نکات مهم برای نوشتن رزومه برنامه نویس

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 8دقیقه
نکات مهم برای نوشتن رزومه برنامه نویس

برنامه‌نویسی یکی از حوزه‌های کاری بسیار محبوب و درآمدزا در کشور است که چشم‌انداز شغلی بسیار خوبی دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد جویای کار با انتخاب این مسیر شغلی، نسبت به تقویت مهارت‌های مرتبط با برنامه‌نویسی اقدام می‌کنند. ازآنجایی‌که مهارت‌های شغلی متنوعی در این حوزه وجود دارد، نحوه نوشتن مهارت‌های شغلی و سوابق کاری در رزومه برنامه نویس بسیار مهم است.

رزومه ساز

به شکلی که آشنایی با فرمت رزومه برنامه‌نویس، می‌تواند شانس کاریابی سریع‌تر را افزایش دهد. درنتیجه بسیاری از کارجویان حوزه برنامه‌نویسی به دنبال نمونه رزومه‌هایی مانند نمونه رزومه تکمیل شده برنامه‌نویس پایتون، نمونه رزومه برنامه نویس فول استک و رزومه برنامه نویس جاوا هستند. به همین دلیل در این مقاله، به نکات مهم برای نوشتن رزومه برنامه نویس سایت، سی شارپ، جاوا و… اشاره می‌کنیم.

اهمیت ساخت رزومه حرفه ای در حوزه برنامه‌نویسی

اهمیت ساخت رزومه حرفه ای در حوزه برنامه‌نویسی

برنامه‌نویسی یکی از حوزه‌های کاری با بیشترین تعداد آگهی‌های استخدامی در کشور است. تقریبا در اغلب مناطق کشور، نیاز به استخدام برنامه‌نویس وجود دارد. به شکلی که حتی بسیاری از کارجویان مبتدی و بدون سابقه کار در حوزه برنامه‌نویسی، می‌توانند در زمان کوتاهی وارد بازار کار این حوزه شوند.

همچنین بررسی بازار کار حوزه برنامه‌نویسی نشان می‌دهد که اغلب مشاغل این حوزه، دارای درآمد و آینده شغلی بسیار خوبی هستند. درنتیجه در اینجا این سوال مطرح می‌شود که: «چرا باید یک رزومه‌ حرفه‌ای برای مشاغل حوزه برنامه‌نویسی بنویسیم؟».

هرچند پیدا کردن شغل برای یک توسعه‌دهنده باتجربه پایتون، یک برنامه نویس سایت یا توسعه‌دهنده سی شارپ کار چندان دشواری نخواهد بود، اما استخدام شدن در شرکت‌های بزرگ و معتبر معمولا کار چندان راحتی نیست.

به دلیل محبوبیت بالای مشاغل حوزه برنامه‌نویسی در بین کارجویان خانم و آقا، بسیاری از افراد با شرکت در دوره‌های آموزشی برنامه‌نویسی، مهارت‌های برنامه‌نویسی خود را تقویت کرده و برای آگهی‌های استخدام برنامه نویس سایت، توسعه‌دهنده فرانت اند (front end)، برنامه‌نویس بک‌اند (back end) و…، رزومه خود را ارسال می‌کنند.

همین موضوع موجب شده است تا تعداد متقاضیان شغلی برای هر فرصت استخدامی در حوزه برنامه‌نویسی، افزایش چشمگیری داشته باشد. اینجا است که ساخت رزومه حرفه ای اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. با ساخت یک رزومه استاندارد، می‌توانید خود را از سایر رقبای استخدامی متمایز کرده و در شغل دلخواه خود استخدام شوید.

هرچند با مراجعه به یک سایت رزومه ساز فارسی رایگان می‌توانید در کمتر از چند دقیقه رزومه‌ای بسیار حرفه‌ای بسازید، اما آشنایی با فرمت رزومه استاندارد می‌تواند در ساخت هرچه بهتر رزومه به شما کمک نماید. به همین دلیل در ادامه این مقاله، به نحوه نوشتن رزومه برنامه نویس خواهیم پرداخت.

چگونه رزومه بنویسیم؟

اگر به دنبال نمونه رزومه مهندس کامپیوتر، رزومه برنامه‌نویس پایتون، برنامه‌نویس فرانت اند (front end) یا بک‌اند (back end) هستید، خوب است بدانید که تمام رزومه‌های استاندارد معمولا از یک چارچوب و ساختار مشخص پیروی می‌کنند.

درصورتی‌که از یک نرم افزار طراحی رزومه استفاده کرده یا به یک سایت رزومه ساز مراجعه کنید، معمولا این منابع قالب‌های مختلفی را برای ساخت رزومه به شما پیشنهاد می‌دهند. اگرچه قالب رزومه برنامه نویس می‌تواند به شکل سلیقه‌ای انتخاب شود، اما تمام قالب‌های پیشنهادی دارای ساختار و بخش‌های مشابهی هستند.

به همین دلیل پیش از ساخت رزومه حرفه ای برای یک مهندس کامپیوتر، برنامه‌نویس جاوا، سی شارپ و…، بهتر است ابتدا با بخش‌های مهم در یک نمونه رزومه کاری آشنا شوید. تنها در این صورت است که می‌توانیم بدون توجه به فرصت‌های شغلی مختلف در حوزه برنامه‌نویسی، رزومه‌ای استاندارد و حرفه‌ای بنویسیم.

به همین دلیل در ادامه، به بخش‌های موجود در یک نمونه رزومه تکمیل شده برای مشاغل حوزه برنامه‌نویسی اشاره خواهیم کرد. معمولا برای ساخت رزومه حرفه ای، بخش‌های زیر موردتوجه قرار می‌گیرند:

  • تجربه کاری
  • اطلاعات تماس
  • خلاصه رزومه
  • مهارت‌های شغلی
  • تحصیلات
  • جوایز و گواهینامه‌ها
  • دوره‌های آموزشی
  • پروژه‌ها
  • مهارت‌های زبانی
  • علایق و عادت‌ها

تجربه کاری در رزومه برنامه نویس

تجربه کاری در رزومه برنامه نویس

بدون تردید تنها بخشی از یک رزومه کاری که می‌تواند تمایز عمده‌ای بین شما و رقبای استخدامی ایجاد نماید، بخش مربوط به سوابق کاری است. در این بخش از رزومه می‌توانید به مواردی مانند نام شرکت، عنوان شغلی، تاریخ اشتغال به کار، مهم‌ترین مسئولیت‌ها و دستاوردها در سوابق کاری خود اشاره کنید.

اطلاعات تماس

برای نوشتن بخش اطلاعات تماس در رزومه کاری، فقط باید اطلاعات صحیح و واقعی مانند شماره تماس، آدرس ایمیل و نام خانوادگی خود را در این قسمت وارد کنید. همچنین می‌توانید به نام شهر محل زندگی خود، در این قسمت از رزومه اشاره کنید.

معمولا نوشتن نشانی محل سکونت در رزومه، کاملا اختیاری است. اگر قصد دارید برای فرصت‌های شغلی خارج از کشور رزومه خود را ارسال کنید یا تمایل به انجام کار در منزل و دورکاری دارید، در این صورت نوشتن آدرس محل سکونت در رزومه دارای اهمیت خواهد بود.

همچنین بهتر است عنوان شغلی دقیق خود را در این قسمت بیان کنید. به‌عنوان‌مثال اگر یک برنامه نویس سایت هستید، حتما به این عنوان در بخش اطلاعات تماس اشاره کنید.

مطلب مرتبط: چگونه بخش «درباره من» را در رزومه بنویسیم؟

خلاصه رزومه

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در رزومه کاری، بخش خلاصه رزومه است. تنها قسمتی از رزومه که می‌تواند مهم‌ترین اطلاعات شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به خواننده رزومه منتقل نماید، بخش خلاصه رزومه است. نوشتن این بخش در رزومه کاری می‌تواند تمایز قابل‌توجهی بین شما و سایر رقبای استخدامی ایجاد نماید.

بخش خلاصه رزومه معمولا در یک پاراگراف کوتاه و در 2 الی 4 جمله، در بالای رزومه برنامه نویس و بعد از بخش اطلاعات تماس قرار می‌گیرد. در این بخش یک برنامه‌نویس جاوا، سی شارپ یا پایتون، می‌تواند به مهم‌ترین دستاوردها و تجربه‌های کاری خود اشاره کند.

مهارت‌های شغلی

اگرچه ممکن است مهارت‌های شغلی و خلاقیت شما در حوزه برنامه‌نویسی فرانت اند، بک‌اند یا برنامه‌نویسی جاوا منجر به ایجاد پروژه‌های تحسین‌برانگیز شود، اما برای استخدام شدن باید به‌درستی به این مهارت‌ها در رزومه کاری خود اشاره کنید.

تحصیلات

در بخش سوابق تحصیلی در رزومه کاری، کافی است به مواردی مانند نوع مدرک تحصیلی، نام دانشگاه، تاریخ اشتغال به تحصیل، معدل و دوره‌های آموزشی اشاره کنید. برای آشنایی بیشتر با انواع رزومه و نحوه نوشتن یک رزومه استاندارد می‌توانید مقاله «راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

با مطالعه ادامه این مطلب، می‌توانید با نکات مهمی که برای نوشتن رزومه کاری برنامه‌نویس وجود دارد، آشنا شوید.

7 نکته مهم برای نوشتن رزومه برنامه نویس

نکات مهم برای نوشتن رزومه برنامه نویس

یکی از نکات مهمی که برای نوشتن رزومه مهندس کامپیوتر، برنامه نویس سایت، توسعه‌دهنده جاوا و… باید به آن توجه کنید، استفاده از قالب‌های مناسب برای رزومه نویسی است. قالب رزومه شما باید به شکلی باشد که بتواند به بهترین شکل ممکن، مهارت‌های شغلی متعدد شما را به کارفرما نمایش دهد.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به لینک‌های موجود در ابتدای این مطلب، حتما از یک قالب استاندارد برای نوشتن رزومه کاری برنامه نویس استفاده کنید. در ادامه به برخی دیگر از نکات مهمی که باید در نمونه رزومه تکمیل شده برنامه‌نویس به آن توجه شود، اشاره خواهیم کرد.

به علائم نگارشی و املای کلمات، در رزومه کاری توجه کنید

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام ساخت رزومه حرفه ای به آن توجه کنید، نوشتن متنی بدون غلط املایی و اشکال نگارشی است. همچنین در بخش اطلاعات تماس، به‌دقت نشانی ایمیل و شماره تماس خود را موردبررسی قرار دهید تا از نبود اشتباه تایپی مطمئن شوید.

به شیوه نوشتن مهارت‌های شغلی در رزومه برنامه نویس توجه کنید

در حوزه برنامه‌نویسی، فهرست بلندی از اسامی زبان‌های برنامه‌نویسی و مهارت‌های شغلی وجود دارد. به شکلی که معمولا کارفرمایان، تعداد زیادی از این فهرست‌های بلند را در رزومه‌های کاری کارجویان مشاهده کرده‌اند. برای ایجاد تمایز در بخش مهارت‌های شغلی بهتر است ضمن اشاره به مهم‌ترین مهارت‌های خود، از کلمات کلیدی موجود در متن آگهی استخدامی استفاده کنید.

با این کار می‌توانید رزومه خود را برای سیستم ردیابی شغلی متقاضیان استخدامی (ATS)، بهینه کنید. همچنین ترکیبی از مهارت‌های سخت و نرم را در بخش مهارت‌های شغلی بیان کنید. مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی که می‌توانید در رزومه خود به آن‌ها اشاره کنید عبارت‌اند از:

  • جاوا اسکریپت
  • سی پلاس پلاس
  • PHP
  • جاوا
  • پایتون

همچنین بهتر است در هنگام نوشتن رزومه کاری خود مانند نمونه رزومه برنامه نویس فول استک، به مهارت‌هایی مانند قدرت حل مسئله، توانایی کار تیمی، تفکر انتقادی و مهارت‌های ارتباطی اشاره کنید.

مطلب مرتبط: در صورت تغییر مسیر شغلی چگونه رزومه خود را آپدیت کنیم؟

رزومه کاری خود را خوانا بنویسید

این موضوع مهم نیست که شما در حال نوشتن رزومه انگلیسی برنامه نویس هستید یا رزومه فارسی آن، رزومه برنامه نویس جاوا را ایجاد می‌کنید یا نمونه رزومه برنامه نویس اندروید؛ موضوعی که اهمیت بیشتری دارد، در ارتباط با خوانایی رزومه کاری شما است.

حقیقت این است که کارفرمایان و مسئولان منابع انسانی شرکت‌های بزرگ، زمان کافی را برای مطالعه تمام رزومه‌های کارجویان در اختیار ندارند. خوب است بدانید که در برخی از مواقع، تنها بین 5 الی 7 ثانیه برای دیدن رزومه شما وقت صرف می‌شود! اگر در نگاه اول رزومه خوبی داشته باشید، ممکن است زمان بیشتری برای بررسی مواردی مانند پروژه‌ها و سایت شخصی شما اختصاص داده شود.

برای افزایش خوانایی رزومه، می‌توانید از چند شیوه کاربردی استفاده کنید. یکی از مواردی که به افزایش خوانایی رزومه کاری کمک فراوانی می‌کند، استفاده از نوع مناسبی از رزومه کاری است. در حقیقت رزومه کاری دارای انواع مختلفی است.

هریک از انواع رزومه دارای مشخصات مخصوص به خود بوده و در موقعیت‌های مختلف کاربرد دارند. بهترین انواع فرمت رزومه برای رزومه‌هایی مانند رزومه مهندس کامپیوتر، برنامه نویس سایت و توسعه‌دهنده سی شارپ، رزومه کاربردی (Functional Resume) و رزومه ترکیبی (Combination Resume) هستند.

استفاده از رزومه‌های فوق این فرصت را به یک توسعه‌دهنده جاوا، برنامه نویس سایت یا برنامه‌نویس سی شارپ می‌دهد تا متن رزومه خود را برای کارفرما، به شکلی واضح و خوانا تبدیل نماید. همچنین برای افزایش خوانایی رزومه، بهتر است از جملات کوتاه، ساده و به‌دوراز هرگونه تکلف استفاده کنید.

به‌علاوه استفاده از فهرست در متن رزومه، عدم استفاده از جملات مجهول و پررنگ نمودن برخی از عبارات بسیار مهم، می‌تواند به افزایش وضوح و خوانایی نمونه رزومه برنامه نویس فول استک، جاوا، پایتون و…، کمک فراوانی نماید.

از اشاره به تعداد زیادی از فناوری‌ در رزومه خود، خودداری کنید

از اشاره به تعداد زیادی از فناوری‌ در رزومه خود، خودداری کنید

اگر در حوزه برنامه‌نویسی فیلم‌های آموزشی مختلفی دیده‌اید و در دوره‌های مختلفی شرکت کرده‌اید، لزومی ندارد به تمام آن‌ها اشاره کنید. در حقیقت بهتر است تنها به فناوری‌هایی اشاره کنید که به استفاده از آن‌ها مسلط هستید.

در رزومه برنامه نویس، به نمونه کارهای خود لینک دهید

یکی از مزایای ارسال رزومه از طریق ایمیل یا سایت‌ جاب ویژن، امکان ایجاد دسترسی راحت به پروژه‌ها و نمونه کارها در رزومه است. برای این منظور می‌توانید لینک سایت شخصی و نمونه کارهای خود را در نمونه رزومه برنامه نویس اندروید، توسعه‌دهنده فرانت اند (front end)، برنامه نویس سایت، توسعه‌دهنده بک‌اند (back end) و… قرار دهید.

همچنین قبل از ارسال رزومه برای آگهی‌های استخدامی مهندس کامپیوتر، برنامه نویس سایت، توسعه‌دهنده جاوا اسکریپت و…، حتما روی لینک‌های موجود در رزومه کلیک کرده و از درست بودن لینک‌ها مطمئن شوید.

در هنگام نوشتن رزومه برنامه نویس، بیشتر روی پروژه‌های خود تمرکز کنید

این موضوع که برخی از کارفرمایان به سوابق تحصیلی و معدل کارجویان اهمیت فراوانی می‌دهند، موضوع تازه‌ای نیست. این در حالی است که برنامه‌نویسان مبتدی و تازه‌کار با برجسته نمودن بیش‌ازاندازه سوابق تحصیلی خود در رزومه، از اهمیت نمونه کارها و پروژه‌های عملی در نمونه رزومه‌هایی مانند نمونه رزومه برنامه نویس فول استک، نمونه رزومه تکمیل شده برنامه نویس سایت و رزومه برنامه نویس جاوا، غافل می‌شوند.

مواردی مانند معدل، رتبه آموزشی، نام دانشگاه و حتی نام شرکتی که در آن دوره کارآموزی را گذرانده‌اید، نمی‌توانند بیانگر این موضوع باشند که شما در کد نویسی تبحر کافی را دارید. به‌جای تمرکز روی این موارد که با سوابق تحصیلی شما در ارتباط هستند، بهتر است روی پروژه‌های عملی و دستاوردهای آن در بازار تمرکز کنید.

برای هر فرصت شغلی یک رزومه خاص بنویسید

بهترین نوع رزومه کاری، رزومه‌ای است که به شکل کاملا اختصاصی برای یک موقعیت شغلی نوشته‌شده باشد. برای این منظور باید اطلاعات خود را از شرکت موردنظر افزایش دهید. همچنین باید به شرایط استخدامی و فناوری‌های مورداستفاده در شرکت توجه کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید از بین تعداد زیادی از مهارت‌های برنامه‌نویسی خود، مهارت‌های موردنیاز شرکت را انتخاب کرده و در رزومه بیان نمایید.

جمع‌بندی

یکی از حوزه‌های کاری که فرصت‌های شغلی مختلفی را در اختیار افراد جویای کار و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی قرار داده است، حوزه برنامه‌نویسی است. مشاغلی مانند توسعه‌دهنده فرانت اند (front end) و بک‌اند (back end)، برنامه‌نویس جاوا، پایتون، سی شارپ و برنامه نویس سایت، تنها برخی از عناوین شغلی در این حوزه کاری هستند. به دلیل بازار کار بسیار خوب حوزه برنامه‌نویسی، ساخت رزومه حرفه ای جهت کاریابی بهتر و سریع‌تر دارای اهمیت است.

به همین دلیل بسیاری از کارجویان خانم و آقا به دنبال نمونه رزومه تکمیل شده مانند نمونه رزومه برنامه نویس فول استک، نمونه رزومه برنامه نویس اندروید و نمونه رزومه برنامه نویس جاوا هستند. ازآنجایی‌که فرمت رزومه در تمام انواع رزومه‌های کاری دارای بخش‌های مشابهی است، در این مقاله به معرفی بخش‌های رزومه کاری پرداختیم. درنهایت به چند نکته مهم برای نوشتن رزومه کاری برنامه‌نویس، اشاره نمودیم.

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران با معدل 19.02. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه