انتخاب شغل مناسب با توجه به نتیجه تست نیازهای اساسی گلاسر

نوشته شده توسط پروا رحمتی
زمان مطالعه: 4دقیقه
انتخاب شغل مناسب با توجه به نتیجه تست نیازهای اساسی گلاسر

انتخاب شغل مناسب از دغدغه‌های مهم هر فردی است. از زمانی که برای رشته تحصیلی‌ تصمیم می‌گیریم در حال برنامه ریزی برای مسیر شغلی خودمان هستیم. چه در زمان انتخاب رشته و چه پس از استخدام و ورود به بازار کار، همواره نیاز است تا نگاه دقیق و موشکافانه‌تری به آینده و زندگی شغلی‌مان داشته باشیم. راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند به شما در انتخاب یک شغل مناسب کمک کند؛ این ابزارها از کتاب و نرم افزار گرفته تا انواع تست‌های شغلی، به شما دید بهتری درباره شخصیت خودتان و مسیر شغلی مناسب شما می‌دهند.

استخدام

در این مقاله از سایت جاب ویژن، تست نیازهای اساسی گلاسر، یکی از تست‌های معتبر و مهم شخصیت شناسی و تاثیر آن در انتخاب مناسب‌ترین شغل را بررسی می‌کنیم.

انتخاب شغل و مشکلات آن

انتخاب شغل و برنامه‌ریزی برای مسیر شغلی‌ یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که هر فردی در طول زندگی خودش می‌گیرد. سردرگمی در انتخاب شغل از احساسات رایجی است که خصوصا در زمان انتخاب رشته اهمیت پیدا می‌کند. از انتخاب رشته تحصیلی گرفته تا تخصصی که ادامه می‌دهیم، می‌توانند در بهبود زندگی شغلی و نهایتا شخصی ما اثر گذار باشند. علاوه بر علاقه، یک شغل مناسب باید با استعداد و توانمندی‌های شما همخوانی داشته باشد.

مشاوره انتخاب شغل و انجام آزمون‌های استعدادیابی و شخصیت شناسی می‌تواند به شناخت تیپ شخصیتی خودتان و رسیدن به یک انتخاب مناسب‌تر کمک کنند. یکی از این تست‌ها، تست شخصیت شناسی mbti است که می‌تواند شغل مناسب intj، شغل مناسب intp و دیگر تیپ‌های شخصیتی را مشخص کند. همچنین، مشاوره شغلی و انجام آزمون شغل مناسب می‌تواند بهترین مسیر شغلی را براساس انواع اختلالات و نوع شخصیت، مثل شغل مناسب افراد adhd را به شما معرفی کند. در کنار این موارد، شناخت نیازهای اساسی‌ و اینکه کدام اولویت بیشتری برایتان دارد می‌تواند به انتخاب دقیق‌تر شغل مناسب شما کمک کند.

بسیاری از افراد بعد از ورود به یک مسیر شغلی درباره آن دچار تردید شده و از ادامه آن لذتی نمی‌برند. یکی از رایج‌ترین دلایل این عدم رضایت، نداشتن آگاهی کافی نسبت به نیازهای اساسی است. تست نیازهای اساسی گلاسر می‌تواند به شناخت این نیازها و انتخاب مناسب‌ترین شغل کمک زیادی بکند.

مطلب مرتبط: چرخش شغلی چیست و چه مزایایی دارد؟

تست نیازهای اساسی گلاسر چیست؟

تست نیازهای اساسی گلاسر چیست

همه ما 5 نیاز اساسی و ژنتیکی داریم که اولویت و میزان هر یک از آن‌ها در افراد مختلف متفاوت است. تست نیازهای اساسی گلاسر آزمونی برای شناخت میزان و شدت هر یک از این 5 نیاز اساسی در هر فرد است. این 5 نیاز «آزادی»، «قدرت و پیشرفت»، «تفریح»، «بقا و زنده ماندن» و «عشق و احساس تعلق» هستند.

دانستن میزان اهمیت هر کدام از 5 نیاز اساسی در هر فرد، به شناخت دلایل عدم رضایت در موقعیت‌های خاص کمک شایانی می‌کند. به طور مثال، اگر انجام کارهای روتین و با حیطه اختیارات کم شما را آزار می‌دهد، ممکن است ظرف نیاز به آزادی در شما بزرگ‌تر باشد. در ادامه این 5 نیاز را به طور خلاصه بررسی می‌کنیم.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

نیاز به آزادی

همه ما انسان‌ها نیاز به آزادی داریم. در برخی از افراد این نیاز می‌تواند بسیار شدیدتر و در برخی کمتر باشد. برای فردی که نیاز به آزادی بالایی دارد انجام کارهای فریلنسری و مشاغلی که قدرت تصمیم گیری و اختیار بیشتری در آن‌ها داشته باشد مناسب‌تر است.

نیاز به قدرت و پیشرفت

نیاز به قدرت، پیشرفت و کسب هویت اجتماعی یکی از مهم‌ترین نیازهای هر انسانی است. فردی که ظرف نیاز به قدرت در او بیشتر باشد، تمایل و نیاز بیشتری به قرارگیری در جایگاه مدیریتی و شناخته شدن در حرفه خود دارد.

نیاز به تفریح

شکی نیست که همه ما انسان‌ها در کنار کار نیاز به تفریح و استراحت داریم. اما زمانی که نیاز به تفریح در فردی شدیدتر و پر رنگ‌تر از سایر نیازها باشد، نمی‌تواند ساعات کار طولانی و تفریح کم را تحمل کند. چنین فردی اگر مسئولیت‌های زیادی در شغل خود داشته و زمان کمی برای استراحت داشته باشد خیلی زود دچار فرسودگی شغلی شده و از نظر روحی نیز تحت فشار خواهد بود.

نیاز به بقا و زنده ماندن

نیاز به امنیت و بقا در برخی افراد شدیدتر است. به طور مثال، فردی که نیاز به بقای بالایی دارد نمی‌تواند در یک اتاق جلسه گرم یا سرد تمرکز خودش را روی مسائل کاری بگذارد. توجه به میزان این نیاز در افراد می‌تواند به پیشبرد بهتر کارهای تیمی کمک شایانی کند.

نیاز به عشق و احساس تعلق

نیاز به عشق و احساس تعلق تنها در روابط عاطفی معنا پیدا نمی‌کند. فردی که نیاز به عشق بالایی دارد نمی‌تواند در یک محیط کار خشک و شرایطی که افراد تیم روابط غیر صمیمانه‌ای دارند بهترین عملکرد خود را داشته باشد. چنین فردی ممکن است شغل خودش را صرفا به دلیل وجود مشکل در روابط بین افراد ترک کند.

لینک مرتبط: آگهی‌های استخدامی جدید

تست گلاسر چطور می‌تواند به انتخاب شغل مناسب من کمک کند؟

تست گلاسر چطور به انتخاب شغل مناسب کمک می‌کند

با انجام تست نیازهای اساسی گلاسر می‌توانید از میزان شدت هر یک از این 5 نیاز اساسی در خودتان آگاه شوید و با آگاهی نسبت به میزان این نیازها تصمیم بهتری برای انتخاب مسیر شغلی خودتان بگیرید. به طور مثال، اگر با انجام تست انتخاب شغل متوجه شدید که در نویسندگی استعداد دارید، می‌توانید با شناخت نیازهای اساسی‌تان شغل مناسب‌تری را در این حوزه انتخاب کنید. این که با یک انتشارات به صورت ثابت کار کرده، فیلمنامه و نمایش‌نامه بنویسید و یا به سراغ حوزه تولید محتوا بروید را می‌توانید براساس نتیجه تست نیازهای اساسی گلاسر انتخاب کنید.

لینک مرتبط: کاریابی آنلاین

راهکارهای بیشتر برای انتخاب شغل مناسب

اگر به دنبال فرمول انتخاب شغل هستید، مهم‌ترین چیزی که باید مد نظر قرار بدهید شناخت بیشتر خودتان و نیازهایتان است. همانطور که اشاره شد، انجام یک سری تست‌ها مانند تست نیازهای اساسی کمک زیادی به انتخاب شغل مناسب شما می‌کند. در کنار آن می‌توانید از کتاب شغل مناسب، نرم افزار انتخاب شغل و یا تست شغل مناسب رایگان در جهت پیدا کردن ایده برای انتخاب شغل استفاده کنید.

کتاب‌هایی برای کمک به انتخاب شغل مناسب

  • شغل مورد علاقه، آلن دو باتن
  • تئوری انتخاب، ویلیام گلاسر
  • در جستجوی کار مورد علاقه، مرتضی کریمان
  • کسب و کار مادام العمر، مهدی رجبی
  • 21 روش عالی برای اینکه به شغل دلخواهتان برسید، برایان تریسی
  • برنامه‌ی یافتن مسیر شغلی، الوود ان. چاپمن

یک پادکست شنیدنی درباره نیازهای اساسی

پادکست ناجی در اپیزود دومش با عنوان «تئوری انتخاب، Choice Theory»، به بررسی رفتار کلی و نیازهای اساسی انسان از منظر کتاب «تئوری انتخاب» ویلیام گلاسر می‌پردازد. قسمت اول و دوم این پادکست مکمل هم بوده و با شنیدن آن می‌توانید آشنایی بیشتری با بحث نیازهای اساسی انسان و اهمیت توجه به آن‌ها برای داشتن زندگی شخصی و شغلی بهتر پیدا کنید.

مطلب مرتبط: معرفی بهترین پادکست‌ها و کتاب‌ها در حوزه کسب و کار

جمع بندی

انتخاب شغل مناسب باید براساس معیارهای مختلفی مثل استعداد، مهارت، تیپ شخصیتی، میزان درآمد و آینده مشاغل و موارد دیگر صورت بگیرد. داشتن آگاهی و شناخت کافی نسبت به شخصیت خودتان مهم‌ترین عامل در انتخاب شغل مناسب است. یکی از ابزارهایی که به شناخت بیشتر شخصیت و نیازهای شما کمک می‌کند، تست نیازهای اساسی گلاسر است که در این مقاله به آن پرداختیم.

منبع: socialskillsplace.com

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه