۱۰ روش برای کاهش استرس در اولین روزهای کاری

آیا تجربه سفر به کشور خارجی یا شهری از ایران با زبانی متفاوت را داشته‌اید؟ مرور خاطرات این سفرها معمولا لذت‌بخش است. اما با مرور جزئیات این سفرها به یاد خواهید آورد که این لحظات مطلوب با بسیاری از استرس‌ها نیز همراه بوده است.

مثلا اضطراب از این که چگونه آدرس بپرسیم یا تابلوهای خیابان را بخوانیم، چگونه راه خود را در مترو و باقی وسایل حمل و نقل عمومی پیدا کنیم، یا این که در کشوری خارجی هر پول چه ارزشی دارد یا چگونه در رستوران و کافه به پیشخدمت‌ها انعام بدهیم.

نخستین روز کاری نیز مثل سفر به نقاط دوردست، همزمان که می‌تواند آغازی برای تجربه‌ای مطلوب و لذت‌بخش باشد برای بسیاری از ما استرس‌زا بوده و می‌تواند از توان ما بکاهد. اما باید توجه داشته باشیم که استرس‌ها لزوما نامطلوب نبوده و حدی از استرس می‌تواند به دقت و تمرکز ما در کار منجر شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا با روش‌های کاهش استرس در اولین روز کاری و مدیریت آن آشنا شوید.

چه میزان استرس می‌تواند به افزایش کارایی شما منجر شود؟

مغز انسان به چیزهای پیش‌بینی‌پذیر علاقه داشته و همواره می‌خواهد وقایعی که در آینده اتفاق خواهد افتاد را پیش‌بینی کند تا بتواند برای عملکرد خود برنامه‌ریزی کند. شغل‌های جدید پر از اتفاقات و چیزهای پیش‌بینی‌ناپذیرند. شما هنوز نمی‌دانید مدیرتان در برابر اتفاقات مختلف چه واکنشی نشان خواهد داد. هر محل کار دارای روابط کاری ویژه‌ای بوده و افراد در محل کار جدید با سیستم‌های کاری و نرم‌افزارهای جدیدتری مواجه می‌شوند.

مغز شما جوری طراحی شده که برای انجام امور جدید باید تلاش بیشتری انجام داده و دارای هوشیاری بالاتری باشد. انسان‌ها همواره در شرایطی که پیش‌بینی پذیری کاهش می‌یابد خطر و ترس بیشتری احساس می‌کنند. یکی از دلایلی که بسیاری از افراد از تاریکی هراس دارند همین کاهش آگاهی از محیط پیرامون و کم شدن امکان پیش‌بینی وقایع پیرامونی است.

وجود اندکی استرس در نخستین هفته‌های کاری می‌تواند مفید باشد. استرس‌های کوتاه مدت باعث افزایش انرژی و انگیزه افراد شده و باعث می‌شود دیگران احساس کنند شما به دلیل حضور در محل کار جدید هیجان‌زده و پر انگیزه هستید. استرس ناشی از نامشخص بودن امور پیرامونی می‌تواند باعث جلب توجه شما به امور مختلف شود؛ هر چه به امور پیرامونی خود توجه بیشتری داشته باشید زودتر چیزهای جدیدی را یاد می‌گیرید.

اما با این وجود استرس بیش از حد برای هر کسی مشکل‌ساز خواهد شد. استرس بیش از حد در محل کار باعث کاهش بهره‌وری در محیط می‌شود. استرس در بلندمدت می‌تواند حتی باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شده و آسیب‌های جسمی و غیبت از محل کار را به میزان چشم‌گیری افزایش دهد.

برای کاهش استرس در اولین روزهای کاری چه اقداماتی باید انجام داد؟

تفاوتی نمی‌کند که دلیل استرس شما تلاش برای عملکرد مطلوب در محل کار است یا مواجهه با یک محیط کاری ناشناخته باعث احساس آشفتگی و استرس شده است؛ در هر صورت این روش‌ها می‌تواند به شما در غلبه بر استرس محیط کار کمک کند.

خواب کافی داشته باشید.

استرس کاری

لازم به گفتن نیست که برای داشتن عملکردی مناسب باید خواب کافی داشته باشید. مطالعات متعدد نشان داده است که انسان‌های بالغ روزانه نیاز به ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه دارند تا بتوانند روز بعد عملکرد مطلوبی از خود نشان دهند. پس برای رفتن سر کاری جدید و گذاشتن اثر مثبت بر کسانی که برای نخستین بار شما را ملاقات می‌کنند باید خواب کافی را مد نظر قرار دهید.

برای بهبود خواب می‌توانید از چشم‌بند، گوش‌گیر و پرده‌های ضخیم به منظور کاهش نور محیط استفاده کنید. در صورتی که شیفت‌های کاری شما ثابت باشد می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی که به این منظور وجود دارد برای تنظیم ساعت و الگوی خواب خود استفاده کنید.

نشانه‌های جسمی استرس در بدن خود را کنترل کنید.

نشانه های استرس کاری

در درجه نخست باید بدانید نشانه‌های جسمی احساس ترس یا استرس در بدن شما چیست. سپس با استفاده از روش‌هایی مثل تکنیک‌های ریلکسیشن و روش‌های تنفسی بدن و متعاقب آن ذهن خود را به وضعیت متعادل درآورید.

سعی کنید در مسیر خود تا محل کار به آرامی نفس‌های عمیق بکشید و مطمئن شوید ریتم نفس کشیدن شما آرام و مستمر است. با کنترل تنفس خود احساس روانی بهتری نیز خواهید داشت؛ این تکنیک نفس کشیدن شاید مهم‌ترین اقدام در مقابله با استرس نباشد اما اولین قدم در مواجهه با آن است.

به خود یادآوری کنید که چه کاری را انجام خواهید داد.

راه های مقابله با استرس کاری

فشار استرس در روزهای نخست ممکن است باعث شود که فراموش کنید چرا در آن موقعیت قرار گرفته‌اید.

کمی وقت بگذارید و برای خود تعریف کنید که نقش و مسئولیت‌های شما در این موقعیت جدید شغلی چیست؟ به این صورت تصویر دقیق‌تری از آن چه در هفته آینده انتظار شما را می‌کشد خواهید داشت.

در درجه دوم فکر کنید که چه چیزی باعث شده تا برای کسب این موقعیت شغلی درخواست دهید و موفق به کسب این موقعیت شوید. در صورتی که ناگهان اعتماد به نفستان کاهش پیدا کرد به خود یادآوری کنید که کارفرمای شما دلیلی داشته تا شما را استخدام کند. آن‌ها قطعا به توانمندی‌های شما اطمینان داشته‌اند و با اطمینان از میان چندین متقاضی شما را برای آن موقعیت شغلی انتخاب کرده‌اند.

فضای کار مخصوص خود را بسازید.

تاثیر محیط بر استرس کاری

احتمالا هنگام مصاحبه کاری، محل کار جدید خود را ملاحظه کرده‌اید. اما اگر دچار استرس در اولین روز کاری هستید سعی کنید با شرایط و وضعیت محیط کار خود بیشتر آشنا شوید. خصوصا اگر محل کارتان در نقطه‌ای دور از محل زندگی‌تان قرار گرفته است می‌توانید قبلا به طور آزمایشی مسیر خانه تا محل کار را طی کنید تا در روز نخست مسیر برایتان آشناتر باشد. در روز نخست کمی وقت گذاشته و در طبقه‌ای که در آن دفتر یا میز کار شما قرار دارد گشت بزنید. همچنین می‌توانید محل کار و میز خود را شخصی‌سازی کنید تا احساس اطمینان و راحتی بیشتری داشته باشید.

انتظار همه فن حریف بودن را نداشته باشید.

عوامل به وجود آورنده استرس کاری

بسیاری تمایل دارند تمام تصویری که از خود در روز مصاحبه ارائه کرده‌اند را در روز نخست کاری ارائه کنند. اما شما مجبور نیستید در روزهای نخست بدون نقص و همه فن حریف باشید.

شما قبلا مهم‌ترین آزمون برای کسب این موقعیت شغلی را با موفقیت طی نموده‌اید. اکنون به تنها چیزی که نیاز دارید حفظ سطح اعتماد به نفس خود است. از خودمحوری خودداری کرده و از همه مهم‌تر تمایل خود به آموختن چیزهای جدید را نشان دهید.

مدیر شما در این مرحله انتظار دارد که خیلی چیزها را بلد نباشید؛ پس از پرسیدن نترسید و اگر اشتباهی انجام دادید وحشت زده نشوید. خطاهای کوچک جزئی از فرایند آموزش هستند و کارفرمای شما خطاهایی که ممکن است در مراحل ابتدایی کار مرتکب شوید را کاملا درک خواهند کرد.

در نهایت سعی کنید مسئولیت کارهای خود را بر عهده بگیرید. بهتر است به جای پنهان کردن خطاها به اشتباهات خود اعتراف کرده و برای جبران آن‌ها راه حل‌های مناسبی بیابید. بسیاری از اوقات درست کردن اشتباهات راحت‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید و پنهان کردن خطاها اقدام عاقلانه و حرفه‌ای محسوب نمی‌شود.

کسی را پیدا کنید که احساس راحتی بیشتری با او دارید.

تاثیر همکاران بر استرس کاری

آشنایی و همراهی با فرهنگ کاری محیط کار جدید مهم است اما این آشنایی در یک هفته و به سرعت اتفاق نمی‌افتد. سعی کنید یک فرد که برخورد دوستانه‌تری با شما دارد را انتخاب کنید تا در هفته نخست که اغلب برخورد‌ها شکل غریبه‌ای دارد کمتر اذیت شوید. مهم نیست این فرد چه کسی باشد، فقط سعی کنید کسی را پیدا کنید که احساس راحتی بیشتری با او می‌کنید. این فرد در روزهای نخست کاری می‌تواند به عنوان یک تکیه‌گاه عمل کند.

روال کاری جدیدی برای خود بسازید.

مقابله با استرس کاری

چنان که بسیاری از روانشناسان توصیه می‌کنند داشتن یک روال روزمره می‌تواند به آسودگی خیال و راحت‌تر شدن امور کمک کند. ممکن است در همان ابتدا روال دقیق کاری خود را ندانید اما به مرور با دانستن این که کی سر کار بروید، کی ناهار بخورید، کی ایمیل‌های خود را چک کنید و.. به یک روتین مشخص دست پیدا کنید.

اکنون که تغییرات در محیط پیرامون شما ایجاد شده بهترین فرصت است تا با تمرین یک روتین کاری سالم و تکرار آن به مدت ۲۰ تا ۳۰ روز این امر را تبدیل به روال زندگی و کار خود کنید.

داشتن مقداری استرس قابل پذیرش است.

حد قابل قبول استرس شغلی

همان طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، فراموش نکنید داشتن مقدار مشخصی از استرس نه تنها طبیعی است بلکه می‌تواند کمک کننده هم باشد. وجود حدی نرمال از استرس باعث حفظ تمرکز و مشارکت ما می‌شود.

بر اساس مطالعه‌ای که از سوی روانشناسان صورت گرفته است، همان طور که افزایش اضطراب و نگرانی باعث ضعف در عملکرد افراد می‌شود، وجود اندکی استرس باعث عملکرد بهتر آن‌ها در محیط کار می‌شود.

مراقب استرس‌های زمینه‌ای باشید.

تاثیر سلامت روان بر استرس کاری

استرس ناشی از تغییر محیط کار باید در یک تا دو هفته کاری باید کاهش یابد. اگر پس از این مدت همچنان درگیر استرس بالا بودید یا هنگام آمادگی برای رفتن به محل کار مضطرب شدید زنگ خطر برای سلامت روان شما به صدا در آمده است. با متخصصین حوزه روان‌درمانی درباره احتمال وجود اختلال اضطراب و نحوه درمان آن مشورت کنید.

برای همیشه «جدید» نخواهید بود.

استرس کار جدید

چیزهای جدید اغلب ترسناکند و طبیعی است که بسیاری از افراد در اولین روز کاری دچار استرس می‌شوند. اما فراموش نکنید که همه این لحظات گذرا هستند.

اگر ترس بسیاری شما را فرا گرفته است یادتان باشد که چیزهای جدید همیشه تبدیل به امور آشنا می‌شوند. یادتان باشد که سخت‌ترین مراحل (فرایند مصاحبه و استخدام) را پشت سر گذاشته‌اید، کسی که از پس سختی‌های مصاحبه شغلی بر آمده است قطعا می‌تواند بر استرس در اولین روزهای کاری نیز غلبه کند.

پیشنهاد می‌کنیم به صفحه «زندگی شغلی بهتر» مراجعه کنید و مقالات آن را مطالعه کنید.

تجربه کردن استرس در اولین روزهای کاری بسیار شایع است اما نباید بگذارید این امر در عملکرد شما تاثیر منفی بگذارد و از کار جدیدی که به دست آورده‌اید لذت ببرید. شما در اولین روز کاری خود استرس داشتید؟ برای کاهش استرس خود چه اقداماتی انجام دادید؟ خوشحال می‌شویم تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *