چگونه روز اول کاری موفقی داشته باشیم؟

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 6دقیقه
چگونه روز اول کاری موفقی داشته باشیم؟

روز اول کاری یکی از مهم‌ترین روزهای زندگی شغلی است. در این روز، شما باید با همکاران، مدیران و فرهنگ سازمانی خود آشنا شوید و تصویر خوبی از خود ارائه بدهید. حجم زیاد اطلاعات و افرادی که در اولین روز کاری خود با آن‌ها مواجه می‌شوید، می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد.

استخدام

اگر به زودی قرار است در شغل جدیدتان مشغول به فعالیت شوید و برایتان سوال است که در روز اول کاری چگونه باشیم، این مقاله برای شماست. در ادامه، نکاتی را ارائه کرده‌ایم که به شما کمک می‌کنند اولین روز کاری خود را با موفقیت پشت سر بگذارید.

زودتر سرکار حاضر شوید

زودتر سرکار حاضر شوید

بهتر است که حداقل 15 دقیقه زودتر در شرکت حاضر شوید. قبل از روز اول کاری، مسیرهای دسترسی به شرکت را بررسی کرده و ببینید با احتساب ترافیک دقیقا چقدر زمان می‌برد تا به محل کارتان برسید.

سوالات خود را آماده کنید

بدون شک روز اول کاری سوالات زیادی برایتان پیش خواهد آمد. همچنین، سوال پرسیدن نشان دهنده توجه و علاقه شما به موقعیت کاری جدیدتان است. می‌توانید یک روز قبل از شروع کار، لیست سوالاتی که دارید را روی کاغذ یا در گوشی‌تان بنویسید. هرچند مدیر یا کارمند بخش منابع انسانی در طول فرآیند ورود و معارفه به اکثر سوالات شما پاسخ می‌دهد، اما می‌توانید در پایان روز سوالاتی را که در لیست‌تان باقی مانده بپرسید.

یک ارائه آسانسوری آماده کنید

اصطلاح ارائه آسانسوری (Elevator pitch)، به این معنی است که باید بتوانید تمام اطلاعات لازم را در مدت زمانی که برای سوار شدن و رسیدن به طبقه مورد نظر در آسانسور نیاز است، ارائه دهید. یک هفته قبل از روز اول کاری خود ارائه آسانسوری را در خانه تمرین کنید. این سوالات را برای آماده کردن ارائه خود در نظر بگیرید: من چه کسی هستم؟ چه تجاربی دارم؟ چگونه قرار است به تیم برای رسیدن به اهدافشان کمک کنم؟

همکاران شما در اولین روز کاری احتمالا سوالات مشابهی را از شما خواهند پرسید. ارائه آسانسوری شما باید بتواند در مدت 15 تا 20 ثانیه، اطلاعات کلی و مهمی که لازم است دیگران در مورد شما بدانند را ارائه بدهد.

مطلب مرتبط: ۱۰ روش برای کاهش استرس در اولین روزهای کاری

فضای کاری خود را سازماندهی کنید

اگر یک اتاق یا فضای کاری اختصاصی دارید، سازماندهی آن می‌تواند در به حداکثر رساندن کارایی شما تاثیرگذار باشد. مطمئن شوید که همه لوازم مورد نیاز خود مانند دفترچه یادداشت، خودکار، استیکی نوت و… را روی میزتان دارید. سازماندهی کردن فضای کارتان در روز اول کاری می‌تواند به شما احساس راحتی بیشتری در محیط جدید بدهد.

آگاهانه از زبان بدن استفاده کنید

برای اینکه نشان دهید در حین گوش دادن به صحبت‌های مدیر و همکارانتان به آن‌ها توجه کافی دارید، از زبان بدن مثبت مانند نشستن یا ایستادن صاف و عقب دادن شانه‌هایتان استفاده کنید. بهتر است با فردی که صحبت می‌کند روبرو شوید، تماس چشمی برقرار کنید و در صورت لزوم لبخند بزنید. زبان بدن مناسب همچنین می‌تواند به دیگران این حس را بدهد که شما فردی صمیمی و دوستانه هستید.

درباره کار قبلی خود بدگویی نکنید

درباره کار قبلی خود بدگویی نکنید

منفی صحبت کردن در مورد تجربه شغلی گذشته می‌تواند تجربه مثبت شروع کار جدید را خراب کند. در عوض، روی اشتیاق و هیجانی که در مورد فرصت شغلی جدید دارید تمرکز کنید و شغل قبلی خود را در گذشته رها کنید. این رفتار به همکاران جدیدتان نشان می‌دهد که شما نگرش مثبتی داشته و به جای گذشته روی آینده متمرکز هستید.

لباس مناسب بپوشید

هر شرکت و سازمانی یک پوشش متعارف و مورد قبول دارد. بهتر است قبل از روز اول کاری در این مورد اطلاعات کافی کسب کنید. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باید بپوشید، معمولاً بهتر است لباس‌های روزمره یا تقریبا رسمی به تن کنید. همچنین، از آنجایی که احتمالا در روز اول رفت و آمد زیادی به بخش‌های مختلف داشته و لازم است مدتی را سرپا باشید، بهتر است یک کفش راحت بپوشید.

مطلب مرتبط: ارگونومی در محیط کار

انتقاد نکنید

بهتر است به عنوان یک استخدامی جدید در روز اول کار خود به جای انتقاد کردن، مودب و خوش برخورد باشید. اگر صفحه کلید شما کار نمی‌کند و برای انجام کارتان دچار مشکل هستید، می‌توانید مودبانه درخواست کنید تا آن را تعویض کنند. با این حال، اگر سیستمی که قرار است از آن استفاده کنید، از آنچه انتظار داشتید قدیمی‌تر است، نیازی نیست حتما این موضوع را بیان کرده و انتقاد کنید.

ممکن است در روز اول کاری‌تان متوجه شوید که فرآیندهای کاری یا ابزارهای مورد استفاده شرکت قدیمی هستند. با این حال، روز اول زمان خوبی برای انتقاد از آن‌ها نیست. در عوض، تلاش کنید تا وظایف شغلی خود را به همان روشی که از شما خواسته شده است انجام دهید. با این کار بهتر می‌توانید با فرآیندهای کاری آشنا شده و در زمان مناسبی پیشنهادات خود را برای بهبود آن‌ها ارائه بدهید.

برای شرایط مختلف آماده باشید

روزهای اول کاری بسته به صنعت و شرکت می‌تواند بسیار متفاوت باشد. برخی از کسب و کارها حداقل یک هفته را صرف آموزش کارمندان می‌کنند، در حالی که در دیگر شرکت‌ها افراد می‌توانند در روز اول، کار خود را شروع کنند. خودتان را برای شرایط مختلف شروع کار آماده کنید. یادتان باشد در این مدت تا جایی که لازم است سوال بپرسید و اگر موضوعی برایتان مبهم است آن را رها نکنید.

دعوت ناهار را بپذیرید

اگر همکاران یا مدیرتان شما را به صرف ناهار دعوت کردند، حتما این پیشنهاد را بپذیرید. با این کار نشان می‌دهید که به شناخت بیشتر همکارانتان در فضایی صمیمی‌تر اهمیت می‌دهید و معاشرت با آن‌ها را دوست دارید. زمان صرف ناهار فرصت خوبی برای پرسیدن سؤالات عمیق‌تر در مورد مسئولیت‌های شغلی، فرهنگ شرکت و کارهایی است که همکاران شما انجام می‌دهند. همچنین می‌توانید از این فرصت برای پرسیدن سوالات شخصی‌تر (تا جایی که در روز اول کاری قابل قبول باشد) و ایجاد رابطه صمیمانه‌تر با همکارانتان استفاده کنید.

زبان سازمان را یاد بگیرید

هر شرکتی از کلمات اختصاری و عبارات مختلفی در کار استفاده می‌کند که باید به سرعت یاد بگیرید تا بتوانید وظایف شغلی خود را بهتر انجام بدهید. اگر کلمه‌ها یا عبارت‌های اختصاری را می‌شنوید که متوجه آن‌ها نمی‌شوید، حتما از همکار یا سرپرست بخش خود معنی آن را بپرسید و برای خودتان جایی یادداشت کنید. ثبت عبارات استفاده شده می‌تواند به خاطر سپردن آن‌ها را آسان‌تر کند و همیشه می‌توانید در هر زمانی به آن‌ها مراجعه کنید.

در مورد انتظارات شغلی اطلاعات کسب کنید

سرپرست بخش یا مدیرتان باید لیستی از مسئولیت‌های شغلی را در روز اول به شما ارائه بدهد. در صورتی که لیستی از پیش تعیین شده به شما ارائه نشد، وظایف توضیح داده شده را جایی برای خودتان یادداشت کنید. در مورد وظایف مختلف موقعیت شغلی خود یادداشت بردارید و در صورتی که ابهامی برایتان وجود دارد حتما سوال بپرسید. دانستن تمام وظایف و انتظارات و اینکه بر چه اساسی ارزیابی می‌شوید به شما کمک می‌کند تا در کار خود موفق‌تر عمل کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ بیاورید!

تلفن همراهتان را روی حالت بی‌صدا بگذارید

تلفن همراهتان را بی‌صدا کنید

تلفن همراه خود را خاموش کنید یا آن را در طول روز اول کاری روی حالت بی‌صدا بگذارید. با این کار می‌توانید تمرکزتان را حفظ کرده و بیشتر یاد بگیرید. همچنین، بهتر است ابتدا با فضای شرکت و میزان استفاده همکارانتان از گوشی همراه بیشتر آشنا بشوید. در برخی از شرکت‌ها تا زمانی که بهره‌وری لازم را دارید، تفاوتی نمی‌کند چقدر با گوشی همراهتان کار کنید، اما در برخی شرکت‌ها دائما با تلفن همراه کار کردن یک خط قرمز محسوب می‌شود.

شبکه‌سازی کنید

علاوه بر برقراری ارتباط با همکاران، شبکه‌سازی را شروع کنید. شما باید شبکه‌ای از همکاران ایجاد کنید که می‌توانند به شما در یادگیری بیشتر درباره شغل و شرکت در چند هفته اول کمک کنند. می‌توانید قبل از رفتن به سرکار، پروفایل لینکدین همکارانتان را چک کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها پیدا کرده و آگاهانه‌تر شبکه‌سازی کنید.

مکان همه چیز را یاد بگیرید

معمولا مکان‌های مختلف شرکت در روز اول به استخدامی های جدید نشان داده می‌شوند، اما بهتر است در صورت امکان خودتان هم فضا را بررسی کنید. در روز اول کاری گشتی در ساختمان شرکت زده و مکان همه چیز از جمله اتاق استراحت، سرویس بهداشتی، بخش اداری و سایر بخش‌ها را پیدا کنید.

با ابزار و نرم افزارهای مورد استفاده شرکت آشنا شوید

هر شرکتی از ابزارها و نرم‌افزارهای مختلفی برای پیشبرد کارها استفاده می‌کند. احتمال زیادی وجود دارد که ابزار مورد استفاده در شرکت جدید با محل کار قبلی شما متفاوت باشد. در بسیاری از موارد، یادگیری این ابزارها و نرم‌افزارهای جدید در کنار وظایف شغلی می‌تواند زمان زیادی از شما بگیرد، بنابراین بهتر است هر چه زودتر با این ابزارها آشنا شده و نحوه کار با آن‌ها را یاد بگیرید.

تشکر کنید

در پایان روز اول کاری خود از همه کسانی که در طول روز به شما کمک کردند تشکر کنید. اگر متن تبریک اولین روز کاری از طریق ایمیل برایتان ارسال شد، در جواب آن ایمیلی برای تشکر کردن بفرستید. مجدداً از مدیر خود به خاطر فرصتی که برای همکاری با این تیم به شما داده است تشکر کنید. قدردانی نشان دهنده روحیه مثبت و انگیزه شما برای شروع کار در شرکت است.

رزومه ساز

اگر دورکار هستید…

اگر دورکار هستید و اولین روز کاری‌تان را در خانه می‌گذرانید، نکات زیر می‌توانند به پیشبرد بهتر این روز کمک کنند:

  • زودتر سر کار حاضر شوید: زودتر حاضر شدن در صورتی که دورکار هستید به این معنی است که کمی زودتر از ساعت مشخص شده آنلاین باشید و اگر لازم است وارد سیستم شوید، این کار را کمی قبل‌تر از ساعت شروع کار انجام بدهید.
  • تلفن همراه خود را کنار بگذارید: اگر انجام کارتان وابسته به استفاده از تلفن همراه نیست، بهتر است آن را سایلنت کنید و کنار بگذارید. صدای نوتیفیکیشن‌ها، روشن شدن صفحه گوشی در صورت دریافت تماس یا پیامک و… می‌تواند حواستان را از کار پرت کند.
  • برای یادداشت برداری آماده باشید: فرقی نمی‌کند روز اول کاری خود را در شرکت می‌گذرانید و یا در خانه هستید، در این روز چیزهای زیادی برای به‌خاطر سپردن دارید و بهتر است یک دفترچه و خودکار کنار دستتان باشد تا اطلاعات مهمی که ارائه می‌شود را سریع یادداشت کنید.
  • سؤالات هوشمندانه بپرسید: مشابه موردی که برای اولین روز کاری در شرکت گفته شد، بهتر است در روز اول دورکاری‌تان نیز لیستی از سوالات مهم و هوشمندانه برای پرسیدن آماده کنید تا درک بیشتر و بهتری نسبت به کار جدیدتان پیدا کنید.
  • گوش بدهید و یاد بگیرید: چه در اولین روز کاری و چه روزهای دیگری که مشغول به فعالیت هستید، به صحبت‌های مدیر، سرپرست و همکارانتان با دقت گوش بدهید و از آن‌ها یاد بگیرید.

جمع‌بندی

روز اول کار خصوصا در شروع هفته می‌تواند با استرس زیادی همراه باشد و نیاز به کمی آمادگی دارد. زمانی که بدانید چه کاری باید انجام دهید (و چه انتظاری باید داشته باشید)، با استرس روز اول کاری مواجه نخواهید شد. در این مقاله به معرفی نکاتی برای بهتر گذراندن اولین روز کاری پرداختیم.

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه