کار در شرکت‌های بزرگ بهتر است یا شرکت‌های کوچک؟

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 8دقیقه
کار در شرکت‌های بزرگ بهتر است یا شرکت‌های کوچک؟

شغل شما و انتخاب اینکه برای یک شرکت بزرگ یا کوچک کار کنید، می‌تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. همانقدر که کار در شرکت بزرگ با مزایای مختلفی همراه است، کار در یک شرکت کوچک نیز می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد. همچنین، هر دو گزینه با معایبی نیز همراه هستند.

استخدام

هیچ پاسخ درستی برای اینکه کدام گزینه بهتر است وجود ندارد و این موضوع بستگی زیادی به شرایط و ترجیحات هر فرد دارد. با این حال، آشنایی بیشتر با مزایا و معایب کار کردن در شرکت‌های بزرگ و کوچک، می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر در این مورد کمک کند. در این مقاله، به بررسی تفاوت‌های شرکت‌های کوچک در مقابل شرکت‌های بزرگ و مزایا و معایب کار در هر کدام پرداختیم.

تعریف شرکت بزرگ و شرکت کوچک

تعریف شرکت بزرگ و شرکت کوچک

قبل از بررسی مزایای و معایب کار در شرکت بزرگ یا کوچک، بهتر است ابتدا به تعریف مفهوم کوچک یا بزرگ بودن در کسب و کار بپردازیم. به طور معمول، بزرگ یا کوچک بودن یک شرکت، با تعداد نیروی انسانی و میزان درآمد سالانه آن سنجیده می‌شود. شرکت‌هایی با کمتر از 100 نفر کارمند کوچک، و شرکت‌هایی با بیش از 100 نفر نیروی انسانی، بزرگ محسوب می‌شوند. شرکت‌هایی مانند ایرانسل، دیجی کالا، گروه اسنپ، علی بابا و… که هرکدام بیش از 100 کارمند دارند، در لیست شرکت های بزرگ تهران قرار داشته و بهترین شرکت های ایران برای کار محسوب می‌شوند.

با این حال، استثناهایی وجود دارد که عمدتا وابسته به صنعت هستند. برای مثال، حتی اگر یک شرکت تولیدی 1500 کارمند داشته باشد، باز هم یک تجارت کوچک است. برخی از دفاتر و شرکتهای عمرانی، ساختمانی و پیمانکاری، حتی با درآمد 20 میلیون دلاری (طبق آمار مربوط به کشور آمریکا)، کسب و کارهای کوچکی محسوب می‌شوند.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

تفاوت شرکت‌های کوچک و بزرگ چیست؟

شرکت‌ها در هر اندازه‌ای، به دنبال استخدام کارجویان سخت‌کوش، مبتکر و ماهر برای پر کردن موقعیت‌های شغلی خود هستند. دانستن تفاوت شرکت‌های کوچک و بزرگ از نظر محیط کار، حقوق، موقعیت‌های شغلی، فرصت‌های پیشرفت، مزایا و فرهنگ، می‌تواند کمک کند تا با شناخت بیشتری به دنبال کار در شرکت بزرگ یا یک شرکت کوچک باشید.

در زیر برخی از ویژگی‌های شرکت‌های کوچک و بزرگ آورده شده است که می‌توانند برای ارزیابی اینکه کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است به شما کمک کنند.

ساختار شرکت

ساختار کسب و کارهای کوچک می‌تواند به دلیل جابجایی کارکنان و مدیران متفاوت باشد، اهداف به طور مداوم بازنگری شده و شرکت با شرایط متغیر بازار سازگار می‌شود. این بدان معناست که حجم کاری شما نیز ممکن است به طور منظم تغییر کند و ممکن است نیاز داشته باشید که به طور مداوم تعادل بین کار و زندگی خود را ارزیابی کنید.

کار در شرکت بزرگ، با نقش‌ها، وظایف و معیارهای مشخص و ساختار بیشتری همراه است. برنامه کاری و وظایف شما، مگر اینکه ارتقا پیدا کنید یا در موقعیت شغلی دیگری منصوب شوید، ممکن است برای سال‌ها ثابت بماند. اگر یک مسیر شغلی بلند مدت و قابل پیش بینی را ترجیح می‌دهید، یک شرکت بزرگ ممکن است انتخاب بهتری باشد.

نقش شما در شرکت

در یک شرکت کوچک، هر کارمند نقش مهمی در کمک به رشد و موفقیت آن دارد. به دلیل کمتر بودن تعداد نیروی انسانی، ممکن است با وظایف بیشتری در کار مواجه بوده و در نتیجه مسئولیت‌های متنوع‌تر و فرصت‌های بیشتری برای توسعه مهارت‌های خود داشته باشید.

کار در شرکت بزرگ با تنوع کاری کمتری همراه است. در یک شرکت بزرگ، شما یکی از بسیاری از افراد شاغل در یک بخش یا یک تیم خواهید بود. احتمالا کارمندان دیگری نیز همان کار شما را انجام می‌دهند، و ممکن است مرز مشخص و انعطاف کمی بین وظایفی که شما مسئول آن‌ها هستید و کارهای دیگران، حتی در همان بخش وجود داشته باشد.

فرصت‌های پیشرفت

شرکت‌های کوچک ممکن است فرصت‌های پیشرفت کمتری را ارائه دهند، با این حال، نقشی که در شرکت ایفا می‌کنید به احتمال زیاد به رسمیت شناخته شده و مستقیما با موفقیت شرکت مرتبط است. با کمک فعالانه به رشد یک کسب و کار کوچک، ممکن است بتوانید در آینده موقعیت‌های مهم‌تری را در شرکت به دست آورید.

شرکت‌های بزرگ معمولا سیستم‌هایی برای پیشرفت کارمندان از سطح ابتدایی به سطوح مختلف مدیریتی ایجاد می‌کنند. با کار در شرکت بزرگ، تا زمانی که مهارت‌های خود را توسعه دهید و سخت کار کنید، می‌توانید روی این نوع پیشرفت حساب کنید. هرچه شرکت بزرگتر باشد، برنامه‌های آموزشی و منتورینگ بیشتری برای راهنمایی شما در مسیر شغلی تعیین شده در دسترس خواهد بود.

مزایای کار در شرکت بزرگ

مزایای کار در شرکت بزرگ

کار در شرکت‌ بزرگ معمولا مزایای خاصی دارد که در شرکت‌های کوچک‌تر نمی‌توانید پیدا کنید. در ادامه، مهم‌ترین مزایای کار در شرکت‌های بزرگ آورده شده است.

مزایای شغلی متعدد

یکی از مزیت‌های مهم کار در شرکت بزرگ، برخورداری از حقوق و مزایای خوب است. به عنوان مثال، اکثر شرکت‌های بزرگ به کارمندان خود بیمه تکمیلی ارائه می‌دهد. مزایای دیگری نیز در یک شرکت بزرگ وجود دارد. ممکن است در ساختمان شرکت اتاق بازی و استراحت، مهدکودک در محل و حتی سالن بدنسازی، کافه و… نیز وجود داشته باشد و معمولا توجه بیشتری به زیبایی فضا و دکوراسیون می‌شود. همچنین، شرکت‌های بزرگ معمولا گزینه‌های دورکاری و ساعات کاری انعطاف‌پذیر را نیز ارائه می‌دهند.

مطلب مرتبط: مادران شاغل و بچه‌های کوچک؛ دغدغه‌ها و راهکارها

منابع بیشتر

شرکت‌های بزرگ به دلیل داشتن منابع مالی و غیرمالی بیشتر، می‌توانند حقوق و امکانات گسترده‌تری را در مقایسه با شرکت‌های کوچک و استارتاپ‌ها ارائه بدهند.

به لطف این منابع، کارکنان دسترسی بیشتری به امکانات و خدمات دارند. این بدان معناست که اگر در محیط کار خود مشکلات مرتبط با فناوری دارید، معمولا یک تیم پشتیبانی داخلی برای کمک به شما وجود دارد. یا ممکن است کلا یک سیستم جدید به شما بدهند.

فرصت‌های بیشتر

کار در شرکت بزرگ به شما فرصت‌های حرفه‌ای زیادی می‌دهد. اکثر شرکت‌های بزرگ، مجموعه‌ای از قوانین خاص برای ارزیابی و ارتقا دارند. شما می‌دانید که برای رسیدن به سطح بعدی چه کاری باید انجام دهید. از آنجایی که اغلب گردش مالی بیشتری در شرکت‌های بزرگ وجود دارد، به احتمال زیاد فرصت‌های بیشتری برای پیشرفت شغلی شما نیز وجود خواهد داشت.

ساختار و نظم

کار در شرکت بزرگ با نظم و ساختار بیشتری همراه است. اگر از آن دسته افرادی هستید که در یک محیط ساختاریافته عملکرد بهتری دارند، شرکت‌های بزرگ گزینه مناسبی برای شما هستند. معمولا برنامه‌های آموزشی مشخصی وجود دارد، بنابراین شما تمام کارهایی را که باید در موقعیت شغلی خود انجام دهید، یاد می‌گیرید. در شرکت‌های بزرگ، دستورالعمل‌های آموزشی، خط مشی و رویه‌های واضحی وجود دارد که به شما در تصمیم‌گیری کمک می‌کند.

ثبات شغلی

شرکت‌های بزرگ ثبات بیشتری دارند و احتمال کمتری وجود دارد که تعدیل یا اخراج شوید. حتی در این صورت، بسته‌های حمایتی و حقوق بیکاری به شما ارائه می‌شود و رویه‌های قانونی مشخصی اعمال خواهد شد. همچنین، ثبات بیشتری در رویه‌های مربوط به پرداخت حقوق وجود دارد و می‌توانید از دریافت به موقع حقوق و مزایای خود تا حد زیادی اطمینان داشته باشید.

مطلب مرتبط: 10 روش برای کاهش استرس در اولین روزهای کاری

معایب کار در شرکت بزرگ

کار کردن در یک شرکت بزرگ معایبی نیز دارد که در ادامه آورده شده است.

خلاقیت کمتر

برای مدتی، “فکر کردن خارج از چارچوب” یک روند مهم در تجارت بود. این کار، تفکر اصیل و آزاد را تشویق می‌کند تا به کارمندان و رهبران کمک کند تا به‌جای اینکه کارها را طبق یک روال تکراری انجام دهند، راه‌حل‌های جدیدی برای مشکلات بیابند.

با این حال، حقیقت این است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ دوست ندارند خارج از چارچوب فکر کنند. شرکت‌های بزرگ معمولا به دلیل ریسک‌گریزی، کمتر در برابر تغییرات انعطاف‌پذیر هستند. در حالی که این احتیاط به حفظ ثبات شرکت کمک می‌کند، به این معنی است که کار در شرکت بزرگ با خلاقیت و تغییر کمتری نیز همراه است.

سختی پیشرفت

در حالی که یکی از مزیت‌های کار در شرکت بزرگ، داشتن فرصت‌های پیشرفت بیشتر است، این بدان معنا نیست که این فرصت‌ها به راحتی به دست می‌آیند. کار سخت و تلاش زیاد ممکن است برای کمک به پیشرفت شما کافی نباشد.

موفقیت در یک شرکت بزرگ تعریف خاصی دارد و وقتی دستاوردهای خود را در یک بررسی عملکرد بیان می‌کنید، اگر این دستاوردها در «لیست موارد مهم برای ارزیابی» نباشند، ممکن است به حساب نیایند. کار کردن در یک شرکت بزرگ به این معنی است که شما با افراد زیادی کار می‌کنید و این یعنی رقابت در همه جا وجود دارد.

احساس تاثیرگذاری کمتر

وقتی برای یک شرکت بزرگ کار می‌کنید، سخت است که به عنوان یک شخص دیده شوید، یا اینکه احساس کنید شما و تلاش‌هایتان در شرکت تفاوتی ایجاد می‌کنید. وقتی یک نفر از صدها یا حتی هزاران نفری هستید که در یک شرکت کار می‌کنید، ممکن است با احساس عدم تاثیرگذاری و کاهش رضایت شغلی روبرو شوید.

مزایای کار در یک شرکت کوچک

مزایای کار در شرکت کوچک

مانند کار در شرکت بزرگ، کار برای شرکت‌های کوچک نیز مزایایی به همراه دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

چابکی

چابکی مفهومی مهم در استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک است. شرکت‌های کوچک سریعتر می‌توانند با تغییرات بازار هماهنگ شوند و هنگامی که شرایط اقتصادی تغییر می‌کند، یا مدل کسب‌وکار نیاز به تغییر دارد، می‌توانند در صورت لزوم در نوع کار و خدمات ارائه شده خود تغییراتی را ایجاد کنند.

خلاقیت بیشتر

شرکت‌های کوچک تفکر خلاقانه و خارج از چارچوب را تشویق نموده و به احتمال زیاد از تغییر و ایده‌های نو استقبال می‌کنند. توانایی به‌کارگیری راه‌حل‌های خلاقانه به شما این امکان را می‌دهد که رشد بیشتری در کارتان داشته و رضایت شغلی بیشتری را تجربه کنید.

فرصت‌های شغلی زیاد

برخلاف ساختار و نقش‌های تعیین شده کار در شرکت بزرگ، در یک شرکت کوچک و خصوصا یک استارتاپ، احتمالا در موقعیت‌های شغلی مختلفی ایفای نقش خواهید کرد. امکان کار در موقعیت‌های شغلی مختلف و پذیرش مسئولیت‌های بیشتر، به ارتقای مهارت‌های فعلی شما و یادگیری مهارت‌های جدید بدون صرف زمان و هزینه اضافی کمک می‌کند. همچنین، استخدام با مدارک تحصیلی پایین‌تر مانند استخدام با مدرک دیپلم، در شرکت‌های کوچک، راحت‌تر اتفاق می‌افتد.

روابط عمیق‌تر

برخلاف کار در شرکت بزرگ، یکی از مزایای کار در یک شرکت کوچک این است که همه همکاران خود را می‌شناسید. در بسیاری از شرکت‌های کوچک، فرصت بیشتری برای ایجاد روابط عمیق‌تر وجود دارد. اگرچه ارتباطات کاری ممکن است به روابط شخصی تبدیل نشوند، اما این ارتباطات به گسترش شبکه حرفه‌ای شما کمک می‌کنند.

همچنین شناخت عمیق‌تر همکارانتان و شرایطی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، باعث می‌شود تا درک و همدردی بیشتری نسبت به آن‌ها داشته و به عنوان عضوی از یک تیم عملکرد بسیار بهتری داشته باشید.

رزومه ساز

معایب کار در یک شرکت کوچک

مشابه کار در شرکت بزرگ، کار کردن در شرکت‌های کوچک نیز در کنار مزایا، با معایبی همراه است.

سخت‌تر بودن پیشرفت شغلی

شرکت‌های کوچک معمولا فهرستی از دستاوردهایی که باید قبل از ارتقا یا حتی افزایش حقوق داشته باشید، ندارند. این بدان معناست که شما ممکن است نقشه راه روشنی در مورد اینکه چگونه می‌توانید مهارت‌های خود را ارتقا دهید یا حتی قدم بعدی در شرکت برای شما چیست، نداشته باشید.

از آنجایی که شرکت کوچک است، احتمالا حرکت رو به جلوی کمتری در حرفه شما وجود دارد. شما باید منتظر بمانید تا کسی آن موقعیت شغلی بالاتر و مورد نظرتان را ترک کند (که کمتر در یک شرکت کوچک اتفاق می‌افتد)، یا امیدوار باشید که موقعیت شغلی جدیدی ایجاد شود (که اغلب اتفاق نمی‌افتد). برخلاف کار در شرکت بزرگ، در یک شرکت کوچک اگر وظایف شغلی شما تغییر نکند، واقعا از نظر حرفه‌ای رشد نمی‌کنید.

منابع کمتر

شرکت‌های کوچک سطح درآمدی و منابع کمتری دارند. این موضوع به این معنی است که فناوری‌های مورد استفاده شما در شرکت، قدیمی بوده یا جدیدترین نسخه نیستند.

همچنین، منابع کمتر به این معنی است که پشتیبانی حرفه‌ای کمتری نیز دریافت خواهید کرد. در شرکت‌های کوچک ممکن است بودجه آموزشی کمی وجود داشته و در برخی شرکت‌ها بودجه‌ای به این کار اختصاص داده نمی‌شود.

مزایای کمتر

داشتن منابع کمتر می‌تواند به معنای دریافت مزایای کمتر نیز باشد. بسیاری از شرکت‌های کوچک نه تنها بیمه تکمیلی، که در برخی موارد بیمه تامین اجتماعی نیز ارائه نمی‌دهند. همچنین برخلاف کار در شرکت بزرگ، احتمال کمتری وجود دارد که شرکت‌های کوچکی را پیدا کنید که امکان دورکاری یا ساعت‌های کاری انعطاف‌پذیر داشته باشند.

ثبات و امنیت شغلی کمتر

شرکت‌های کوچک پایداری و ثبات کمتری دارند. حتی شرکتی که 50 سال از فعالیتش می‌گذرد، ممکن است با در نظر داشتن تغییر سلیقه مصرف کننده، حوزه فعالیت خود را تغییر داده و این به معنی داشتن امنیت و ثبات شغلی کمتر در مقایسه با کار در شرکت بزرگ است.

جمع‌بندی

در این مقاله به تعریف شرکت‌های کوچک و بزرگ، تفاوت‌های این دو، نکاتی برای انتخاب بین آن‌ها و مزایا و معایب کار در شرکت بزرگ و کوچک پرداختیم. در انتخاب یک شغل، بهتر است علاوه بر مزایا و معایب گفته شده در این مقاله، تاریخچه فعالیت شرکت را بررسی نموده و از وجود امنیت و ثبات شغلی در آن اطمینان حاصل کنید.

همچنین، هرکدام از این دو گزینه، می‌توانند باتوجه به شرایط و نیازهای شما، انتخاب مناسب یا نامناسبی باشند. بنابراین، با داشتن شناخت کافی نسبت به شرایط، اهداف و برنامه‌ها، و انتظارات خود از یک محیط شغلی، می‌توانید تصمیم‌گیری بهتری در این مورد داشته باشید.

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه