ارسال رزومه غیرمرتبط چه عواقب و پیامدهایی دارد؟

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
ارسال رزومه غیرمرتبط چه عواقب و پیامدهایی دارد؟

همه ما زمان‌هایی را پشت سر گذاشته‌ایم که از پیدا کردن شغل متناسب با توانایی‌ها و تحصیلات خود ناامید شده و تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا به هرنحوی شده به یک شغل دست یابیم. بیشتر متقاضیان کار در این مواقع رزومه غیرمرتبط خود را برای هر آگهی شغلی ارسال می‌کنند. حتی موقعیت‌هایی که مطابقت چندانی با مهارت‌هایشان ندارد!

به نظرتان به عنوان یک وکیل یا مشاور تحصیلی برای کدام موقعیت‌های شغلی باید رزومه ارسال کنیم؟ ارسال رزومه برای استخدام در هر موقعیت شغلی منطقی است؟ آیا زمانی که واجد شرایط نیستیم و توانایی‌ها و مهارت‌های لازم را جهت به دست آوردن شغل مورد نظرمان مثل مشاوره نداریم هم باید رزومه بفرستیم؟ بین رزومه کاری و آگهی شغلی باید چند درصد مطابقت وجود داشته باشد تا شانسمان برای به دست آوردن شغل افزایش یابد؟

با ارسال رزومه‌ برای استخدام در فرصت‌های شغلی نامرتبط نه تنها شانستان را بالا نمی‌برید، بلکه خود را فردی غیرحرفه‌ای معرفی می‌کنید که هنوز توانایی تطبیق تخصص خود با فرصت شغلی را ندارد. با این حال به شما می‌گوییم که نگران نباشید! در این مقاله پیامدها و عواقب ارسال رزومه غیرمرتبط را بررسی کرده و به شما خواهیم گفت که برای کدامیک از فرصت‌های شغلی اپلای کنید تا شانس استخدام خود را افزایش دهید.

رزومه ساز

قبل از هرچیز، رزومه کاری خود را کامل و آپدیت کنید!

مهم‌ترین نکته برای ارسال رزومه این است که از کامل و به روز بودن رزومه مطمئن شویم. همچنین قالب استاندارد و ظاهر حرفه‌ای رزومه نیز تاثیر زیادی در پذیرش ما خواهد داشت. در صورتی که هنوز رزومه ندارید یا از استاندارد بودن قالب رزومه خام دانلود شده مطمئن نیستید به صفحه رزومه ساز مراجعه کنید و با وارد کردن اطلاعات خواسته شده، در عرض چند دقیقه برای خود رزومه انگلیسی و فارسی بسازید. همچنین می‌توانید با نمونه رزومه کاری خام و نحوه نوشتن صحیح رزومه از این طریق آشنا شوید.

هرچند کارجویان می‌توانند رزومه شخصی خود را نیز در پروفایل جاب ویژن خود بارگذاری کنند؛ اما تجربه نشان داده که اکثر کارفرمایان به رزومه جاب ویژن توجه می‌کنند و آن را مبنای ارزیابی قرار می‌دهند. بنابراین برای موفقیت بیشتر و پیدا کردن شغل مورد نظر، حتما رزومه جاب ویژنی بسازید.

هنگام ارسال رزومه، به میزان مطابقت بین رزومه و موقعیت شغلی توجه کنید

درصد انطباق رزومه با آگهی شغلی

اول از همه باید از خود بپرسید برای موقعیت شغلی موردنظر 80 درصد مناسب هستید یا 10 درصد؟

جسیکا هولبروک هرناندز، رئیس و مدیرعامل Great Resumes Fast می‌گوید: «اگر مهارت‌ها و توانایی‌هایتان تنها 10 درصد با آگهی شغلی مطابقت دارد، خود را به زحمت نیندازید.» در این صورت هم وقت خودتان را هدر می‌دهید و هم وقت مدیر استخدام را! همچنین، در ذهن مسئولان استخدام آن شرکت دید منفی از خود بر جای می‌گذارید.

اما اگر صلاحیت‌های لازم را دارید و میزان انطباق رزومه شغلی شما با آگهی بیش از 50 درصد است، ادامه دهید و درخواست بررسی رزومه برای استخدام را ارسال کنید. همان‌طور که هرناندز می‌گوید: «در صورتی که شرایط شما با موقعیت شغلی موردنظر بیش از 80 درصد مطابقت دارد، من به شما توصیه می‌کنم درخواست خود را ارسال کنید».

طبیعی است زمانی که از بیکاری عاصی شده باشید هر روشی را برای دستیابی به شغل امتحان کنید. ما به شما حق می‌دهیم که برای موقعیت‌های شغلی مختلف درخواست بررسی رزومه غیرمرتبط ارسال کنید؛ حتی فرصت‌های شغلی که هیچ‌گونه مطابقتی با تحصیلات و مهارت‌هایتان ندارند. اما باید بگوییم این روش نه تنها به شما کمک نخواهد کرد، بلکه باعث ایجاد ذهنیت منفی از خودتان در ذهن مدیر استخدام شرکت خواهد شد.

تصور کنید تحصیلات و مهارت شما در زمینه تولید محتوا است و یک شرکت برای موقعیت شغلی مدیر دیجیتال مارکتینگ در جاب‌ویژن آگهی درج کرده است. ارسال رزومه برای استخدام در این فرصت شغلی که نیاز به مهارت‌های بیشتری دارد، کاری غیرحرفه‌ای است. حتی اگر میزان انطباق بیشتر از 50 درصد باشد! احتمالا می‌پرسید چرا؟ دلیل آن را به شما خواهیم گفت.

فرض کنید شما رزومه حسابداری خود را برای موقعیت شغلی مدیر پروژه ارسال کردید. در این صورت مدیر استخدام با نگاهی کوتاه به رزومه غیرمرتبط شما و بررسی سابقه شغلی و تحصیلی و مهارت‌هایتان متوجه می‌شود که شما برای شغل موردنظر مناسب نیستید. در این صورت، اگر در روزهای آتی همان شرکت نیاز به نیروی حسابداری داشته باشد و شما رزومه خود را ارسال کنید، به دلیل ذهنیت منفی که در مدیر استخدام ایجاد کرده‌اید، احتمالا رزومه شما را به دلیل رعایت نکردن اصول و اخلاق حرفه‌ای در ارسال رزومه، بررسی نخواهد کرد.

میزان انطباق رزومه کاری با فرصت شغلی در سایت جاب‌ویژن چقدر باید باشد؟

سیستم هوشمند انطباق سایت کاریابی جاب‌ویژن روشی منحصر به فرد است که کیفیت رزومه‌های ارسالی را بالا می‌برد. در صورت ساخت رزومه کاری با رزومه ساز جاب ویژن، این سیستم درصد تطابق رزومه شما با موقعیت‌های شغلی موجود را نمایش می‌دهد. همان‌طور که اشاره شد، ارسال رزومه غیرمرتبط برای استخدام در موقعیت‌های شغلی مختلف پیامدهای جبران‌ناپذیری دارد و ممکن است چهره کاری شما را نزد کارفرمایان خراب کند.

اما سیستم هوشمند انطباق تا میزان قابل توجهی این مشکل را برطرف می‌کند. کافی است به نکات زیر توجه کنید:

  •  سیستم هوشمند انطباق جاب ویژن نشان می‌دهد که رزومه شما تا چه اندازه با شاخص‌های مدنظر کارفرما مطابقت دارد و تا چه میزان توانایی‌ها و تخصص‌های مورد نظر کارفرما را دارید. پس بهتر است برای فرصت‌های شغلی که میزان انطباق آنها کمتر از 60 درصد است، درخواست ارسال نکنید.
  •  شاخص‌هایی که برای سیستم انطباق در نظر گرفته شده است توسط کارفرماها مشخص می‌شود و حتی وزن آنها نیز توسط مدیران استخدام تعیین می‌شود.
  •  زمانی که رزومه خود را تکمیل کنید، درصد انطباق در صفحه آگهی شغلی برای شما نمایش داده می‌شود و بهتر است تنها برای موقعیت‌هایی درخواست ارسال رزومه را بفرستید که حداقل 60 درصد مطابقت وجود داشته باشد.
  • در صفحه جستجوی فرصت‌های شغلی به صورت پیش‌فرض، آگهی‌هایی نمایش داده می‌شوند که دارای بالاترین انطباق با رزومه و توانایی‌های شما، و در عین حال، جزو علاقه‌مندی‌هایتان باشند.

اما شاید به دلایلی همچون عدم علاقه به حوزه کاری فعلی، عدم علاقه به رشته تحصیلی، تغییر حوزه کاری یا حتی داشتن پتانسیل و توانایی بیشتر برای انجام کار در فرصت‌های شغلی غیرمرتبط، تصمیم دارید برای استخدام در آگهی‌های غیرمرتبط هم درخواست بررسی رزومه ارسال کنید. آیا این امکان وجود دارد؟

بله؛ این امکان به کارجویان داده شده است که در هر ماه برای حداکثر 10 موقعیت شغلی با انطباق کمتر از 50 درصد رزومه ارسال کنند. اما پیشنهاد می‌کنیم در صورتی این کار را کنید که مطمئن باشید از عهده انجام وظایف شغلی بر می‌آیید.

مطلب مرتبط: رزومه گرافیست باید چگونه باشد؟

برای ارسال رزومه غیرمرتبط به چه نکاتی توجه کنیم؟

نکات ارسال رزومه

به هرحال، اگر تصمیم گرفتید به دنبال شغلی بروید که چندان با رزومه شما مطابقت ندارد، بهتر است به نکات زیر توجه کنید تا شانستان را بالا ببرید:

  •  آگهی استخدام را با دقت بخوانید و به دنبال مهارت‌ها، تجربه‌ها و شرایطی بگردید که برای ایفای نقش در آن شغل ضروری هستند.
  • بر نقاط قوت خود تاکید کنید. ممکن است این نقاط قوت شما را از سایر رقبا متمایز کند و باعث شود به مصاحبه دعوت شوید.
  •  نقاط ضعفتان را به نقاط قوت و فرصت تبدیل کنید. خود را داوطلبی معرفی کنید که چیز متفاوت و جدیدی برای انجام فعالیت در آن موقعیت شغلی دارد.
  •  اگر در کلاس‌ها و دوره‌های آنلاین شرکت کرده‌اید، آنها را ذکر کنید. ذکر این دوره‌ها کمک می‌کند تا خلاهای موجود را پر کنید.
  •  مهارت‌های قابل انتقال خود را برجسته کنید. شما همیشه باید نشان دهید که مهارت‌هایتان در انجام وظایف و خواسته‌های شغلی قابل استفاده است و می‌توانید آنها را به سایر کارکنان نیز انتقال دهید. مخصوصا اگر مهارت‌هایی دارید که مدیران استخدام انتظار آن را نداشتند.
  •  از شخص دیگری بخواهید شرح شغل را مطالعه کند و در مورد اینکه چرا این شغل را می‌خواهید از شما سوال بپرسد. اطمینان حاصل کنید جواب‌هایتان به گونه‌ای باشد که مدیران استخدام متقاعد شوند.
  • در توانایی‌هایتان اغراق نکنید. سعی نکنید با اغراق در توانایی‌های خود، کمبود دانشتان را جبران کنید. اگر تخصص و مهارتی را ندارید، اصلا آن را نگویید.
  •  از جلب توجه در نقاط ضعفتان بپرهیزید. آنچه را که نمی‌توانید انجام دهید، برجسته نکنید و بابت آن عذر نخواهید! فقط بر چیزهایی که می‌توانید انجام دهید تمرکز کنید.

حال این سوال پیش می‌آید برای کدام موقعیت‌های شغلی باید رزومه ارسال کنیم که هم رفتار و اصول حرفه‌ای را رعایت کرده باشیم هم بتوانیم به شغل دلخواه خود برسیم؟

مطلب مرتبط: راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان

برای کدام فرصت‌های شغلی رزومه ارسال کنیم؟

ارسال رزومه برای آگهی استخدام

قبل از هر چیزی باید بدانیم کارفرما به دنبال چیست و آیا موقعیت شغلی برای ما مناسب است یا خیر؟

بخش دانش تخصصی و مهارت‌های موردنیاز و بخش شرایط احراز شغل که در آگهی‌های استخدامی نوشته می‌شوند، اغلب به شما اطلاعات کافی را می‌دهند که آیا رزومه غیرمرتبط خود را برای بررسی و استخدام در فرصت شغلی موردنظر ارسال کنید یا خیر. اما اغلب متقاضیان کار می‌خواهند اطلاعات بیشتری به دست آورند؛ به همین دلیل به بررسی قسمت‌های دیگر آگهی تبلیغاتی می‌پردازیم.

در اینجا چگونگی تشخیص میزان انطباق مهارت‌ها با موقعیت شغلی را آورده‌ایم:

عنوان شغلی: این یک راهنمای خوب است برای اینکه بدانید سازمان از شما چه انتظاری دارد و چه جایگاهی در آن سازمان خواهید داشت.

شرح شغل: برای درک خواسته‌ها، چالش‌های شغل، تفکر شرکت درباره شغل و… این مورد را با دقت هرچه بیشتر بخوانید.

 وظایف و مسئولیت‌های شغلی: کارفرمایان معمولا این بخش را در قسمت شرح شغل می‌نویسند. در این قسمت وظایفی که بر عهده شما گذاشته خواهد شد، درج می‌شود. تمام وظایف را بخوانید و از خود بپرسید آیا مهارت‌ها و تخصص‌هایی که برای انجام این وظایف لازم است را دارید؟

 دانش تخصصی و مهارت‌های موردنیاز: اهمیت مهارت‌ها را دست کم نگیرید و بررسی کنید که چقدر با آنها فاصله دارید؟ البته داشتن همه مهارت‌ها ضروری نیست؛ اما بهتر است عمده مهارت‌ها را داشته باشید.

شرایط احراز شغل: تمام آن چیزی که داشتن آنها لازمه به دست آوردن شغل است در این بخش درج می‌شود. در این قسمت باید بررسی کنید که تحصیلات، سابقه کاری، سن، زبان و نرم‌افزارهایی که کارفرما می‌خواهد با آنچه شما دارید، انطباق داشته باشد.

فراتر از اطلاعات مندرج در اعلان شغل، ممکن است بخواهید درباره شرکت بیشتر بدانید و بررسی کنید که آیا برای شرکت مناسب هستید یا خیر.

قبل از ارسال رزومه برای استخدام حتما بخش توصیف سازمان را مطالعه کنید. با این بررسی متوجه می‌شوید سازمان در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند، اندازه سازمان چقدر است و محصولات و خدمات آن چیست. اما برای اطلاعات بیشتر لازم است سایت شرکت را نیز نگاه کنید.

فرهنگ شرکت: مشاهده وب سایت شرکت، شبکه‌های اجتماعی شرکت، پروفایل کارکنان شرکت در لینکدین و سایر مطالب می‌تواند به شما کمک کند تا بررسی کنید چقدر با تصویری که شرکت از خود ترسیم کرده است، تناسب دارید.

ارزش‌ها و ماموریت‌ها: اهداف شرکت را در نظر بگیرید. اگر شرکت فعالیتی دارد که باعث ایجاد شور و هیجان در شما می‌شود و به نظرتان این هیجان همیشه وجود خواهد داشت، و همچنین، اهداف شرکت با اهداف شخصی شما در یک راستا هستند، احتمالا فعالیت در آن شرکت برای شما مناسب خواهد بود.

پروژه‌های فعلی: آیا مهارت، تجربه یا دانشی خارج از موارد ذکر شده در آگهی استخدام دارید که بتواند در پروژه فعلی یا هدفی که شرکت به دنبال آن است، کمک کند؟

برنامه‌های آینده: سعی کنید بفهمید که یک شرکت در بلندمدت به کجا می‌رود و چه اهدافی دارد. بررسی کنید که آیا می‌توانید به شرکت در دستیابی به اهداف مهم آن کمک کنید؟

مطلب مرتبط: نحوه ساخت رزومه در ورد

جمع‌بندی

با توجه به تمام مواردی که گفته شد، اگر از توانایی خود برای بر عهده گرفتن شغل موردنظر اطمینان دارید و معتقدید که می‌توانید فرد مفیدی در شرکت باشید، ارزش آن را دارد که به ارسال رزومه غیرمرتبط برای استخدام در موقعیت شغلی موردنظر فکر و اقدام کنید.

زمانی که تمام ابعاد را بررسی کرده و در نظر بگیرید و سپس رزومه ارسال کنید، هم برای وقت خود و هم وقت سازمان و مدیر استخدام کننده ارزش قائل می‌شوید. همچنین، در این صورت می‌توانید به عنوان یک کارجوی با سابقه کار متفاوت، گزینه جالبی برای شرکت باشید که حتی اگر در مصاحبه شغلی موفق نبودید، شرکت برای پر کردن فرصت شغلی دیگری به شما مراجعه کند. ایجاد یک حس خوب و حرفه‌ای در کارفرما می‌تواند شما را به رده‌های شغلی ایده‌آلی برساند.

نویسنده

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه