زمان استراحت در محیط کار را چگونه باید سپری کرد؟

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 5دقیقه
زمان استراحت در محیط کار را چگونه باید سپری کرد؟

استراحت در محیط کار به شما کمک می‌کند تا انرژی و تمرکز بیشتری در حین کار داشته و کارایی و بهره وری خود را افزایش دهید. داشتن استراحت کافی مانع ایجاد حس خستگی ذهنی و جسمی شده و تاثیر مستقیمی بر سلامت روان دارد.

استخدام

از خوابیدن در فضای استراحت گرفته تا گوش دادن به موسیقی و پادکست، می‌توانید به طرق مختلفی از زمان استراحت خود استفاده کرده و انرژی و بهره‌وری خود را افزایش بدهید. داشتن خواب و استراحت کافی از مهم‌ترین فاکتورهای موثر بر افزایش رضایت شغلی کارکنان است. در این مقاله، به بررسی دلایل اهمیت استراحت در محیط کار برای کارفرما و کارمند و معرفی راهکارها و روش‌هایی برای گذراندن زمان استراحت در محیط کار می‌پردازیم.

چرا استراحت در محیط کار مهم است؟

دلایل اهمیت استراحت در محیط کار

کار مداوم بدون داشتن استراحت کافی، نه تنها بهره‌وری‌تان را کاهش می‌دهد، بلکه به سلامت روحی و جسمی شما نیز آسیب می‌رساند.

در ادامه مهم‌ترین فواید استراحت کردن در ساعات کاری آورده شده است.

1. استراحت به پیشگیری و کاهش استرس کمک می‌کند

داشتن استراحت کافی به شما کمک می‌کند تا فشار کاری کمتری حس کرده و استرس را بهتر مدیریت کنید. اگر مدام در حال کار هستید بدون اینکه هیچ وقت و فرصتی برای استراحت پیدا کنید، این وضعیت می‌تواند به استرس مزمن و در نهایت فرسودگی شغلی منجر شود.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ بیاورید

2. استراحت می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود بدهد

استراحت در محیط کار به شما کمک می‌کند آرامش بیشتری داشته و خلق و خوی خود را بهبود ببخشد. از زمان استراحت خود برای انجام کاری استفاده کنید که می‌دانید از آن لذت برده و می‌تواند روحیه شما را تقویت کند.

3. استراحت به سلامت جسمانی شما کمک می‌کند

زمان استراحت در محیط کار، فرصت خوبی برای داشتن فعالیت بدنی است، به خصوص اگر تمام روز را جلوی مانیتور هستید. تحرک داشتن حتی به میزان کم می‌تواند به پیشگیری از مسائل جدی‌تری مانند چاقی، بیماری‌های قلبی، دیابت و افسردگی کمک کند.

4. استراحت کردن می‌تواند انگیزه و انرژی را به شما برگرداند

کار کردن بدون وقفه برای مدت طولانی می‌تواند به طور جدی انگیزه و انرژی شما را تخلیه کند. مخصوصاً هنگام کار بر روی پروژه‌های بلندمدت، مهم است که به اندازه کافی استراحت داشته باشید، تا بتوانید انگیزه و انرژی خود را برای مدت طولانی حفظ کنید.

5. استراحت کافی، خلاقیت شما را تقویت می‌کند

اگر هنگام کار، با بن‌بست‌های ذهنی و عدم خلاقیت دست و پنجه نرم می‌کنید، بهترین راه این است که کار را برای مدتی کنار گذاشته و استراحت کنید. استراحت در محیط کار به شما کمک می‌کند تا موضوعات را از زوایای جدیدی ببینید و ذهن بازتری برای انجام کارها داشته باشید.

6. استراحت، حافظه و یادگیری شما را بهبود می‌بخشد

نقش استراحت در بهبود حافظه

وقتی به ذهن خود اجازه استراحت می‌دهید، فرصتی ایجاد می‌کنید تا مطالبی را که به تازگی آموخته‌اید مرور کرده و آن‌ها را در ذهن خود ثبت کنید. این کار به شما کمک می‌کند اطلاعات را بهتر به ذهن بسپارید.

7. استراحت به شما امکان ارزیابی مجدد می‌دهد

هنگامی که استراحت می‌کنید، فرصتی ایجاد می‌شود تا با آرامش بیشتری فکر کرده، یک نمای کلی از کاری که در دست دارید پیدا کرده و اطلاعات را مجددا ارزیابی کنید.

8. استراحت موجب بهبود تمرکز می‌شود

هیچ کس نمی‌تواند برای مدت طولانی تمرکز کند. ذهن ما به طور طبیعی پس از حدود 25 دقیقه نیاز به استراحت پیدا می‌کند. بدون ایجاد وقفه و استراحت، انرژی خود را تخلیه کرده، توانایی تمرکز خود را از دست داده و احساس خستگی خواهید داشت. استراحت در محیط کار به شما کمک می‌کند تا انرژی خود را در یک سطح ثابت نگه دارید و تمرکز بیشتری داشته باشید.

مطلب مرتبط: چند ساعت در روز کار کنیم؟

9. استراحت کردن تاثیر مستقیمی بر سلامت روان دارد

استراحت به کاهش خستگی ذهنی و کسب انرژی کارگران کمک نموده و به طور کلی تأثیر مثبتی بر سلامت روان دارد.

10. استراحت باعث افزایش بهره‌وری می‌شود

عوامل زیادی بر بهره‌وری یک کارمند تأثیر می‌گذارند و مراقبت از سلامت جسمی و روانی بخش بزرگی از آن‌ها است. اگر مراقب سلامت روحی و جسمی خود بوده و به خود فرصت استراحت و تفریح بدهید، بهره‌وری بیشتری خواهید داشت.

کارهای که می‌توانید در زمان استراحت خود انجام بدهید

کارهایی برای انجام دادن در زمان استراحت

زمان استراحت شما در طول روز (شامل زمان صرف ناهار)، فرصت خوبی برای انجام کارهایی است که موجب افزایش انرژی، تمرکز و بهره‌وری شما می‌شوند. در اینجا پیشنهاداتی برای گذراندن زمان استراحت در محیط کار آورده شده است.

با یک دوست تماس بگیرید

در زمان استراحت در محیط کار، به جای گذراندن وقت با همکاران، می‌توانید با دوست صمیمی خود تماس بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا کمی از فکر کردن به وظایف کاری دور شده و ذهنتان را آرام کنید.

ورزش کنید

ورزش یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش سطح استرس و افزایش انرژی است. می‌توانید قبل از شروع روز کاری 15 تا 30 دقیقه را به ورزش اختصاص بدهید و بعد از آن یک وعده غذایی سالم بخورید. اگر در طول ساعات کاری وقت کافی دارید، می‌توانید زمانی را به پیاده‌روی و در صورت امکان انجام نرمش‌های سبک اختصاص بدهید.

مطلب مرتبط: سندروم فرسودگی شغلی چیست؟

تمرینات تنفسی انجام بدهید

فضایی را در محیط کار یا اطراف آن پیدا کنید (مانند داخل ماشین، اتاق کنفرانس، اتاق استراحت و…) که بتوانید چند دقیقه در سکوت بنشینید. چند دقیقه را صرف مدیتیشن یا انجام تمرینات تنفسی کرده تا ذهن و بدن خود را آرام کنید. این کار همچنین می‌تواند با آرام کردن ذهنتان به افزایش تمرکز شما کمک کند.

به یک پادکست گوش بدهید

می‌توانید در زمان استراحت در محیط کار به یک پادکست یا کتاب صوتی گوش دهید. می‌توانید یک پادکست با محتوای سرگرم کننده انتخاب کرده یا پادکستی را انتخاب کنید که به ارتقای کیفیت زندگی شغلی یا شخصی‌تان کمک می‌کند. همچنین می‌توانید پادکستی برای یادگیری یک مهارت مانند یک زبان جدید، گوش بدهید.

رزومه ساز

در فضای باز وقت بگذرانید

اگر یک شغل تمام وقت و پشت میز نشینی دارید، لازم است که زمانی را در روز، در فضای باز بگذرانید. هوای تازه می‌تواند سطح انرژی شما را افزایش داده و ذهن شما را پاک کند. می‌توانید ناهار خود را در فضای باز صرف کرده و یا لحظاتی با همکارانتان در فضای باز معاشرت کنید. این کار باعث می‌شود با انرژی و تمرکز بیشتری به پشت میز خود برگردید.

با همکاران خود معاشرت کنید

در زمان ناهار یا دیگر زمان‌های استراحت در محیط کار، با همکارانتان معاشرت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا روابط قوی‌تری با همکاران خود برقرار کرده و شبکه حرفه‌ای خود را گسترش بدهید. همچنین می‌تواند به شما و اعضای تیمتان کمک کند تا در کنار یکدیگر احساس راحتی بیشتری داشته باشید و اساساً روز کاری شما را لذت بخش‌تر می‌کند.

لیست کارهای خود را بررسی کنید

می‌توانید در زمان استراحت و ناهار لیست کارهای خود را مرور کرده یا لیست جدیدی آماده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا دید بهتری نسبت به میزان پیشرفت کارهای خود داشته باشید.

سازماندهی کنید

در نهایت، می‌توانید با سازماندهی، بهره وری خود را افزایش بدهید. میز خود را مرتب کنید، لیستی از کارهایتان بنویسید و در صورت نیاز، فضای اطرافتان را تمیز کنید. سازماندهی و مرتب کردن فضا می‌تواند بازدهی شما را افزایش بدهد.

فعالیت ذهنی داشته باشید

اگر شغل‌تان فشار ذهنی زیادی برایتان به همراه ندارد، می‌توانید زمان استراحت در محیط کار خود را به انجام فعالیت‌های ذهنی مثل انجام آزمون‌های شخصیت شناسی در سایت‌های کاریابی اختصاص بدهید. در زیر، لیستی از از کارهایی که می‌توانید در مدت استراحت 5 تا 10 دقیقه‌ای انجام داده و به تقویت قدرت مغز شما کمک می‌کنند آورده شده است:

  • یک سخنرانی کوتاه TED را تماشا کنید
  • یک مقاله جالب در مورد یک موضوع علمی بخوانید
  • با یک اپلیکیشن زبان یاد بگیرید
  • در گوشی خود بازی‌های فکری انجام بدهید
  • با مکعب روبیک کار کنید
  • یک پازل را کامل کنید

جمع‌بندی

استراحت در محیط کار اثر مثبت و مستقیمی بر سلامت جسم و روان دارد. نحوه گذراندن زمان استراحت نیز در اثرگذاری آن اهمیت دارد. در این مقاله به بررسی تاثیرات مهم استراحت کردن در محیط کار پرداخته و در ادامه لیستی از کارهایی را که می‌توانید در زمان استراحت خود انجام بدهید، ارائه دادیم.

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه