برای داشتن بیشترین بهره‌وری چند ساعت در روز باید کار کنیم؟

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 6دقیقه
برای داشتن بیشترین بهره‌وری چند ساعت در روز باید کار کنیم؟

به طور معمول، ساعت کاری تمام سازمان‌ها و شرکت‌ها، 8 ساعت در روز است. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که ساعت کاری مناسب شما چیست و چند ساعت در طول روز می‌توانید عملکرد خود را حفظ کنید؟ میزان ساعات کار در روز یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند تاثیر زیادی بر بهره‌وری، سلامتی و احساس رضایت و خوشبختی کارکنان داشته باشد.

استخدام

ساعات کاری ایده آل در روز برای بهره‌وری یک انسان 3 تا 4 ساعت است. برای اکثر افراد، ساعات کار واقعی 2 تا 3 ساعت و حداکثر 6 ساعت است. اگر کارتان نیاز به فعالیت ذهنی زیادی داشته باشد، روزانه 2 تا 3 ساعت بیشترین بازدهی را خواهید داشت. اما تشخیص و تعیین ساعت کاری مناسب، به عوامل مختلفی بستگی دارد.

در این مقاله به بررسی ساعت کاری مناسب برای کارمندان، کارگران و صاحبان کسب و کار، و عوارض کار طولانی مدت می‌پردازیم.

ساعت کاری مناسب از نظر کارشناسان

ساعت کاری مناسب از نظر کارشناسان

براساس تحقیقات متعدد، 5 ساعت کار در روز حداکثر زمانی است که بیشتر ما می‌توانیم با تمرکز بالا کار کنیم. «الکس پنگ»، پژوهشگر و نویسنده چندین کتاب در زمینه رابطه بین ساعت کاری مناسب و بهره‌وری، می‌گوید: «تحقیقات نشان می‌دهد حدودا 5 ساعت کار، حداکثر زمانی است که بسیاری از ما می‌توانیم با تمرکز و بهره‌وری بالا کار کنیم. زمان‌هایی هست که شما می‌توانید بیشتر از این میزان کار کرده و بهره‌وری داشته باشید، اما واقعیت این است که بسیاری از ما در هر روز نهایتا تا 5 ساعت بهره‌وری خواهیم داشت».

مطالعه‌ای منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) نشان داد که به‌طور متوسط کار کردن به مدت ۵۵ ساعت یا بیشتر در هفته، خطر سکته مغزی را تا ۳۵ درصد و خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را تا ۱۷ درصد افزایش می‌دهد. همچنین، کار کردن بیش از 8 ساعت در روز باعث کاهش توجه و تمرکز می‌شود.

به طور میانگین، ساعت کاری نرمال، 35 تا 40 ساعت در هفته است. کار کمتر از ۳۵ ساعت در هفته نیز مشابه کار بیش از حد، مضراتی دارد. این میزان کار ممکن است باعث کاهش درآمد، احساس ناتوانی در انجام وظایف و عدم مسئولیت‌پذیری در افراد شود. برخی از کارکنان ممکن است احساس کنند که با ساعات کار کم، نمی‌توانند توقعات کارفرمایان و مشتریان را برآورده کرده و یا فرصت‌های حرفه‌ای و ارتقای شغلی را از دست می‌دهند.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ بیاورید

عوارض کار طولانی مدت

در ادامه، چند آمار مهم درباره عدم توجه به ساعت کاری مناسب و عوارض کار طولانی مدت (بیش از 40 ساعت در هفته و روزی 12 ساعت کار) آورده شده است:

  • کار بیش از 10 ساعت در روز با افزایش 60 درصدی خطر مشکلات قلبی و عروقی همراه است.
  • 10 درصد از کسانی که 50 تا 60 ساعت در هفته کار می‌کنند، با مشکلات عاطفی و روابط شخصی روبرو می‌شوند. این نرخ برای افرادی که بیش از 60 در هفته ساعت کار می‌کنند به 30 درصد افزایش می‌یابد.
  • کار بیش از 40 ساعت در هفته با افزایش مصرف دخانیات و همچنین افزایش وزن ناسالم در مردان و افسردگی در زنان مرتبط است.
  • افرادی که 11 ساعت یا بیشتر اضافه کاری می‌کنند در معرض خطر افسردگی هستند.
  • در صنایع تولیدی، افزایش 10 درصدی اضافه کاری باعث کاهش 2.4 درصدی بهره‌وری می‌شود.
  • در مشاغل یقه سفید (عمدتا مشاغل دفتری)، کار بیش از 60 ساعت، بهره‌وری را تا 25 درصد کاهش می‌دهد.

ساعات کار در کشورهای مختلف

ساعات کار در کشورهای مختلف نشان دهنده تفاوت‌های فرهنگی و قانونی است. برای مثال، در فرانسه ساعات کار هفتگی ۳۵ ساعت، در آلمان ۳۷.۱ ساعت، در ایران ۴۴ ساعت (طبق جدول ساعت کاری ادارات) و در آمریکا ۴۱.۵ ساعت است. برخی از کشورهای اسکاندیناوی نظیر سوئد و فنلاند نیز به طور آزمایشی ساعات کار را به 6 ساعت در روز کاهش داده و نتایج مثبتی را در بهره‌وری و رضایت کارکنان گزارش کرده‌اند.

برخی از عواملی که باعث تفاوت ساعات کار در کشورهای مختلف می‌شود عبارتند از: قوانین و مقررات دولتی، فشار جامعه و بازار، فرهنگ و عادات محلی، نوع صنعت و شغل، شرایط جغرافیایی و آب و هوایی و غیره.

مطلب مرتبط: زمان استراحت در محیط کار را چگونه باید سپری کرد؟

چرا دانستن ساعت کاری مناسب برای بهره‌وری انسان مهم است؟

چرا دانستن ساعت کاری مناسب اهمیت دارد؟

دانستن ساعات ایده‌آل و مناسب برای بهره‌وری، باعث می‌شود تا انتظارات واقع‌بینانه‌ای درباره کارکرد خود در محیط کار داشته باشیم. علاوه بر این، تاکید بر بهره‌وری به جای میزان ساعات کاری، رضایت کارکنان را افزایش می‌دهد. در واقع، سطح پیچیدگی کار تعیین می‌کند که چه مدت می‌توانیم در کار بهره‌وری داشته باشیم. در اینجا، مزایای دانستن ساعت کاری مناسب آورده شده است:

به شما کمک می‌کند انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید

دانستن ساعات کاری مناسب، برای بهره‌وری انسانی اهمیت دارد؛ زیرا به شما کمک می‌کند تا انتظارات واقع بینانه‌ای از خود و دیگران داشته باشید. زمانی که ساعات کاری مناسب برای بهره‌وری خود را بشناسید، عملکرد خود را به جای ساعات سپری شده در محل کار، بر اساس خروجی آن می‌سنجید.

رضایت شغلی شما را افزایش می‌دهد

دانستن ساعت کاری مناسب برای بهره‌وری باعث می‌شود تا در صورت ترک زودتر یا دیرتر حاضر شدن در محل کار، خودتان را سرزنش نکنید. تعیین زمان کاری ثابت و مشخص (به طور مثال 8 ساعت یا بیشتر در روز) در کنار مضرات دیگر، می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی و ناامیدی در محل کار شود.

سطح پیچیدگی کار، بهره‌وری بهینه را تعیین می‌کند

پیچیدگی کار شما تعیین می‌کند که تا چه مدت می‌توانید عملکرد و بهره‌وری بالایی در آن داشته باشید. اگر با شغلی سر و کار دارید که انرژی ذهنی زیادی از شما می‌گیرد، ساعات اوج بهره‌وری شما ممکن است با فردی که شغل سبک‌تر و ساده‌تری دارد متفاوت باشد.

چند نکته برای تعیین میزان ساعات کار مناسب

نحوه تعیین میزان ساعت کاری مناسب

بخش قابل توجهی از زمان کاری شما به چک کردن شبکه‌های اجتماعی، تماس تلفنی، چت با دوستان، صحبت کردن با همکاران و خوردن چای و قهوه، میان وعده و ناهار می‌گذرد. اگرچه همه این‌ها در ساعات کاری اتفاق می‌افتد، اما جزو «کار مولد» محسوب نمی‌شوند.

کار مولد، به میزان بازدهی محقق شده در یک زمان معین نسبت به آنچه که سازمان قصد دستیابی به آن را داشته است، گفته می‌شود. کار مولد زمانی اتفاق می‌افتد که افراد، شرکت‌ها یا سازمان‌ها به اهداف خود در مدت زمان مشخصی دست یابند.

سازمان‌های مختلف به طور متفاوتی کار مولد را اندازه‌گیری می‌کنند. همچنین، ردیابی ساعت کاری مناسب و مولد به طور فردی، به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید چه مقدار از ساعات کاری شما در یک روز، صرف انجام کار مولد و سازنده می‌شود.

برای بهبود ساعات کار، می‌توان راه حل‌های عملی‌ای را پیشنهاد کرد. برای مثال، کارکنان می‌توانند با توجه به شرایط خودشان، ساعات کار مناسب را انتخاب کنند. برخی ممکن است ترجیح دهند چهار روز در هفته و به مدت ۱۰ ساعت کار کنند و سه روز آخر هفته را زمان آزاد داشته باشند. برخی دیگر ممکن است ترجیح دهند پنج روز در هفته و به مدت ۶ ساعت کار کنند و بقیه زمان را برای خودشان و خانواده‌شان صرف کنند. همچنین، کارفرمایان می‌توانند با ارائه امکانات و فضای مناسب برای کارکنان، به افزایش انگیزه و بهبود سلامت آن‌ها کمک کنند.

در تعیین ساعت کاری مناسب، نکات زیر حائز اهمیت هستند:

توجه به نوع کار

به عنوان یک کارمند، ساعات کاری شما مشخص است (طبق قانون کار، ساعت کاری شرکت های خصوصی 8 ساعت و ساعت کاری شرکت های دولتی بین 7 تا 8 ساعت در روز است). اما زمانی که کسب و کار خودتان را دارید، ممکن است بیشتر یا کمتر از 8 ساعت در روز کار کنید. این موضوع بستگی به نوع کسب و کار شما دارد. در هر حالت، چه به عنوان یک کارمند و چه کارفرما، حداکثر ساعاتی که می‌توانید در روز کار کنید، به انرژی ذهنی و یا فیزیکی مورد نیاز وظایف شما بستگی دارد.

به عنوان یک قاعده کلی، هر چه کار شما نیاز به انرژی ذهنی بیشتری داشته باشد، ساعت کاری مناسب شما کمتر خواهد بود. اگر شغل یا کسب و کار شما نیاز به تمرکز، خلاقیت و فکر زیاد دارد، با ساعات کاری زیاد، بهره‌وری کمتری خواهید داشت.

مطلب مرتبط: آیا همه انسان‌ها باید صبح زود سر کار بروند؟

اولویت دادن به سلامتی

سلامت جسمانی شما عامل مهمی در تعیین ساعت کار مناسب روزانه است. یک مشکل فیزیکی مثل کم آبی بدن، به تنهایی می‌تواند باعث شود تا بهره‌وری کمتری داشته، زودتر خسته شوید و ساعات کار مولد شما به شدت کاهش پیدا کند. به همین دلیل است که توجه به مصرف آب کافی اهمیت زیادی دارد.

همچنین، ممکن است برخی از روزها به طور کلی احساس خوبی نداشته و خستگی بیشتری را تجربه کنید. بنابراین، وضعیت فیزیکی و روحی هر فرد، تاثیر زیادی در تعیین ساعت کاری مناسب دارد و اولویت دادن به سلامتی جسمی و ذهنی، می‌تواند به افزایش بهره‌وری شما نیز کمک کند.

پیگیری عملکرد و بهره‌وری

ساده‌ترین راه برای تعیین ساعت کاری مناسب این است که وضعیت خود را برای چند هفته پیگیری کنید. در پایان هر روز شرایط فیزیکی و جسمی خود بعد از ساعات کار مشخص را ثبت کنید. باید متوجه شوید که چند ساعت می‌توانید به طور مداوم و بدون احساس خستگی بیش از حد، کار کنید.

ممکن است متوجه شوید که ساعات کمی در طول روز بهره‌وری دارید، اما همیشه می‌توانید برای بهبود وضعیت خود اقدام کنید. ثبت شرایط، اولین و مهم‌ترین قدمی است که می‌توانید برای بهبود وضعیت و افزایش بهره‌وری خود برداشته و در ادامه ببینید که چه استراتژی‌هایی برای شما مفید است. به یاد داشته باشید، ساعات کار بیشتر همیشه به این معنا نیست که شما بازدهی بیشتری داشته‌اید.

هنگام کاریابی آنلاین، به یافته‌های خود توجه داشته و به دنبال مشاغلی باشید که باتوجه به وضعیت شما، ساعت کاری مناسب یا منعطف داشته باشند.

رزومه ساز

جمع‌بندی

ساعات کار در روز یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند تاثیر زیادی روی بهره‌وری، سلامتی و احساس رضایت و خوشبختی کارکنان داشته باشد. در این مقاله، به بررسی تحقیقات و نظرات کارشناسان در این زمینه و ساعات کاری در کشورهای مختلف پرداختیم. همچنین، فواید و مضرات ساعات کار زیاد و کم را بررسی کرده و راهکارهایی را برای تشخیص ساعت کاری مناسب ارائه دادیم.

به طور خلاصه، می‌توان گفت که ساعات کار مناسب بستگی زیادی به شرایط فردی، شغلی، فرهنگی و قانونی دارد. اما براساس تحقیقات، حدودا 5 ساعت کار در روز حداکثر زمانی است که بسیاری از ما می‌توانیم با تمرکز بالا کار کنیم. بهتر است که کمی کمتر از 40 ساعت در هفته یا کمتر از 8 ساعت در روز کار کنید.

به طور کلی، ساعت کاری مناسب طبق نظر کارشناسان و نمونه‌های موفق جهانی، 37 تا 38 ساعت در هفته است. ساعات کار بیشتر از ۵۰ ساعت در هفته باعث خستگی مزمن، استرس، بیماری‌های قلبی و عروقی و کاهش بهره‌وری می‌شود. در نهایت، به یاد داشته باشید که ساعات کار بیشتر مساوی با بهره‌وری بیشتر نیست. مهم این است که هوشمندانه‌تر کار کنید، نه سخت‌تر.

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه