استراحت در محیط کار؛ کاری درست یا غلط؟

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 5دقیقه
استراحت در محیط کار؛ کاری درست یا غلط؟

اگر کارمند هستید حتماً لذت خواب کوتاه بعد از ناهار را تجربه کرده‌اید، خوابی که هر چند کوتاه است و پشت میز کار اما لذتی وصف ناپذیر دارد. هر چند گاهی کارفرمایان از میل عجیب کارمندانشان به چُرت‌های کوتاه نیمروزی ناراضی هستند، اما نمی‌توان انکار کرد که استراحت در محیط کار، بازدهی را افزایش می‌دهد.

استخدام

سال‌ها پیش، کرگ یارد موسس شرکت Yarde Metals در شهر بریستول آمریکا متوجه شد، کارمندانش که در سه نوبت کاری در روز کار می‌کردند، سرکار چرت می‌زنند. بنابراین هنگامی‌که او محل کار جدیدش را در سال ۱۹۹۵ ساخت، مکانی را برای اتاق خواب نیمروز با مبلمان راحتی برای استراحت در محیط کار اختصاص داد.

یارد می‌گوید «مردم فکر می‌کردند ما کاملا دیوانه شده‌ایم. حتی بعضی از همکارانم می‌گفتند معلوم هست چه کار می‌کنی؟» پانزده سال بعد، شرکت Yarde Metals حدود ۷۰۰ نفر کارمند، با درآمد سالانه ۵۰۰ میلیون دلار و مکان‌هایی در اطراف ساحل با اتاق‌های خواب نیمروز داشت.

شواهد آماری زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد استراحت در محیط کار به صورت منظم در طول یک نوبت ‌کاری، برای کارمند و کارفرما مفید است. بر اساس مطالعات انجام شده، بیش از 50% کارمندانی که به‌طور منظم در زمان کار خود استراحت می‌کردند، بیش از 33٪ افزایش کارایی از خود نشان ‌دادند.

ایجاد وقفه در کار و استراحت باعث می‌شود تا از کار خود خسته نشویم. بنابراین تمرکز خود را در کار از دست نمی‌دهیم. بطور ذاتی مغز انسان برای تمرکز برای مدت زمان طولانی که این روزها انسان‌ها به آن نیاز دارند، ساخته نشده است. مغز ما همواره به حالت هوشیار است تا تغییرات زیادی که اتفاق می‌افتد را شناسایی کند و از حیات ما اطمینان حاصل نماید و تمرکز روی یک مسئله برای مدت زمان طولانی چیزی نیست که ما بتوانیم به خوبی از پس آن بر بیاییم.

اما خبر خوب در این مورد این است که راه حل این عدم تمرکز، ساده است. تنها چیزی که ما به آن نیاز داریم ایجاد کمی وقفه در کار برای بازگشتن به شرایط آرمانی است. آلیاردو یراس استاد روان‌شناسی دانشگاه ایلینویز در این مورد توضیح می‌دهد:

غیر فعال‌سازی و فعال‌سازی اهداف‌تان به شما کمک می‌کند تا روی کار خود تمرکز داشته باشید. از دید عملی، تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که با کارهای طولانی مدت روبرو می‌شویم (برای مثال مطالعه پیش از امتحان نهایی) توصیه می‌شود که با ایجاد وقفه، کمی استراحت به خودتان بدهید. استراحت‌های ذهنی کمک می‌کنند تا تمرکز شما روی کارتان بیشتر شود.

لینک مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ بیاورید

چگونه دید مثبتی به ایجاد وقفه و استراحت در محیط کار داشته باشیم؟

داشتن دید مثبت به استراحت در محیط کار

بسیاری از کارفرمایان، کارمندانی را که ساعت‌های طولانی به‌سختی کار می‌کنند، ترجیح می‌دهند و گاهی نسبت به افرادی که هر روز در محیط کار استراحت می کنند، دیدی منفی پیدا می‌کنند. از طرفی احساس گناه در بعضی از کارمندان باعث می‌شود تا در محیط کار استراحت نکنند و هنوز هم این تفکر قدیمی که اگر هیچ‌گاه از کار خود جدا نشوید و به مرخصی نروید، موفق‌تر خواهید بود و ارتقا می‌گیرید بر بسیاری از محیط‌های کاری سایه افکنده است.

مسئله مهم این است که کارفرمایان و کارکنان به این باور برسند که استراحت در محیط کار و خوابیدن‌‎های کوتاه مدت در محیط کار نه تنها کار ناشایستی نیست؛ بلکه باعث افزایش بهره‌وری نیز خواهد شد.

لینک مرتبط: استخدامی های جدید

 روش‌های استراحت در محیط کار

اگر برای استراحت در محیط کار آماده هستید، ولی دقیقا نمی‌دانید که چطور باید این موضوع را با زمان‌بندی کاری خود هماهنگ کنید، در ادامه روش‌هایی را با هم بررسی می‌کنیم که می‌توانید مورد توجه قرار دهید.

تکنیک پومودور

بر اساس این تکنیک شما ۲۵ دقیقه را به صورت متوالی کار می‌کنید و سپس ۵ دقیقه به خود استراحت می‌دهید. همچنین بعد از اینکه ۴ دوره پومودور را گذراندید، می‌توانید یک استراحت بلند ۲۰ الی ۳۰ دقیقه‌ای داشته باشید.

باید توجه داشته باشید که در بازه‌های زمانی این تکنیک کار دیگری انجام ندهید و به آن پایبند باشید. چک کردن پیام‌ها، ایمیل‌ها، سایت‌‌های خرید آنلاین و شبکه‌های اجتماعی را به زمان استراحت موکول کنید.

دوره‌های کار 90 دقیقه‌ای

کار کردن در دوره‌های زمانی 90 دقیقه‌ای یکی از روش‌هایی است که برای مدت‌ها مورد علاقه بسیاری از افراد برای بالاتر بردن بهره‌وری بوده است؛ چرا که این روش مطابق با ریتم طبیعی بدن ما است. در این روش بعد از هر 90 دقیقه کار باید 20 دقیقه استراحت کنید.

دو استراحت 15 دقیقه‌ای در هر روز

اگر کار شما به گونه‌ای است که نمی‌توانید روز خود را به بازه‌های زمانی مختلف تقسیم کنید، از یک راه حل ساده‌تر ولی همچنان موثر استفاده کنید. از دو استراحت 15 دقیقه‌ای در طول روز کاری خود استفاده کنید. یکی در وسط ساعات کاری صبح و دیگری در وسط ساعات کاری ظهر (مثلا ساعت 3 بعدازظهر) که بهره‌وری به پایین‌ترین حد خود می‌رسد.

لینک مرتبط: چرا هم در محیط کار خسته‌ایم هم در خانه؟

زمان استراحت، فقط استراحت

زمان استراحت فقط استراحت کنید

آیا می‌دانستید درصد بالایی از کارکنان، ناهار خود را سر میزشان و در حال انجام کار می‌خورند؟ اگر پای درددل این کارکنان بنشینید قطعاً بیش از نیمی از آنان به شما خواهند گفت که حتی 10 دقیقه زمان برای استراحت ندارند و این مسأله بهره‌وری را قطعاً کاهش خواهد داد.

لینک مرتبط: چگونه با اثرات کم خوابی و خستگی در محیط کار مقابله کنیم؟

باید در طول روز به کارکنان حداقل نیم‌ساعت زمان داد تا استراحت کامل داشته باشند. در زمان خوردن ناهار، با دست دیگرشان نه تماسی را جواب دهند، نه ایمیلی را بنویسند و نه هیچ کار دیگری انجام دهند. در ضمن به یاد داشته باشید که اگر کارکنان شما غذای کافی و استراحت جسمی و ذهنی کامل دریافت کنند، زمان بعدازظهر را مولدتر خواهند بود و با کارآیی بیش‌تری فعالیت خواهند کرد.

رزومه ساز

صحیح ترین راه استراحت در محیط کار

در نهایت مسئله حائز اهمیت درباره استراحت در محل کار، چگونه استراحت کردن است. از آنجایی که اغلب کارمندان پشت میزهای سخت و در حالت نشسته روی صندلی می خوابند، ناخواسته به سلامتی خود آسیب می‌زنند. برای جلوگیری از آسیب‌های جبران ناپذیر این عادت لذت بخش، سه توصیه زیر را جدی بگیرید:

  • هیچ گاه پشت میز خود، برای خوابیدن به سمت جلو خم نشوید و از دست‌هایتان به عنوان بالش استفاده نکنید. در چنین حالتی کمر شما مجبور به تحمل کل فشار بدن است و در نتیجه این فشار خمیدگی در آن ایجاد می‌شود. بنابراین بهتر است به پشت صندلی خود تکیه دهید و صندلی را حائل کمر خود کنید.‌
  • بعضی کارمندان اگر فرصتش فراهم شود در حالی که به صندلی تکیه داده‌اند پاهای خود را روی میز می‌گذارند، عادتی که به دلیل ارتفاع زیاد میز به کمر آسیب می‌رساند. بهترین راه گذاشتن یک چهارپایه نسبتاً کم ارتفاع زیر میز و گذاشتن پاها روی آن است.
  • در حالی که به صندلی تکیه داده‌اید و پای خودتان را روی چهارپایه گذاشته‌اید، چشمانتان را ببندید و نفس‌های بلند و عمیق بکشید. اگر شلوغی دفتر مانع از تمرکز بر روی نفس کشیدن می‌شود، از هدفون یا گوشگیر استفاده کنید. در کنار همه اینها برای راحتی بیشتر به جای آنکه دستتان را آویزان کنار صندلی رها کنید، آن‌ها را روی پاهای خودتان بگذارید.

جمع‌بندی

استراحت در محیط کار یکی از مهم‌ترین مسائلی است که کارفرمایان باید به آن توجه داشته باشند و شرایط آن را برای کارمندان خود فراهم کنند. بدون شک استراحت‌های کوتاه مدت حین کار می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری کارکنان شود.

امیدواریم این مطلب از سایت کاریابی جاب ویژن برای شما مفید بوده باشد.

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
1 دیدگاه