با این سوالات در مصاحبه شغلی، مدیر خوب را از مدیر بد تشخیص دهید

نوشته شده توسط پروا رحمتی
زمان مطالعه: 7دقیقه
با این سوالات در مصاحبه شغلی، مدیر خوب را از مدیر بد تشخیص دهید

سایت‌های کاریابی زیادی وجود دارند که می‌توانید برای پیدا کردن شرکت‌های معتبر به آن‌ها مراجعه کنید. با این حال، علاوه بر اعتبار و شهرت شرکت، تشخیص اینکه کارفرما یا سرپرست بخش مورد نظرتان واقعا مدیر خوبی است یا خیر، اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل مهم است که بدانید ویژگی مدیر خوب چیست.

استخدام

از آنجایی که رابطه شما با سرپرست یا کارفرما می‌تواند بر تجربه کلی شما از کار در آن شرکت، بیش از فرهنگ کاری آن اثرگذار باشد، مهم است که در طول مصاحبه سوالات هوشمندانه‌تری بپرسید. انجام این کار نه تنها به شما احساس بهتری در مورد شرکت و نقش خود در آن می‌دهد، بلکه می‌تواند در تعیین این که آیا با مدیر آینده‌تان همکاری خوبی خواهید داشت یا خیر نیز کمک ‌کند.

در این مقاله، تعدادی از موضوعات و سوالاتی که می‌توانید در طول مصاحبه خود روی آن‌ها تمرکز کنید تا متوجه شوید که آیا مدیر آینده شما فرد مناسبی است یا خیر آورده شده است.

سوالاتی در مورد فرهنگ شرکت

سوالاتی در مورد فرهنگ شرکت

بر کسی پوشیده نیست که مهم‌ترین ویژگی مدیر خوب، ایجاد یک فرهنگ کاری سازنده است. فرهنگ شرکت می‌تواند تاثیر زیادی بر پذیرش موقعیت شغلی یا رد کردن آن داشته باشد. در نتیجه، شناخت فرهنگ شرکت از نگاه مدیر آینده‌تان یکی از راه‌های درک این موضوع است که آیا شخصیت‌ شما با سرپرست یا کارفرمای مورد نظرتان هماهنگی دارد یا خیر. بدون شک، فرهنگ شرکت تاثیر زیادی در تصمیم شما خواهد داشت. فهمیدن اینکه مدیر شرکت مورد نظر شما چه تعریفی از فرهنگ شرکت دارد، می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بهتری برای قبول یا رد کردن موقعیت شغلی بگیرید.

اما دقیقا چه سوالاتی را باید در مصاحبه بپرسید تا به بهترین نحو فرهنگ شرکت و سبک مدیریتی افراد را شناسایی کنید؟

به عنوان مثال، آیا نقشی که در حال مصاحبه برای آن هستید موقعیت جدیدی است یا قرار است به جای فرد دیگری در آن موقعیت فعالیت کنید؟ در این صورت، بهتر است بدانید که آیا افراد زیادی در این موقعیت خاص بوده‌اند یا خیر. آیا به تازگی شرکت را ترک کرده‌اند یا به دلیل ارتقای شغلی در سمت دیگری فعالیت می‌کنند؟

برای آشنایی بیشتر با فرهنگ شرکت این سوال‌ها را از مسئول استخدام یا کارفرما بپرسید:

  • فرهنگ شرکت خود را چگونه توصیف می‌کنید؟
  • آیا فرصت توسعه شغلی برای کارمندان فراهم است؟
  • لذت‌بخش‌ترین جنبه کار کردن در این شرکت از نظر شخص شما چیست؟
  • رویکرد شرکت برای حفظ کارکنان و توسعه حرفه‌ای چیست؟ (آیا آموزش، برنامه‌های استعدادیابی، پاداش‌های سالانه یا مشوق‌های دیگری ارائه می‌شود؟)

برای آشنایی بیشتر با نحوه رفتار در یک مصاحبه شغلی و سوالات مهمی که باید بپرسید، می‌توانید مقاله «در جلسه مصاحبه شغلی چگونه ظاهر شویم؟» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

سوالاتی در مورد سبک مدیریت و رهبری

دیگر ویژگی مدیر خوب، داشتن یک سبک رهبری مشخص و موثر است. برای تشخیص اینکه آیا فردی که با او ملاقات می‌کنید مدیر خوبی خواهد بود یا خیر، مهم است که بدانید سبک‌های مختلف مدیریت چگونه می‌تواند بر عملکرد شما در محل کار تأثیر بگذارد. درک سبک مدیریتی سرپرست آینده‌تان می‌تواند به شما در شناخت چگونگی روابط کاری شرکت کمک کند. زمانی که تصور واضح‌تری از نحوه برخورد مدیر با کارمندان داشته باشید، می‌توانید تصمیم بهتری برای پذیرش یا رد موقعیت شغلی بگیرید.

برای درک سبک مدیریت و رهبری کارفرما، سوالات زیر را بپرسید:

  • اگر این نقش را بر عهده بگیرم با چه چالش‌هایی روبرو می‌شوم؟”
  • سبک مدیریتی خود در ارتباط با تیم را چگونه تعریف می‌کنید؟
  • هر چند وقت یکبار با تیم خود به صورت انفرادی و یا به صورت گروهی جلسه می‌گذارید؟
  • اگر با یک فرد ضعیف در تیم مواجه شوید چه عکس العملی نشان می‌دهید؟

سوالاتی در مورد تیم

سوالاتی در مورد تیم

داشتن یک ایده کلی از ویژگی‌های تیمی که قصد همکاری با آن را دارید، به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید مهارت‌های شما در کجا ممکن است مورد استفاده قرار گیرد و نقش شما چگونه با اهداف سازمانی و کلیت تیم مطابقت دارد. حتما به زمان پاسخگویی مصاحبه کننده توجه کافی داشته باشید، زیرا یک مدیر موفق در سازمان که با تیم خود رابطه قوی دارد، باید به راحتی بتواند به این سؤالات پاسخ دهد.

هنگامی که درباره اعضای تیم اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید، نه تنها می‌توانید درک بهتری از نقش خودتان در مدیریت پروژه تیمی پیدا کنید، بلکه همچنین خواهید فهمید که برای مدیر شما چه ارزش‌هایی در تیم اهمیت دارند. در نتیجه، می‌توانید درک کنید که این مدیر چه نوع محیطی را برای کارکنان ایجاد کرده است. برای درک و شناخت بهتر تیم‌های کاری در شرکت، سوالات زیر را بپرسید:

  • چگونه اعضای تیم را برای موفقیت در انجام پروژه‌ها آماده می‌کنید؟
  • شرکت چگونه موفقیت کارکنان را جشن می‌گیرد؟ (این سوال به تشخیص اینکه آیا از کارمندان قدردانی می‌شود و آیا کار تیمی در آن تقویت می‌شود یا خیر کمک می‌کند.)
  • عادت‌های رفتاری بهترین اعضای تیم شما که از کارمندان جدید نیز انتظار دارید چه مواردی هستند؟
  • آخرین پروژه موفق و دستاورد تیمی که جشن گرفتید چه بود؟
  • تصور می‌کنید که یک فرد جدید چگونه می‌تواند به تیم کمک کند؟

رزومه ساز

سوالاتی در مورد اخلاق کاری

دیگر ویژگی مدیر خوب، داشتن اخلاق کاری مناسب است. رفتار مدیران موفق با کارمندان بسیار محترمانه بوده و همیشه انتظاراتی واقع بینانه از آن‌ها دارند. یادگیری در مورد اخلاق کاری مدیرتان می‌تواند به شما کمک کند تا در صورت استخدام و کاریابی، متوجه شوید که کارفرما شما را بر چه اساسی ارزیابی می‌کند. این سوالات به ویژه از این نظر اهمیت دارند که تصویر واضحی از اینکه چه انتظاراتی از شما به عنوان یک عضو جدید وجود دارد به شما ارائه می‌دهند. وقتی بدانید چه انتظاری از شما می‌رود، بهتر متوجه می‌شوید که آیا با کارفرمای بالقوه همسو و سازگار هستید یا خیر. برای آشنایی بیشتر با اخلاق کاری مدیر، سوالات زیر را بپرسید:

  • چگونه عملکرد فردی کارکنان را ارزیابی می‌کنید؟ این معیارها چگونه تعیین می‌شوند؟
  • یک روز/ هفته کاری معمولی برای فردی در این نقش (به طور مثال مدیر پروژه، مدیر فروش، مسئول بازاریابی، خدمات مشتری و…) چگونه است؟
  • انتظار می‌رود در شش ماه اول فعالیت در این نقش چه کارهایی را انجام دهم؟

سوالاتی که به شناسایی یک مدیر بد کمک می‌کنند

شناسایی یک مدیر بد

آیا مدیر و تیم رهبری، محیطی را ایجاد کرده‌اند که کارکنان بتوانند بهترین عملکرد را داشته، استعداد خود را رشد داده، همکاری کنند و از یکدیگر بیاموزند؟ یا اینکه ویژگی‌های بارز آن شرکت، جابجایی زیاد کارمندان، ارتباطات یا اعتماد اندک و عدم حمایت از رشد کارمندان است؟ چگونه باید به این موارد پی ببرید؟ پرسیدن این دو سوال مهم از کارفرما در تشخیص این موارد به شما کمک می‌کنند:

  • بیشتر دوست دارید چه چیزی را در مورد شرکت تغییر دهید؟

دانستن اینکه مدیر چه چیزی را می‌خواهد تغییر دهد به شما کمک می‌کند تا مشکلات و موانع بالقوه در شرکت را تشخیص دهید. پرسیدن این سؤال همچنین نشان دهنده این است که شما می‌دانید هر شرکتی دارای نقاط ضعفی است و به اندازه کافی آگاه هستید که می‌توانید در مورد آن‌ها بپرسید تا در صورت به دست آوردن شغل، برای مواجهه با آن‌ها آماده باشید.

  • آیا نقاط ضعفی به طور خاص در تیم کاری وجود دارد که شما به دنبال بهبود آن‌ها هستید؟

مهم‌ترین ویژگی مدیر خوب، کمک به افراد سازمان برای رشد و برطرف کردن نقاط ضعف آن‌ها است. پرسیدن این سوال به تشخیص اینکه کارفرمای آینده شما چقدر در برابر مشکلات صبور است یا زود عصبانی می‌شود و یا اینکه چقدر به آموزش و توسعه حرفه‌ای افراد متعهد است، کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: 10 راهکار برای کاهش استرس قبل از مصاحبه کاری

نشانه‌های یک مدیر و محیط کاری بد

به غیر از پرسیدن سوالاتی که تا اینجای مقاله مطرح شد، بهتر است حس و حال خودتان را از محیط شرکت و جلسه مصاحبه در نظر داشته باشید. حس و حال منفی یک علامت هشدار دهنده مهم است. ممکن است در شرکت مورد نظر افراد با بی‌احترامی با یکدیگر رفتار کنند و تعاملات سازنده‌ای وجود نداشته باشد.

مورد هشدار دهنده دیگری که باید در نظر داشته باشید، همسو نبودن ارزش‌های شرکت با ارزش‌های حائز اهمیت برای خودتان است. برای مثال، شاید شرکت مورد نظر به میزان ساعات کاری کارمندان بیش از عملکرد و بازدهی آن‌ها اهمیت می‌دهد و برای شما داشتن ساعات کاری منعطف و توجه به عملکرد اهمیت داشته باشد. یا شاید شما محیط‌های بسیار ساختار یافته و منظم را دوست داشته باشید، و کسب و کاری که با آن مصاحبه می‌کنید، یک استارتاپ با فرآیندهای نامشخص است که انتظار دارد استخدامی های جدید زیرکانه عمل کنند و با تغییر رویه‌های کسب و کار سازگار شوند.

اگر اهداف و فرهنگ شما و شرکت از همان ابتدا مطابقت نداشته باشد، برای تطبیق، شکوفایی و همذات‌پنداری با مدیر محل کار مشکل خواهید داشت. همچنین، اگر نشانه‌هایی از جابجایی مکرر کارکنان وجود دارد، باید بدانید که چرا افراد سازمان را ترک می‌کنند.

هر موردی که نشان دهنده جابجایی مکرر کارکنان باشد، یک مورد هشدار دهنده است، چه کارکنان آن شرکت را به طور کلی ترک کنند یا به تیم دیگری منتقل شوند، در هر صورت باید دلایل آن را بدانید. ایجاد فضای رشد و کمک به ارتقا شغلی کارمندان، ویژگی مدیر خوب است، اما این موضوع همچنین می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که کار کردن با مدیر و سرپرستان آن شرکت مشکل است یا برای اعضای تیم ارزش کافی قائل نمی‌شوند.

نشانه‌های یک مدیر و محیط کاری خوب

نشانه‌های یک مدیر و محیط کاری خوب

اکنون که با ویژگی‌های یک مدیر بد و محیط کاری سمی آشنا شدید، مهم است که با ویژگی های مدیر موفق و محیط کاری خوب و مناسب نیز آشنا شوید.

موارد زیر را می‌توان به عنوان چراغ سبز و نشان دهنده یک محیط کاری خوب عنوان کرد:

  • اگر فرآیند مصاحبه به خوبی مدیریت شده باشد و کارفرما در طول فرآیند با شما محترمانه رفتار کند
  • اگر ارتباطات به موقع و منسجم صورت بگیرند

ارتباطات انسانی موثر، باعث موفقیت در کسب‌وکار می‌شود و نحوه برخورد با شما در فرآیند مصاحبه، ارزش‌ها و تعهد سازمان به استخدام افراد مناسب را نشان می‌دهد. شما خودتان را بهتر از هر کس دیگری می‌شناسید، اگر واقعا می‌توانید خودتان را در حال کار برای آن شرکت، مشارکت با تیم‌ها و حتی نوشیدن قهوه با آن‌ها در اتاق استراحت تصور کنید، پس بهتر است به شهود خود اطمینان داشته باشید.

یک ویژگی مدیر خوب این است که برای نظرات و احساسات کارکنان اهمیت قائل بوده و همیشه فضایی برای رشد حرفه‌ای افراد فراهم می‌کند. شاخصه دیگری که باید در نظر داشته باشید، میزان صداقت کارفرما است. به عنوان مثال، اگر به شما گفتند که تا پایان هفته نتیجه مصاحبه را از طریق ایمیل یا پیامک به شما اطلاع می‌دهند، واقعا همین طور باشد. در شرکت‌هایی با فرهنگ کاری خوب، مسئولیت‌پذیری زیادی در افراد وجود داشته و بهانه‌ای برای کوتاهی وجود ندارد.

علاوه بر این، نباید حقوق و مزایای موقعیت شغلی را نیز نادیده بگیرید. آیا موقعیت شغلی مورد نظر در آن شرکت نسبت به موقعیت‌های دیگر با وظایف مشابه شرایط بهتری دارد؟

به طور کلی، شما باید به دنبال شرکتی باشید که برای آنچه شما ارزشمند می‌دانید، ارزش قائل باشد، خواه این ارزش تعادل بین کار و زندگی باشد یا هر مزایای دیگری. و در نهایت، شهرت یک شرکت خود گویای فرهنگ و شرایط کاری آن است. اگر در مورد شرکت به اندازه کافی تحقیق کرده و متوجه شده‌اید که کارمندان تجربه خوبی از فعالیت در آن داشته و دارند، در این صورت می‌توانید تا حد زیادی به مناسب بودن محیط آن شرکت و اخلاق کاری خوب کارفرما اطمینان داشته باشید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به دست آورید!

جمع‌بندی

در این مقاله ویژگی مدیر خوب را بررسی کرده و به ارائه سوالاتی پرداختیم که به شما در شناخت اینکه یک مدیر خوب کیست و شرکت مورد نظر برای شما مناسب است یا خیر کمک می‌کنند. به همان اندازه که مهم است یک کارفرمای بالقوه را با رزومه، مهارت‌ها و تجربه کاری خود تحت تاثیر قرار دهید، ارزیابی شرکت و مدیر آن نیز از سمت شما اهمیت دارد. پرسیدن سوالات درست در طول مصاحبه می‌تواند به شما در شناخت ویژگی مدیران خوب و درک مناسب یا نامناسب بودن فرهنگ کاری آن شرکت کمک کند.

معمولا کارجویان در جلسه مصاحبه بر این که چگونه خود را به بهترین نحو به کارفرما یا مسئول استخدام معرفی کنند، چگونه آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده و چگونه نشان دهند که کاندیدای مناسبی برای شغل مورد نظر هستند، تمرکز دارند.

با وجود اینکه موارد فوق مهم هستند، نباید از این واقعیت غافل شوید که مصاحبه به همان اندازه که در مورد شناخت شما است، به شناخت بیشتر شما از مدیر و شرکت نیز مربوط می‌شود و این شناخت نیازمند پرسیدن سوالات درست در طول مصاحبه است.

نویسنده

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
بدون دیدگاه