هفت گام حل مسئله چیست و چگونه از آن‌ها استفاده کنیم؟

نوشته شده توسط ریحانه اهرابی
زمان مطالعه: 4دقیقه
هفت گام حل مسئله چیست و چگونه از آن‌ها استفاده کنیم؟

همه ما چه در محیط کار و چه در زندگی با مشکلات مختلفی مواجه می‌شویم. عکس‌العمل تمامی ما در برابر این مشکلات به میزان تجربه ما در حل مسائل مشابه در گذشته بستگی دارد. با‌این‌حال، حتماً نیازی نیست که همه مشکلات را از قبل تجربه کرده باشیم تا بدانیم باید چگونه آن‌ها را حل کنیم. در حقیقت برای حل هر مشکلی، اقداماتی مشابه را می‌توان طی کرد؛ چه این مشکلات بزرگ و سخت باشند و چه کوچک و آسان.

استخدام

برای آن‌که بتوانید در محیط کار و زندگی شخصی خود، با مشکلاتی که برایتان پیش می‌آیند راحت‌تر کنار بیایید، در این مطلب از سایت کاریابی جاب ویژن قصد داریم 7 گام برای حل مسئله در محیط کار را برای شما شرح دهیم. طی کردن این هفت گام حل مسئله هنگام رویارویی با هر مشکلی می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌حل بهتر و اثربخشی برای مشکلات خود پیدا کنید.

مشکل را شناسایی کنید

شناسایی مشکل در هفت گام حل مسئله

اولین مرحله از حل مسئله در هفت گام، شناسایی مشکل اصلی است. برای شناسایی دقیق این مشکلات می‌توانید این سؤال را از خود بپرسید که وضعیت ایده‌آلی که در ذهن خود دارید، دقیقاً چگونه است و چقدر با وضعیت واقعی فاصله دارد؟ با این سؤال می‌توانید دقیقاً منبع مشکل خود را شناسایی کنید.

به‌عنوان‌مثال، مدیرتان به شما گفته است که بازدهی کمی دارید و باید آن را افزایش دهید. حال برای حل این مشکل باید ببینید این بازدهی پایین دقیقاً از کجا نشات می‌گیرد. پس می‌توانید این سؤال را از خود بپرسید که برای داشتن بازدهی بالا، وضعیت ایده‌آل شما در شغل و محیط کارتان چگونه است؟

به‌عنوان‌مثال یک جواب به این سؤال می‌تواند این باشد که یک محیط آرام و بدون سروصدا و حواس‌پرتی، یکی از معیارهای مهم من برای یک محیط کار ایده‌آل است. پس متوجه می‌شوید که شاید بازدهی پایین شما به دلیل سروصدا در محیط کارتان باشد.

این مشکلات تنها به محیط کار محدود نمی‌شوند؛ بلکه منبع مشکلات می‌توانند مدیر، سازمان، نوع شغل یا حتی عدم توانمندی خودتان در برخی موقعیت‌ها باشد.

مطلب مرتبط: انسجام در کار و زندگی چیست و چرا از تعادل بین کار و زندگی مهم‌تر است؟

مشکل را تحلیل کنید

وقتی مشکلی برای ما پیش می‌آید معمولاً در یکی از سه حالات زیر قرار دارد:

  • مرحله ابتدایی که مشکل تازه به وجود آمده است و هنوز تهدیدی برای سازمان یا سایر عوامل محسوب نمی‌شود؛
  • مرحله دوم که برخی عوامل تحت تأثیر این مشکل قرار گرفته‌اند و باید زودتر برای رفع آن‌ها تلاش کرد؛
  • مرحله سوم که مشکل همه‌گیر شده است و باید خیلی سریع و فوری برای آن راه‌حل پیشنهاد کرد.

با توجه به این سه حالت، باید مشکلتان را بررسی کنید و ببینید که در کدام‌یک از مراحل زیر قرار دارد؛ زیرا راهکارهای شما بستگی به وضعیت مشکلتان دارد.

از تکنیک 5 Whys استفاده کنید

گام سوم در روش حل مسئله، استفاده از تکنیک 5 Whys یا 5 چرا است که به شما در تحلیل ریشه اصلی مشکلات و ارائه راه‌حل برای آن‌ها کمک می‌کند. در این تکنیک باید اولین سؤالی را که باعث به وجود آمدن مشکل شده است، با «چرا» شروع کنید و در 4 قدم بعدی این سؤال را ادامه دهید. به‌عنوان‌مثال در موقعیتی که قبلاً مثال زدیم، وقتی مدیرتان از کاهش بازدهی شما ناراضی است، می‌‌توانید این سؤالات را از خود بپرسید:

  • چرا بازدهی من کاهش پیدا کرده است؟

زیرا تمرکز کافی حین کار ندارم.

  • چرا تمرکز ندارم؟

زیرا حواسم زیاد پرت می‌شود.

  • چرا حواس من حین کار زیاد پرت می‌شود؟

زیرا سروصدای اطرافم زیاد است و در حین کار افراد زیادی با من صحبت می‌کنند.

  • چرا اطرافیانم با من زیاد صحبت می‌کنند؟

زیرا من به آن‌ها نگفته‌ام که این کار تمرکز من را به هم می‌زند.

  • چرا نمی‌توانم به همکارانم بگویم که حین کار کمتر با من صحبت کنند؟

زیرا می‌ترسم که آن‌ها را ناراحت کنم.

همان‌طور که دیدید با طرح این سؤالات توانستیم ریشه اصلی مشکل را شناسایی کنیم.

تمامی راه‌حل‌های ممکن را ارائه دهید

تا اینجا با طی کردن مراحل قبلی از هفت گام حل مسئله توانستیم مشکل را شناسایی و تحلیل کنیم و اکنون نوبت به این می‌رسد که تمامی راهکارهای ممکن را روی میز قرار دهیم. برای این کار می‌توانید از سایر افراد و همکاران خود کمک بگیرید. همچنین اگر این مشکل مربوط به تیم است، بهتر است سایر اعضای تیم را دخیل کنید.

در این مرحله باید فهرستی از راه‌حل‌های ممکن تهیه کرده تا بتوانید بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. به همین دلیل هیچ راه‌حلی را از جا نیندازید؛ حتی آن‌هایی که تصور می‌کنید ممکن است زیاد کارآمد نباشند. سپس این راه‌حل‌ها را بر اساس کارایی، هزینه، بلندمدت یا کوتاه‌مدت بودن آن و سایر عواملی که به نظر شما مهم هستند، دسته‌بندی کنید.

لینک مرتبط: جدیدترین استخدامی ها

درباره راه‌حل‌های احتمالی تحقیق کنید

تحقیق درباره راه حل در هفت گام حل مسئله

بسیاری از مشکلاتی که ما در محیط کار یا زندگی شخصی خود با آن‌ها مواجه می‌شویم، به‌احتمال‌زیاد قبلاً برای شخص دیگری به وجود آمده‌اند. به همین دلیل بعد از طی کردن چهار گام حل مسئله، قدم بعدی تحقیق درباره مشکل و سؤال پرسیدن از افرادی است که با این مشکل مواجه شده‌اند؛ زیرا این کار می‌تواند به شما در انتخاب بهترین راه‌حل کمک کند. همچنین با این کار، در بخش زیادی از زمان و هزینه شما صرفه‌جویی خواهد شد.

مطلب مرتبط: اثر پیگمالیون و تاثیر آن روی عملکرد ما در محیط کار

راه‌حل را اجرا کنید

با توجه به اولویت‌بندی راه‌حل‌هایتان در مرحله قبل، می‌توانید سه راه‌حل برتر را انتخاب کرده و به ترتیب آن‌ها را به کار بگیرید تا یکی از آن‌ها جواب دهد. علاوه بر این، باید قبل از اجرای راه‌حل‌ها، یک برنامه‌ریزی داشته باشید که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • جدول زمانی برای اجرای راه‌حل
  • مشخص کردن معیارهای کارایی یک راه‌حل

نتایج را تحلیل کنید

بعد از اجرای راه‌حل‌های کاربردی نوبت به تحلیل نتایج می‌رسد. برای این کار می‌توانید این سؤالات را از خود بپرسید:

  • آیا این راه‌حل جواب داد؟
  • آیا راه‌حل خوبی بود؟
  • آیا می‌توان از این راه‌حل برای مشکلات مشابه در آینده استفاده کرد؟

تمامی هفت گام حل مسئله به روش مکنزی که تا اینجا شرح دادیم، به شما کمک خواهند کرد تا به‌طور مؤثری مشکلات خود را حل کنید و مهارت‌های حل مشکل خود را تقویت کنید. همچنین بعد از انجام این تکنیک های حل مسئله، بعد از مدتی این تکنیک های خلاقیت و حل مسئله به عادت تبدیل خواهند شد و می‌توانید ناخودآگاه از این مراحل برای حل تمامی مشکلات خود استفاده کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

معرفی کتاب درباره مهارت حل مسئله

برای آن‌که بتوانید قدرت حل مسئله خود را بالا ببرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم کتاب مهارت‌های حل مسئله نوشته خسرو امیرحسینی از انتشارات عارف کامل را بخوانید.

در آخر امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت کافی را برده باشید و بتوانید از هفت گام حل مسئله برای حل مشکلات خود استفاده کنید.

منبع: crestcom.com

نویسنده

  • ریحانه اهرابی

    من ریحانه، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شریف هستم و از همان زمان عاشق نویسندگی و فعالیت در نشریه‌های مختلف دانشگاه بودم. به همین دلیل بعد از فارغ التحصیلی، علایقم را دنبال کردم و در حوزه تولید محتوا مشغول به کار شدم. بعد از یک سال فعالیت در این حوزه توانستم با اصول سئو آشنا شده و مسیر خود را به فعالیت در حوزه سئو تغییر بدهم. هم اکنون به عنوان کارشناس سئو فعالیت می‌کنم و عاشق حوزه شغلیم هستم.

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه