انسجام در کار و زندگی چیست و چرا از تعادل بین کار و زندگی مهم‌تر است؟

نوشته شده توسط پروا رحمتی
زمان مطالعه: 5دقیقه
انسجام در کار و زندگی چیست و چرا از تعادل بین کار و زندگی مهم‌تر است؟

نزدیک به 3 دهه است که مفهوم تعادل بین کار و زندگی مورد توجه قرار گرفته است. این مفهوم، همانطور که از عنوانش پیداست به ایجاد تعادل بین وظایف شغلی و امور زندگی شخصی و اولویت بندی‌ها در هر بخش اشاره دارد. برقراری تعادل در کار و زندگی باعث کاهش استرس و فرسودگی شغلی در بین کارکنان شرکت‌ها می‌شود. اما بعد از دوران پاندمی و با ادغام هرچه بیشتر زندگی کاری و شخصی در حین دورکاری، مفهوم دیگری با عنوان «انسجام کار و زندگی» اهمیت پیدا کرد. سبک کاری متفاوت و رواج دورکاری در این دوران باعث شد تا مرزهای زندگی شخصی و کاری از بین برود. از طرفی برقراری تعادل در چنین سیستمی چندان ممکن به نظر نمی‌رسد.

استخدام

در این مطلب از بلاگ جاب ویژن به مفهوم انسجام برای رسیدن به یک هماهنگی هوشمند بین کار و زندگی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مفهوم تعادل بین کار و زندگی

مفهوم تعادل بین کار و زندگی

کار برای زندگی یا زندگی برای کار؟ دهه‌های زیادی است که مفهوم «کار» و «زندگی» جدا از هم تعریف شده‌اند. این پرسش که ما برای زندگی کردن کار می‌کنیم یا زندگی می‌کنیم تا کارهایمان را به انجام برسانیم، دغدغه بسیاری از کارمندان و فعالان اقتصادی بوده و هست. از این رو، خصوصا با توجه به افزایش نقش زنان در فعالیت‌های اقتصادی، مفهوم تعادل بین کار و زندگی شخصی برای افزایش نرخ موفقیت مطرح شد. مفهومی که داشتن شغل را از زندگی شخصی جدا کرده و بر ایجاد یک تعادل منطقی بین این دو تاکید دارد.

با تغییر سبک زندگی و کاری بعد از پاندمی کرونا، رشد فناوری، افزایش فریلنسرها و رواج دورکاری بین کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، نیاز به تعریف جدیدی از تعادل به وجود آمد. زمانی که در منزل کار می‌کنیم تقریبا غیر ممکن است که بتوانیم زندگی شخصی را به طور کامل از شغل و حرفه‌مان جدا کنیم و مفهوم تعادل در تعارض با شرایط و سبک زندگی جدید است.

لینک مرتبط: سایت کاریابی جاب ویژن

مفهومی به نام انسجام در کار و زندگی

انسجام در کار و زندگی مفهوم چندان تازه‌ای نیست. این مفهوم در سال 1991 توسط فریدمن (Stew Friedman)، استاد دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا مطرح شد. فریدمن، معتقد بود که هدف واقعی‌تر تعادل، ایجاد ادغام و هماهنگی بین جنبه‌های مختلف زندگی و به گفته خود او 4 جنبه کار، خانه، جامعه و خود فرد است.

در شرایط کنونی، اکثر کارمندان به تعادل دست پیدا نمی‌کنند، اما در عوض، برای ایجاد انسجام در زندگی شخصی و کاری تلاش می‌کنند. چه این موضوع به معنای ترک کار در ساعت 4 بعد از ظهر باشد، چه بردن بچه‌ها به خانه، رفتن به دکتر، یا گرفتن لباس‌ها از خشک شویی در زمان استراحت نهار، هدف از آن رسیدن به یک سیستم کاری متفاوت و انسانی‌تر است.

ادغام و انسجام کار و زندگی به این معناست که شما همیشه مجبور نیستید زمان، انرژی یا تمرکزتان را صرفاً به کار یا زندگی شخصی اختصاص بدهید و ایجاد تعادل بین کار و تفریح و یا تعادل بین کار و خانواده را انتخاب کنید، بلکه در نهایت می‌توانید در یک ترکیب سالم و پایدار از هر دو، رضایت را پیدا کنید. مرز بین شغل و زندگی شخصی در این حالت کمرنگ بوده، اما در نهایت به تعادلی منطقی می‌رسد. ممکن است یک روز ساعت‌های بیشتری را به کار اختصاص دهید، اما روز بعد زمان کمتری را صرف کار کنید. در برخی مشاغل مثل کارشناس دیجیتال مارکتینگ دورکار، یا شغل طراحی داخلی که ساعات کاری مشخصی ندارند، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

راهکارهایی برای دستیابی به انسجام در کار و زندگی

دستیابی به انسجام در کار و زندگی

حقیقت این است که تغییر ذهنیت از ایجاد تعادل بین کار و زندگی به ایجاد انسجام در کار و زندگی، فرآیندی زمانبر و نیازمند تمرین و صبر است. در ادامه راهکارهایی را بررسی می‌کنیم که در دستیابی به انسجام در کار و زندگی موثر خواهند بود.

درک مفهوم انسجام

قبل از دستیابی به هر مهارتی، درک مفهوم واقعی آن اهمیت دارد. انسجام بین کار و زندگی به معنی ایجاد یک سبک زندگی بی‌عیب و نقص نیست، بلکه به معنی پذیرش آن چیزی است که زندگی کاری و شخصی ما واقعا هست؛ در یک تعادل و آمیختگی منطقی. وجود شبکه‌های اجتماعی و مشاهده مداوم زندگی به ظاهر بی عیب و نقص دیگران این طرز فکر را ایجاد می‌کند که آن‌ها توانستند به یک تعادل کامل دست پیدا کنند، در حالی که واقعا اینطور نیست. در واقع این افراد اولویت‌های مهم‌تر خودشان را پیدا کرده‌اند. کلید رسیدن به انسجام، درک شرایط زندگی، آنگونه که هست و سپس مشخص کردن مهم‌ترین اولویت‌ها است.

لینک مرتبط: سایت استخدام آنلاین

اولویت بندی واضح و مشخص

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تعادل در کار و زندگی دست نیافتنی باشد، این است که انجام همه کارها (شغلی و شخصی) در بازه‌های زمانی مشخص تقریبا غیر ممکن است. چالش مهمی که هنگام ایجاد انسجام در کار و زندگی خواهید داشت، میل به انجام همه کارها و اولویت دادن به همه وظایف و نیازهایتان است. انسجام و ادغام کار و زندگی به این معنی نیست که همه چیز همیشه باید به طور همزمان انجام شود. انسجام به معنی یافتن راهی برای کنار هم قرار دادن مهم‌ترین کارها و اولویت‌ها است.

برای رسیدن به انسجام باید اولویت‌هایتان را مشخص کنید و کارهایی را که برایتان بیشترین اهمیت و دستاوردها را دارند در کنار هم قرار بدهید. بهترین راه این است که ابتدا اولویت‌ها و اهدافتان را مشخص کرده و سپس کارهای شخصی‌تان را با وظایف کاری و بالعکس، از نظر زمانی هماهنگ کنید.

رزومه ساز

مشخص کردن محدودیت‌ها

زمانی که مهم‌ترین کارهایتان را اولویت بندی کردید، باید زمانی را در طول روز به انجامشان اختصاص بدهید. زمانی که این اتفاق بیافتد بعضی از حد و مرزهایی که مشخص کردید ممکن است از بین بروند و این موضوع ایرادی ندارد. ممکن است یک روز کاری خیلی شلوغ داشته باشید و به کارهای شخصی‌تان نرسید، در عوض زمان دیگری را کمتر به کار و بیشتر به خانواده یا تفریحات اختصاص بدهید. مهم است که حد و مرز و محدودیت‌هایی را در انجام کارها برای خودتان مشخص کنید، اما بپذیرید که هیچ چیز کامل نیست و گاهی ممکن است زمانبندی‌هایتان و برنامه‌هایی که در نظر داشتید طبق نقشه پیش نرود.

مطلب مرتبط: هفت گام حل مسئله چیست و چگونه از آن‌ها استفاده کنیم؟

بررسی وضعیت

بعد از اینکه اولویت‌های خود را مشخص کردید و دستورالعمل‌های تقریبی برای نحوه تخصیص زمان خود تنظیم کردید، باید شرایط را بررسی کرده و ببینید رویکرد جدیدی که در پیش گرفتید چه احساسی در شما ایجاد می‌کند.

در یک دفترچه یا نوت گوشی، حس و حال و نحوه پیشرفت‌تان به صورت هفتگی و ماهانه را یادداشت کنید و در صورتی که متوجه شدید نتایج آن چیزی نیست که در نظر داشتید برنامه‌تان را تغییر بدهید.

صبر و پذیرش فرآیند

مثل ساختن هر عادت جدیدی یا کنار آمدن با تغییرات، ایجاد انسجام چیزی نیست که به سرعت اتفاق بیافتد. مهم است که در این مسیر با سازگاری پیش رفته و رو به تکامل باشید. از این گذشته، انسجام کار و زندگی به این معنی است که تعادل یا نسبت‌های مشخص و استانداردی برای دستیابی وجود ندارد و هرچه که برای شخص شما نتیجه بهتری داشته باشد روش مناسبی است. ایجاد انسجام در کار و زندگی یک فرآیند مداوم بوده و نقطه پایانی ندارد.

مطلب مرتبط: چطور از مدیر خود مرخصی بگیریم؟

جمع بندی

با تغییر سبک زندگی و کاری در سال‌های اخیر، مفهوم تعادل بین کار و زندگی دیگر چندان پاسخگوی شرایط کنونی نیست. ایجاد انسجام در کار و زندگی و پذیرفتن هماهنگی این دو می‌تواند منجر به افزایش رضایت شغلی و کاهش اضطراب در زندگی کاری و شخصی شود. اما ایجاد انسجام یک فرآیند است؛ شما همیشه برای ایجاد تناسب مورد نظرتان در سبک زندگی و برنامه‌هایتان چالش داشته و نیاز دارید تا تغییراتی را ایجاد کنید؛ اما درست مثل یک دستور غذایی، زمانی که به نسبت‌های درست رسیدید نتیجه عالی خواهد بود!

منابع: Forbes.com

Medium.com

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه