چگونه استرس مصاحبه را مدیریت کنیم؟

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 5دقیقه
چگونه استرس مصاحبه را مدیریت کنیم؟

به دنبال شغل می‌گردید و برای مصاحبه استرس دارید؟ نگران نباشید، چون شما تنها نیستید و اکثر افراد استرس مصاحبه را تجربه می‌کنند. حتی افرادی که در مصاحبه‌های زیادی شرکت کردند، باز هم برای مصاحبه جدید ممکن است استرس داشته باشند. اما باید گفت استرس بیش از اندازه و کنترل نشده ممکن است زندگی شما را تغییر دهد و فرصت‌های خوبی که برای شما پیش می‌آید را خراب کند. بنابراین، یادگیری راهکار کنترل استرس در مصاحبه، تاثیر زیادی بر افزایش شانس استخدام شما دارد.

استخدام

بعضی اوقات این استرس و  اضطراب طبیعی است و سبب می‌شود تمرکز شما برای مصاحبه بیشتر شود، ولی اگر بیشتر از حد معمول باشد می‌تواند مصاحبه شما را خراب کند. نکته کلیدی در برخورد با این استرس، مدیریت آن و اجازه پیشروی ندادن به آن است.

ما در این مقاله چند ترفند ساده و روش موثر را به شما معرفی می‌کنیم تا با کمک آن‌ها بتوانید استرس و نگرانی پیش از مصاحبه و در حین مصاحبه را مدیریت و کنترل کنید. پس برای موفقیت در مصاحبه بعدیتان و استخدام موفق با ما تا انتها همراه باشید.

درباره شرکت تحقیق کنید

درباره شرکت تحقیق کنید

یکی از مواردی که به کاهش استرس مصاحبه کمک می‌کند، کسب اطلاعات کافی درباره شرکت است. قبل از اینکه برای فرستادن درخواست شغلی و رزومه به یک شرکت اقدام کنید، خوب در مورد آن تحقیق کنید. تحقیق کردن سبب می‌شود تا بدانید چرا این شرکت را انتخاب کرده و در روند مصاحبه بهتر می‌توانید در مورد خودتان و هدفتان از کار کردن در آن شرکت صحبت کنید، به سوالات چالشی در مصاحبه پاسخ داده و مصاحبه گر را متقاعد کنید که شما گزینه مناسبی هستید. توجه داشته باشد که نحوه تحقیق درباره شرکت‌ها هم امر مهمی است. برای آشنایی بیشتر با این موضوع می‌توانید مقاله «قبل از مصاحبه استخدامی چه اطلاعاتی از شرکت باید به دست بیاوریم؟» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

برای مصاحبه آماده شوید

اول از همه باید گفت اگر شما آمادگی خوبی برای مصاحبه داشته باشید، استرس کمتری را تجربه خواهید کرد. مهم‌ترین و البته مرتبط‌ترین مهارت‌های خودتان را برای این موقعیت شغلی، پیش از مصاحبه مشخص کنید و در مورد آن‌ها فکر کنید تا بتوانید با مثال‌های مناسب آن‌ها را برای مصاحبه گر توضیح دهید. سعی کنید نتیجه مثبتی که داشتن این مهارت برای شما داشته را به خوبی روشن کنید.

پیش از حضور در جلسه مصاحبه اقدامات لازم برای حضور بهتر در این جلسه را انجام دهید. درباره سوالات رایج مصاحبه شغلی، فرهنگ شرکت، پوشش مناسب و غیره اطلاعات کافی کسب کنید.

تمرین کنید

تمرین کردن شما را برای هر کاری آماده می‌کند و مصاحبه هم از این امر مستثنی نیست. هر چه بیشتر تمرین کرده باشید و با روند مصاحبه آشناتر باشید بیشتر می‌توانید استرس مصاحبه خود را کنترل کنید. از دوستان خود، مشاورین در این زمینه و جستجو در گوگل استفاده کنید تا اطلاعاتی درباره نحوه مصاحبه داشته باشید و بتوانید برای آن تمرین کنید. 

به موسیقی یا فایل‌های صوتی آرامش بخش گوش دهید

موسیقی برای کاهش استرس مصاحبه

در راه مصاحبه، به موسیقی‌ای گوش دهید که برای شما آرامش بخش است. همچنین می‌توانید زمانی که در اتاق انتظار نشسته‌اید، یک موسقی آرام گوش داده یا از اپلیکیشن‌های مدیتیشن و فایل‌های صوتی آرامش بخش استفاده کنید.
البته بهتر است اگر در حال رانندگی هستید از اپلیکیشن‌های مدیتیشن استفاده نکنید، اما این برنامه‌ها برای استفاده در وسایل حمل و نقل عمومی مفید هستند. 

از خیال بافی منفی اجتناب کنید

اغلب اوقات علت اضطراب و استرس مصاحبه بیش از حد، تفکرات و خیال بافی‌های منفی ما در مورد مصاحبه استخدامی و نتیجه آن است. شناسایی و کنترل فکرهایی که برای ما ایجاد استرس می‌کنند تا حد خیلی زیادی می‌تواند در کاهش استرس مفید باشد. اگر نمی‌دانید که چه جمله‌هایی می‌تواند نگرانی شما را افزایش دهد ما برای شما چند مثال در اینجا آورده‌ایم:

“اگر نتونم این شغل رو به دست بیارم از زندگی ناامید میشم”

هیچ وقت اجازه ندهید که این افکار به سراغتان بیاید. به خودتان بگویید که یک مصاحبه آینده کاری شما را مشخص نمی‌کند و ممکن است در آینده با موقعیت‌های بهتری آشنا شوید.

“من جواب مناسبی به سوال مصاحبه ندادم و حتما فکر می‌کنن به اندازه کافی خوب نیستم”

اگر در حین مصاحبه یک جواب ضعیف دادید اصلا خودتان را نبازید، هرگز یک جواب بد کل مصاحبه را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. یادتان باشد مصاحبه مانند یک آزمون است که شاید نمره 80 بالاترین نمره آن آزمون باشد.

“نگران اینم که یه سوال چالشی ازم بپرسن و من نتونم جوابشونو بدم”

اگر شما از قبل تمرین کرده باشید به احتمال زیاد اکثر سوال‌ها را می‌توانید جواب بدهید و خودتان را به خوبی نشان دهید. اما اگر در شرایط سختی قرار گرفتید می‌توانید با پاسخ‌هایی مانند “سوال خوبی پرسیدید اجازه بدید روی این موضوع فکر کنم و بعدا پاسخ شما رو بدم”.

“امکان نداره که بتونم این شغلو بگیرم”

از گفتن این جمله و جملات منفی مشابه اجتناب کرده و سعی کنید از قبل خودتان را از لحاظ ذهنی آماده کنید که شما ویژگی‌های لازم برای این موقعیت را دارید و می‌توانید در آن موفق شوید.

مطلب مرتبط: 16 نکته مهم برای تاثیرگذاری بیشتر در جلسه مصاحبه

از تصویرسازی مثبت استفاده کنید

چشمان خود را ببندید و صحنه، مکان یا رویدادی (واقعی یا خیالی) را تصور کنید که صلح آمیز، آرام، شاد و یا زیبا است. سعی کنید تمام حواس خود را در این تصور درگیر کنید، آنچه می‌توانید ببینید، بشنوید، بو کنید، بچشید و احساس کنید.
همچنین می‌توانید تصور کنید که مصاحبه به خوبی پیش می‌رود و اعتماد به نفس بیشتر و استرس کمتری را تجربه می‌کنید. ذهن نمی‌تواند بین واقعیت و خیال تفاوت قائل شود، بنابراین افکار شما و تصویرسازی‌های ذهنی می‌توانند به عنوان حقیقت پذیرفته شوند.

از استرس مصاحبه به عنوان آدرنالین استفاده کنید

استرس مصاحبه به عنوان آدرنالین

عصبی و تحت استرس بودن با ترشح آدرنالین ارتباط زیادی دارد. به همین دلیل است که مطالعات نشان می‌دهد که قبل از سخنرانی در جمع، پذیرفتن حس هیجان به جای تلقین این حس که “من آرامم” تاثیر بیشتری بر بهبود عملکرد دارد.
بنابراین استرس مصاحبه لزوما یک حس منفی نیست و می‌توانید از آن به نفع خودتان استفاده کنید.

روش S.T.O.P را تمرین کنید

تکنیک STOP بهترین ترفند ذهنی برای مقابله با هر موقعیت استرس‌زا است. این تکنیک به صورت زیر است:

  • کاری را که انجام می‌دهید متوقف کنید و روی افکار خود تمرکز کنید (Stop).
  • چند نفس عمیق بکشید (Take).
  • مشاهده کنید که در بدن، احساسات و ذهن شما چه می‌گذرد و چرا آن‌ها را احساس می‌کنید (Observe).
  • آنچه را که مشاهده و درک کرده‌اید در رفتار خود بگنجانید (Proceed).

اهمیت این تکنیک این است که نه تنها در کارهایی که انجام می‌دهید، بلکه در تجربه احساساتی که شما را درگیر می‌کنند، می‌توانید آگاه‌تر باشید. این کار به شما یادآوری می‌کند که شما این قدرت را دارید که ترس‌ها، تردیدها و نگرانی خود را حتی در بدترین موقعیت‌ها از بین ببرید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

بر روی موفقیت تمرکز کنید

ورزشکاران از روشی استفاده می‌کنند که به آن‌ها برای کنترل استرس‌شان کمک می‌کند. این روش متصور شدن موفقیت و برنده شدن پیش از شروع مسابقه است. برای مدیریت استرس مصاحبه نیز می توان از این روش استفاده کرد. ساعاتی قبل از شروع مصاحبه مکررا با خودتان تصویر موفقیتان را مرور کنید تا به خودتان اطمینان دهید که احتمال موفقیت شما و به دست آوردن کار مورد نظرتان زیاد است و اضطراب خود را کنترل کنید.

به خودتان تلقین کنید که گزینه بسیار مناسبی برای این موقعیت شغلی بوده و حتما در جلسه مصاحبه موفق عمل خواهید کرد.

برای بعد از جلسه مصاحبه برنامه‌ریزی کنید

یکی از کارهایی که به کاهش استرس و افزایش احساسات مثبت در جلسه مصاحبه کمک می‌کند، این است که برای بعد از آن، برنامه‌ای برای خودتان داشته باشید که فکر کردن به آن حالتان را خوب می‌کند. به طور مثال، خوردن غذا در رستوران مورد علاقه‌تان، قرار ملاقات با یک دوست، خریدن چیزی که دوست دارید و غیره. به این ترتیب، به‌جای استرس مصاحبه، چیز فوق‌العاده‌ای دارید که باید منتظر آن باشید و روی آن تمرکز کنید.

رزومه ساز

جمع‌بندی

تجربه استرس قبل و در حین یک مصاحبه کاری، بسیار رایج است. افراد زیادی با اضطراب و استرس ناشی از قرارگیری در موقعیت‌هایی مانند مصاحبه شغلی درگیر هستند و این احساسات می‌تواند تاثیر منفی بر مصاحبه و به دست آوردن موقعیت شغلی مورد نظرتان داشته باشد. در این مقاله به معرفی تکنیک های غلبه بر استرس مصاحبه پرداختیم که می‌توانند به حفظ آرامش و پیشبرد بهتر جلسه مصاحبه شما کمک کنند. 

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
بدون دیدگاه