استعفای عاطفی چیست؟

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 3دقیقه
استعفای عاطفی چیست؟

استعفا یکی از اتفاق‌های مهم در زندگی شغلی هر انسان است. لحظه‌ای که تمام تلاش و کوشش و ساخته‌ها و خاطره‌ها را رها می‌کنید و از ساختمانی بیرون می‌آیید که هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌ها، بهترین روزهای خود را در آنجا گذرانده‌اید. با این حال، در کنار «استعفای قانونی» که با نامه نگاری و تسویه حساب‌‎های بیمه و مالیات و… همراه است، شکل دیگری از استعفا نیز پدید آمده است که به آن «استعفای عاطفی» می‌گویند.

استخدام

در تعریف استعفای عاطفی چنین بیان می‌شود که فرد همچنان کارمند اداره یا شرکت به حساب می‌آید؛ اما دیگر هیچ انگیزه‌ای برای کار کردن ندارد. چنین فردی هر روز پشت میز خود می‌نشیند، بدون اینکه پیشرفت و یا پسرفت سازمانش برایش مهم باشد و کوچکترین قدمی برای سازمان بردارد. به زبان ساده در این حالت فرد در شرکت هست اما دیگر در شرکت «حضور» ندارد.

استعفای عاطفی، منحصر به کار و حرفه‌ی ویژه‌ای نیست و می‌تواند در همه‌ی حرفه‌ها و مشاغل مصداق داشته باشد. همچنین، استعفای عاطفی فقط برای کارمندان و کارکنان سازمان‌ها و شرکت‌ها رخ نمی‌دهد و گریبان‌گیر آزادکاران هم می‌شود؛ آزادکارانی که حرفه‌ی خود را دوست ندارند اما ناگزیرند آن را ادامه دهند. 

در ادامه این مقاله از سایت جاب ویژن، با استعفای عاطفی بیشتر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

چه دلایلی باعث می‌شود که استعفای عاطفی رخ دهد؟

دلایل رخ دادن استعفای عاطفی

رکود اقتصادی

در رکود اقتصادی، امید به پیدا کردن فرصت‌های شغلی جدید کم می‌شود. به همین دلیل کارکنان زیادی را می‌بینید که از کار خود راضی نیستند، اما گزینه دیگری هم ندارند. این کارکنان ماه‌هاست استعفای عاطفی داده‌اند، اما هنوز در محل کار حاضر می‌شوند.

تاخیر در پرداخت حقوق

زمانی که یک عضو از سازمان مجبور می‌شود بخشی از درآمد خود را با کارهای بیرون مجموعه تأمین کند، طبیعتاً انرژی و انگیزه‌اش برای کار کاهش می‌یابد.

تبعیض و بی‌عدالتی

تبعیض، سم کشنده انگیزه هاست. تبغیض میان کارمندان در سازمان به مرور باعث می‌شود کارمندان حس تعلق خاطر خود را نسبت به همکاران، سازمان و شغلشان از دست بدهند.

مطلب مرتبط: چرا هم در محیط کار خسته‌ایم و هم در خانه؟

عدم تناسب توان شخص با وظایف محوله

کارمندی که تخصص و مهارت لازم را برای انجام کار واگذارشده ندارد، یا از تخصص و مهارت او در سازمان به‌درستی استفاده نمی‌شود، آرام‌آرام انگیزه‌اش را از دست می‌دهد و دیگر رغبتی برای ادامه نخواهد داشت.

رزومه ساز

به طور کلی کارمندی که به سازمان افتخار نمی‌کند، کار و حرفه‌اش را برازندهٔ خود نمی‌داند، نسبت به همکارانش احساس خوبی ندارد، محل کارش را نمی‌پسندد، مدیران سازمان و نگرش کلیِ حاکم بر سازمان را قبول ندارد، احساس می‌کند شایستگی‌هایش را نمی‌بینند، به او احترام نمی‌گذارند و حقش را به او نمی‌دهند، پس از چندی، سرخورده و دلزده می‌شود و اگر نتواند به‌طور رسمی و قانونی استعفا کند و شغل و حرفهٔ خود را برای همیشه تغییر دهد، به استعفای عاطفی روی می‌آورد.

دلایل بسیاری نیز افراد را از استعفای رسمی و تغییر شغل، باز می‌دارد. مشکلات اقتصادی و وابستگی‌ مالی، ترس از بیکاری و ناامیدی از دستیابی به فرصت‌های شغلی جدید و نداشتن اعتماد به نفس، از مهم‌ترین دلایل پرهیز از استعفای رسمی و نیندیشیدن به تغییر شغل است.

لینک مرتبط: سایت شغل یابی

اثرات منفی استعفای عاطفی بر کارمند و سازمان

استعفای عاطفی، مشکلات بسیاری به بار می‌آورد. روند کارها را کُند و معیوب و مختل و کارمند و سازمان را فرسوده و ناکارآمد می‌کند. روح و روان فرد را آزار می‌دهد و شور و هیجانی برای او باقی نمی‌گذارد.

کارمندی که استعفای عاطفی می‌کند، دیگر برای تحقق اهداف سازمانش گام برنمی‌دارد، دل نمی‌سوزاند، خلاقیت نشان نمی‌دهد، حتی ممکن است به سازمانش خیانت کند، از کار بدزدد، کارها را ناقص انجام دهد، به کارهای بیرون از سازمان روی بیاورد و حتی ممکن است به سازمان آسیب برساند.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

راه‌حل‌های جلوگیری از ایجاد استعفای عاطفی

راه های جلوگیری از استعفای عاطفی

راهکار و راه‌حلی قطعی و جامع برای جلوگیری از پدیده‌ی استعفای عاطفی وجود ندارد. بسیار پیش می‌آید که استعفای رسمی و تغییر شغل، بهترین پیشنهاد و راه‌حل است؛ اما راه‌هایی برای از میان بردن زمینه‌ها و کاستن از پدیدهٔ استعفای عاطفی می‌توان پیدا کرد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تغییر و جابجاییِ نیروهای سازمان
  • گماشتن افراد در کارهایی که تخصص و علاقهٔ بیشتری دارند
  • برقراری ارتباط دوستانه و عاطفی میان مدیران و کارمندان
  •  احترام گذاشتن به شخصیت کارکنان و کارمندان
  •  تغییرات محیطی در سازمان
  •  رعایت تناسب میان شایستگی‌ها و دستمزدها

مطلب مرتبط: 9 دلیل منطقی برای استعفا از کار

جمع‌بندی

در این مقاله با استعفای عاطفی آشنا شدیم و فهمیدیم به جز استعفای قانونی، نوع دیگری از استعفا وجود دارد که دلایل آن متفاوت است. این دلایل می‌تواند ناکارآمدی سازمان، متفاوت بودن توانایی کارکنان با موقعیت شغلی آن‌ها در سازمان و… باشد.

منبع: http://soleimanipour.blog.ir

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه