حقوق حسابدار؛ بررسی میزان حقوق حسابدار در تهران و سایر شهرها

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 7دقیقه
حقوق حسابدار؛ بررسی میزان حقوق حسابدار در تهران و سایر شهرها

اگر در رشته حسابداری تحصیل کرده باشید یا به دنبال موقعیت‌های شغلی مرتبط با رشته حسابداری باشید، احتمالا مزد یا حقوق دریافتی از شرکت‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که ذهن شما را به خود مشغول کرده است. در حقیقت موضوعاتی مانند حداقل دستمزد نیروهای کاری، حقوق کمک حسابدار، حقوق حسابدار در شرکت نفت یا حقوق حسابدار در شرکت خصوصی، جزء داغ‌ترین موضوعات استخدامی در حوزه حسابداری هستند.

در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی رشته حسابداری، به بررسی بازار کار و حقوق حسابدار در ایران بپردازیم. همچنین در این مقاله به مهم‌ترین شرایط استخدامی و شرح وظایف یک حسابدار نگاهی خواهیم انداخت. به‌علاوه با بررسی فرصت‌های مهاجرت به خارج از کشور، به میزان درآمد یک حسابدار در برخی از کشورها خواهیم پرداخت.

برای اطلاع از جدیدترین تغییرات مرتبط با حقوق و دستمزد حسابدار یا آگاهی از حقوق و دستمزد مشاغل مختلف، همواره می‌توانید به ماشین‌حساب محاسبه حقوق و دستمزد آنلاین در سایت کاریابی جاب ویژن مراجعه کنید.

ماشین حساب حقوق و دستمزد

معرفی رشته حسابداری

علم حسابداری را زبان تجارت و یک سیستم منظم می‌دانند که برای کنترل عملیات مالی شرکت‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. افراد شاغل در رشته حسابداری به بررسی امور مالی کسب‌وکارهای مختلف پرداخته و با جمع‌آوری و ثبت اطلاعات مالی شرکت‌ها، امکان تهیه صورت‌حساب‌ها و گزارش‌های مالی را فراهم می‌کنند.

طبقه‌بندی، نظم بخشیدن و خلاصه نمودن داده‌ها و اطلاعات مالی در کنار جلوگیری از بروز سوءاستفاده‌های مالی، از مهم‌ترین مزایای استفاده از علم حسابداری هستند. با تحصیل در رشته حسابداری، می‌توانید با اصول حسابداری آشنا شده و عملیات مالی شرکت‌ها را مطابق با استانداردهای مالی و حسابداری کنترل، ره‌گیری و مدیریت کنید. از گرایش‌های رشته حسابداری در ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حسابداری مدیریت
  • حسابداری بخش عمومی
  • گرایش حسابداری مالیاتی
  • حسابداری دولتی
  • گرایش حسابداری مالی
  • حسابداری حقوقی

گزارش‌های مالی و حسابداری که حاصل کار یک حسابدار هستند معمولا در اختیار مدیران شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران و نهادهای مختلف مانند بانک‌ها قرار داده می‌شوند. در این صورت شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های دولتی می‌توانند از این اطلاعات مالی و حسابداری، برای تعیین اهداف و پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی خود استفاده کنند.

شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلفی اقدام به انتشار آگهی استخدام حسابدار و کمک حسابدار می‌کنند. در حقیقت تمام صنایع و بخش‌های اقتصادی مختلف برای نظم بخشیدن به امور مالی خود، چاره‌ای جز استخدام حسابداران نخواهند داشت. به همین دلیل است که آگهی های استخدام حسابدار در بازار کار ایران، همواره جزء پر تقاضاترین آگهی‌های استخدامی شرکت‌ها است. در ادامه به بررسی شرایط استخدام حسابدار می‌پردازیم.

شرایط استخدام حسابدار

یکی از شرایط استخدامی موردتوجه برای استخدام حسابدار، آشنایی با کامپیوتر است. آشنایی به مجموعه برنامه‌های آفیس مخصوصا برنامه اکسل، یکی از مهم‌ترین شرایط استخدامی موردتوجه اغلب کارفرمایان برای استخدام حسابدار است. همچنین کارجویان باید به نرم‌افزارهای مالی و حسابداری مانند سپیدار، هلو و همکاران سیستم، آشنایی داشته باشند.

از دیگر شرایط استخدامی حسابدار می‌توان به مسئولیت‌پذیری، جزئی‌نگری و داشتن یک مدرک تحصیلی مرتبط با رشته حسابداری اشاره کرد. همچنین ارائه سابقه کاری مرتبط در حوزه حسابداری، شانس کارجویان را برای استخدام شدن در شرکت‌های بزرگ و معتبر افزایش خواهد داد.

برای آشنایی بیشتر با شرایط استخدام حسابدار، مقاله ” راهنمای قدم به قدم استخدام حسابدار ویژه کارجویان” را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

شرح وظایف و مسئولیت‌های یک حسابدار

شرح وظایف و مسئولیت‌های یک حسابدار

به‌عنوان یک حسابدار، مسئولیت نگهداری حساب انبارها و اموال شرکت بر عهده شما خواهد بود. همچنین تهیه خلاصه وضعیت دریافتی‌ها و پرداختی‌های شرکت، بر عهده یک حسابدار است. در ادامه برخی دیگر از وظایف و مسئولیت‌های یک حسابدار آورده شده است:

  • مدیریت و کنترل معاملات حسابداری در یک کسب‌وکار
  • بررسی و کنترل حساب‌های مالی
  • مدیریت و بررسی صورت‌های مالی
  • نگهداری سوابق و گزارش‌های مالی شرکت
  • محرمانه نگه‌داشتن اسناد مالی
  • انجام امور مالی و حسابداری با توجه به قوانین رایج
  • ثبت اسناد حسابداری حقوق و دستمزد

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام حسابدار پاره وقت برای کارجویان

حداقل دستمزد کارگران در سال 1402

قبل از بررسی میزان حقوق و درآمد یک حسابدار، در این بخش قصد داریم به حداقل دستمزد کارگران و نیروهای کاری در سال 1402 اشاره کنیم. با آگاهی از حداقل مزد دریافتی در سال 1402، می‌توان ارزیابی بهتری درباره پایه حقوق حسابدار در سال جاری داشت. دستمزد کارگران در سال 1402، با یک افزایش 27 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بود.

به شکلی که حداقل حقوق و دستمزد ماهانه کارگران در سال 1402، مبلغی برابر با 51.308.282 ریال اعلام شده است. این در حالی است که حداقل مزد دریافتی کارگران با در نظرگیری سایر موارد مانند بن کارگری، حق مسکن و حق اولاد، مبلغی بیش از مبلغ مورداشاره در بالا خواهد بود. برای دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید به مطلب دیگری با عنوان «افزایش حقوق 1402، مالیات بر درآمد و عیدی کارگران در سال جدید» مراجعه کنید.

بازار کار و میزان حقوق حسابدار در ایران

یکی از مواردی که کارجویان به آن توجه ویژه‌ای دارند، بازار کار و حقوق حسابدار در بانک، شرکت نفت و سایر سازمان‌ها و شرکت‌ها است. شرکت‌های خصوصی و دولتی در بخش‌های بهداشت و درمان، صنعت و معدن، گردشگری و خدمات، به دانش و مهارت یک حسابدار نیاز دارند. در حقیقت یکی از مهم‌ترین فرصت‌های استخدامی در اغلب شرکت‌ها، فرصت استخدامی حسابدار است.

در سال 1402 بسیاری از شرکت‌های معتبر و بزرگ مانند گروه صنعتی طبیعت میهن، صنایع غذایی 202، فولاد کاوه شرق، تک ماکارون، شرکت زرماکارون، گلرنگ، گلستان، مزمز، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)، تجارت الکترونیک پارسیان، گروه صنعتی پاک رخ، هاکوپیان، بیمه رازی و پدیده شیمی قرن، آگهی‌های شغلی خود را در رشته حسابداری منتشر کرده‌اند.

با کار در رشته حسابداری ضمن تضمین آینده شغلی خود، فرصت‌ استخدام شدن در یکی از معتبرترین شرکت‌های فعال در کشور را خواهید داشت. در کنار بررسی بازار کار رشته حسابداری و تعداد فرصت‌های استخدام حسابدار، برخی از کارجویان با بررسی مواردی مانند حقوق حسابدار پاره وقت و تمام‌وقت، نسبت به انتخاب مناسب‌ترین شرایط کاری اقدام می‌کنند.

هرچند بررسی مواردی مانند دستمزد حسابدار پاره وقت، تمام‌وقت یا پروژه‌ای می‌تواند در یافتن بهترین شرایط کاری به کارجویان کمک نماید، اما بهتر است درآمد یک حسابدار را بر اساس معیارهایی مانند شهر محل فعالیت و سطح ارشدیت موردبررسی قرار دهیم. دلیل این موضوع این است که معمولا حجم کار انجام‌شده در شرایط کاری مورداشاره برای هر فرد، به شکل دقیقی مشخص نیست.

در شرایطی مانند کار پاره‌وقت و پروژه‌ای، درآمد یک حسابدار تا اندازه زیادی به تعداد پروژه‌ها و شرکت محل فعالیت بستگی دارد. این در حالی است که معمولا درآمد حسابداران در یک شهر و در یک سطح شغلی، تفاوت چندانی با یکدیگر نخواهد داشت. به همین دلیل در این بخش درآمد یک حسابدار را در سال 1402، بر اساس شهر محل فعالیت و سطح ارشدیت موردبررسی قرار می‌دهیم.

بر اساس نظرسنجی جاب ویژن که از 69564 نفر از شاغلان گروه‌های شغلی مختلف در ایران انجام شده است، میزان حقوق و دستمزد حسابدار در سال 1402 مشخص گردید. افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی دارای عناوین شغلی مانند کارمند حسابداری، کارشناس حسابداری، کارشناس امور مالی و حسابرس و مدیر مالی بوده‌اند. در جدول زیر میانگین حقوق و دستمزد حسابدار در شهر تهران آورده شده است:

سطح ارشدیت میانگین حقوق حسابدار در سال 1402 در تهران
کارمند 9 میلیون تومان
کارشناس 13 میلیون تومان
کارشناس ارشد 19.2 میلیون تومان
مدیر 32.4 میلیون تومان

همچنین بر اساس نظرسنجی‌های انجام‌شده از افراد شاغل در رشته حسابداری در شهرهای بزرگی مانند کرج، اصفهان و شیراز، میانگین حقوق و دستمزد حسابدار در شهرهای بزرگ به‌غیراز تهران مشخص گردیده است. در جدول زیر می‌توانید میانگین دستمزد حسابدار در شهرهای بزرگ را مشاهده کنید:

سطح ارشدیت میانگین حقوق و دستمزد حسابدار در سال 1402 در سایر شهرهای بزرگ
کارمند 8.4 میلیون تومان
کارشناس 11.6 میلیون تومان
کارشناس ارشد 15.6 میلیون تومان
مدیر 23.8 میلیون تومان

اگر در یکی از شهرهای کوچک ساکن هستید و به دنبال آگهی‌های استخدام حسابدار مانند آگهی استخدام کارآموز حسابداری با حقوق می‌گردید، بهتر است از حقوق و دستمزد حسابداران در شهر محل سکونت خود مطلع باشید. در ادامه می‌توانید میانگین حقوق و دستمزد حسابدار در شهرهای کوچک کشور را برای سال 1402 مشاهده کنید:

سطح ارشدیت میانگین حقوق و دستمزد حسابدار در سال 1402 در شهرهای کوچک
کارمند 8 میلیون تومان
کارشناس 10.8 میلیون تومان
کارشناس ارشد 14.4 میلیون تومان
مدیر 19.5 میلیون تومان

میانگین حقوق حسابدار در خارج از کشور

میانگین حقوق حسابدار در خارج از کشور

برخی از افراد شاغل در رشته حسابداری با توجه به معیارهای موردنظر خود، مهاجرت به خارج از کشور را به‌عنوان یکی از تصمیمات شغلی خود موردتوجه قرار می‌دهند. برخی از مهم‌ترین مزایایی که برای مهاجرت به خارج از کشور بیان می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • امکان ادامه تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه‌های دنیا
  • مهاجرت همراه با همسر و فرزند
  • دریافت ویزای اقامت موقت در مدت‌زمانی کوتاه
  • امکان اخذ اقامت دائم یک کشور پیشرفته
  • فرصت کار در یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های بین‌المللی
  • درآمد بالا و دستمزدهای دلاری
  • کیفیت بالای زندگی
  • دریافت گذرنامه یک کشور توسعه‌یافته

هرچند زندگی در خارج از کشور دارای مزایای مختلفی از نگاه برخی از کارجویان است، اما بدون تردید یکی از مهم‌ترین عوامل در مهاجرت حسابداران، مزد دریافتی حسابدار در خارج از کشور است. به شکلی که برخی از شرکت‌های فعال در کشورهای توسعه‌یافته با پیشنهاد دستمزدهای دلاری و قابل‌توجه، جذابیت خاصی را برای مهاجرت به خارج از کشور ایجاد کرده‌اند.

در ادامه ضمن معرفی برخی از مقاصد مهاجرتی موردتوجه حسابداران، به بررسی میزان درآمد یک حسابدار در این کشورها خواهیم پرداخت. ذکر این نکته ضروری است که درآمد یک حسابدار در خارج از کشور، تنها یکی از معیارهای موثر در انتخاب مناسب‌ترین کشور برای مهاجرت است.

سایر عوامل مانند هزینه‌های زندگی، بازار کار و حقوق حسابدار در شهرهای مختلف یک کشور، تعداد روش‌های مهاجرتی و مدت‌زمان انتظار برای دریافت ویزا یا اقامت دائم، برخی از مهم‌ترین عواملی هستند که باید در هنگام انتخاب یک کشور برای مهاجرت موردتوجه قرار گیرند. به همین دلیل همواره بهتر است قبل از هر اقدام مهاجرتی، اطلاعات مهاجرتی را از سایت اداره مهاجرت کشور موردنظر خود دریافت کرده و با یک وکیل رسمی مهاجرت به خارج از کشور مشورت کنید.

مطلب مرتبط: میزان درآمد روانشناس در ایران و جهان!

حقوق حسابدار در ترکیه

یکی از کشورهایی که به‌عنوان مقصد مهاجرتی برای حسابداران شناخته می‌شود، کشور ترکیه است. به دلیل حضور برخی از شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی در این کشور، می‌توان ترکیه را مقصدی جذاب برای مهاجران و حسابداران ایرانی دانست. همچنین همسایگی این کشور با ایران و حضور تعداد زیادی از مهاجران ایرانی در ترکیه، دلایل دیگری برای مهاجرت حسابداران به کشور ترکیه هستند. میانگین درآمد یک حسابدار در ترکیه برای سال 2023 میلادی، مبلغ 8,130 لیر در ماه یا معادل 97,560 لیر در سال اعلام شده است.

حقوق حسابدار در آلمان

آلمان کشوری توسعه‌یافته با سیاست‌های مهاجرپذیری است. به دلیل نیاز این کشور به تأمین نیروهای کاری، در سال‌های اخیر بسیاری از ایرانیان تصمیم به مهاجرت به آلمان گرفته‌اند. خوب است بدانید که میانگین حقوق و دستمزد حسابدار در آلمان در سال 2023 میلادی، مبلغ 5.602 یورو در ماه یا معادل 67.229 یورو در سال اعلام شده است.

حقوق حسابدار در کانادا

کانادا به‌عنوان مهاجرپذیرترین کشور در جهان، یکی از مقاصد مهاجرتی جذاب برای تمام نیروهای کاری است. حسابداران با مهاجرت به یکی از استان‌های کانادا، امکان کار در شرکت‌های بین‌المللی و کسب درآمدهای دلاری را خواهند داشت. خوب است بدانید که میانگین درآمد یک حسابدار در کانادا، در حدود 62.532 دلار در سال است.

جمع‌بندی

رشته حسابداری یکی از پر تقاضاترین و درعین‌حال، یکی از پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی در ایران است. وجود تعداد زیادی از آگهی‌های استخدام حسابدار در کشور مانند استخدام کارآموز حسابداری با حقوق، استخدام کارمند حسابداری و استخدام مدیر مالی و حسابداری، به‌خوبی نشان‌دهنده نیاز بازار کار به تخصص و مهارت فارغ‌التحصیلان این رشته دانشگاهی است.

در این مقاله به معرفی رشته حسابداری و گرایش‌های مختلف این رشته در ایران پرداختیم. همچنین شرح وظایف و مسئولیت‌های یک حسابدار و شرایط استخدام آن را بررسی نمودیم. درنهایت با بررسی میانگین حقوق و دستمزد حسابدار در تهران و سایر شهرهای بزرگ، به میانگین درآمد یک حسابدار در برخی از کشورها نگاهی انداختیم.

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه