جدیدترین اطلاعات و اخبار مربوط به طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 7دقیقه
جدیدترین اطلاعات و اخبار مربوط به طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

استخدام دولتی همواره یکی از مهم‌ترین خواسته‌های نیروهای کاری و کارجویان سراسر کشور بوده است. اگرچه بسیاری از افراد در دستگاه‌های دولتی و اجرایی کشور شاغل هستند، اما تعداد قابل‌توجهی از این افراد به شکل پیمانی با سازمان‌های مختلف همکاری می‌کنند. طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت چند وقتی است که بر سر زبان‌ها افتاده و قرار است تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی یا کارکنان قراردادی را موردبررسی قرار دهد.

استخدام

هم‌اکنون بسیاری از نیروهای قراردادی سازمان‌های دولتی مانند صداوسیما، کارگران قراردادی در مناطقی مانند عسلویه، پرستاران پیمانی و غیررسمی در وزارت بهداشت، نیروهای قراردادی در وزارتخانه‌ها و کارکنان قراردادی آموزش‌وپرورش، در انتظار آخرین اخبار طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت هستند. به همین دلیل در این مطلب از سایت جاب ویژن، به بررسی وضعیت طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت خواهیم پرداخت.

طرح ساماندهی نیروهای شرکتی چیست؟

یکی از مهم‌ترین موضوعات در مسیر شغلی افراد، داشتن امنیت شغلی است. یک فرصت شغلی هراندازه هم که دارای حقوق و مزایای کاری مناسب باشد، بدون داشتن امنیت شغلی نمی‌تواند به‌عنوان یک کار ایده‌آل مطرح شود.

یکی از مهم‌ترین مواردی که در بحث امور استخدامی مطرح است، امضای قراردادهای کاری است. هم‌اکنون انواعی از قراردادهای کاری وجود دارند که اغلب آن‌ها، صرفا حق و حقوق کارگران و نیروهای کاری را برای مدت محدودی تضمین‌ می‌کنند.

داشتن قرارداد رسمی در دستگاه‌های دولتی، یکی از مهم‌ترین مواردی است که نیروهای کاری به دنبال آن هستند. با داشتن قرارداد رسمی، آینده شغلی و درآمد فرد تضمین می‌شود. این در حالی است که عدم دریافت حقوق یکسان برای یک کار مشخص در یک سازمان، یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند موجب ایجاد نارضایتی شغلی در بین کارکنان دولت شود.

به شکلی که وجود انواعی از قراردادهای مختلف در نهادهای دولتی، موجب ایجاد حس نارضایتی و تبعیض در بین نیروهای کار قراردادی شده است. کمیسیون اجتماعی مجلس اخیرا با آگاهی از این موارد و در جهت رفع دغدغه میلیون‌ها خانواده ایرانی، طرح ساماندهی نیروهای شرکتی را در دستور کار خود قرار داده‌ است.

مطلب مرتبط: افزایش حقوق 1402 کارمندان دولت، کارگران و بازنشستگان

مزایای طرح ساماندهی استخدامی کارکنان دولت

مزایای طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

بر اساس این طرح که به تنظیم روابط نهادهای دولتی با کارکنان آن‌ها می‌پردازد، تمام کارکنان قراردادی، کارگران قراردادی، نیروهای پیمانی و شرکتی که طرف قرارداد با سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی کشور هستند، می‌توانند در طرح ساماندهی نیروهای شرکتی شرکت کنند.

درنتیجه امکان حذف انواع قرارداد، رفع تبعیض، افزایش انگیزه شغلی و ارتقای امنیت شغلی کارکنان قراردادی، فراهم خواهد شد. همچنین با اجرای این طرح، امکان ثبت آمار دقیقی از کارکنان دولت وجود خواهد داشت.

با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه به بررسی جزئیات تازه از طرح تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی خواهیم پرداخت. همچنین در ادامه، یکی از مهم‌ترین موارد مورداشاره در متن طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت آورده شده است:

بعد از اجرای طرح ساماندهی نیروهای شرکتی،‌ جذب و استخدام نیروهای خدماتی برای مدت‌زمان بیش از 1 سال، تنها از طریق انتشار آگهی استخدام عمومی، برگزاری مصاحبه شغلی، برگزاری آزمون و تکمیل مراحل گزینش به شکل متمرکز امکان‌پذیر خواهد بود.

بررسی طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

طرح ساماندهی نیروهای شرکتی یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی است که تاکنون در کمسیون اجتماعی مجلس موردبحث و بررسی قرار گرفته است. موضوعات این طرح ازجمله ماده پنج طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، در آذرماه سال 1400 در کمیسیون اجتماعی مجلس موردبررسی قرار گرفت.

در ابتدا قرار بود یک لایحه از طرف سازمان اداری و استخدامی کشور در رابطه با سازمان‌دهی وضعیت استخدامی کارکنان دولت ارائه شود؛ اما به دلیل تأخیری که در ارائه این لایحه صورت گرفت، نمایندگان مجلس بررسی این طرح را در دستور کار خود قرار دادند. در ادامه به شکل خلاصه، به برخی از موضوعات موردبحث در مواد این طرح اشاره شده است:

  • ماده 1: سازمان‌های دولتی و شرکت‌های تابعه در این قانون موردتوجه قرارگرفته و نباید برای جذب و استخدام نیروهای قراردادی، به شکل سلیقه‌ای عمل کنند.
  • ماده 3: جهت کارسنجی، کمیته‌ای برای جذب و استخدام نیروهای قراردادی تشکیل می‌شود.
  • ماده 4: بستن قرارداد پیمانکاری یا تمدید قرارداد با پیمانکاران ممنوع خواهد بود.
  • ماده 5: ماده پنج طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت از اهمیت بالایی برخوردار است. در این ماده جذب نیروهای قراردادی مورداشاره قرار گرفته است.

یکی از موضوعات موردتوجه در این طرح این است که ابتدا نیروهای قراردادی با یک قرارداد یک‌ساله مشغول به کار شوند. در ادامه و با داشتن 2 سال سابقه کار، صلاحیت کارکنان قراردادی موردبررسی قرار گیرد. به شکلی که با احراز شرایط، این نیروهای قراردادی استخدام رسمی خواهند شد.

در ادامه این بخش قصد داریم به بررسی جزئیات تازه از طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در طرح ساماندهی نیروهای شرکتی بپردازیم. به شکلی که در ادامه، موضوعاتی مانند «وضعیت طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در مجلس»، «برگزاری آزمون برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی» و «موضوع حذف پیمانکاران» را موردبررسی دقیق قرار خواهیم داد.

جزئیات تازه از وضعیت طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در مجلس

طبق گزارش شناسنامه قانون، 223 نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه، ۱ اسفند ماه، در جریان رسیدگی به طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، با ۱۷۳ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع با جزئیات این طرح موافقت نموده و نحوه استخدام نیرو در ارگان‌های دولتی را مشخص کردند. همچنین، طبق ماده ۲۹ قانون برنامه که در این طرح عنوان شده است، شهرداری‌ها نیز مشمول این قانون خواهند بود.

لینک مرتبط: استخدامی جدید

آیا موضوع برگزاری آزمون برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی صحت دارد؟

یکی از نگرانی‌ها و سوالاتی که از طرف کارگران قراردادی و نیروهای پیمانی در رابطه با طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت مطرح می‌شود این است که: «آیا برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی، آزمون برگزار می‌شود؟»

با توجه به صحبت‌های مطرح‌شده از طرف رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، برگزاری آزمون برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و کارگران قراردادی، تنها برای افرادی با سابقه کار کمتر از 2 سال خواهد بود. درنتیجه آن گروه از کارکنان قراردادی و پیمانی که سابقه کاری بیش از 2 سال دارند، نیازی به کارسنجی و شرکت در آزمون نخواهند داشت.

چنانچه قرار باشد افراد در آزمون طرح ساماندهی نیروهای شرکتی شرکت کنند، برای هرسال سابقه کاری کارگران قراردادی و کارکنان پیمانی، به میزان 5 درصد امتیاز لحاظ خواهد شد. به شکل که افراد با 2 سال سابقه کاری به‌اندازه 10 درصد و کارکنان قراردادی با 10 سال سابقه کاری به میزان 50 درصد نمره را کسب خواهند کرد.

این بدان معنا است که افراد دارای سابقه کاری، به میزان سابقه خود از افراد بدون سابقه کار در طرح ساماندهی استخدامی کارکنان دولت جلوتر خواهند بود. به شکلی که افراد بالای 20 سال سابقه کاری می‌توانند تمام امتیاز موجود در آزمون طرح ساماندهی نیروهای شرکتی را کسب نموده و بدون هیچ‌گونه نگرانی، تبدیل وضعیت شوند. درنتیجه نیروهای قراردادی دارای سابقه کار، از شانس استخدامی بیشتری نسبت به افراد بدون سابقه کار برخوردار خواهند بود.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

آیا در متن طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، موضوع کارسنجی دیده شده است؟

متن طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

بله. در حقیقت برای تأیید صلاحیت نیروهای کاری، موضوعی به نام کارسنجی در این طرح موردتوجه قرار گرفته است. به شکلی شرایط عمومی و اختصاصی متقاضیان تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی باید موردبررسی کامل و دقیق قرار گیرد.

ذکر این نکته ضروری است که با اختصاص امتیاز به سابقه کاری، نیروهای باتجربه لازم نیست نگران موضوع کارسنجی باشند. به شکلی که افراد دارای بیش از 2 سال سابقه کاری، مشمول بحث کارسنجی نخواهند شد. درنتیجه حقی از افراد دارای سابقه کار بالا ضایع نمی‌شود.

وضعیت پیمانکاران و پیمانکاری در طرح ساماندهی نیروهای شرکتی

بر اساس مطالبی که در طرح ساماندهی نیروهای شرکتی و در کمیسیون تخصصی مجلس مطرح شده است، تمام پیمانکاران در فرصت‌های شغلی دائمی از همکاری با دستگاه‌های دولتی کنار گذاشته خواهند شد.

بر اساس این طرح همه کارکنان اعم از کارکنان قراردادی و رسمی، قرارداد همکاری خود را مستقیما با خود سازمان مربوطه به امضا خواهند رساند. درنتیجه با حذف پیمانکاری، پیمانکاران و واسطه‌ها، مشکلات موجود در این زمینه برطرف خواهد شد.

آیا کارگران قراردادی در مخابرات و وزارت نیرو هم شامل طرح ساماندهی نیروهای شرکتی می‌شوند؟

در حقیقت تمام افرادی که مشمول ماده 29 از برنامه توسعه ششم هستند، می‌توانند از مزایای طرح ساماندهی نیروهای شرکتی بهره‌مند شوند. به‌عبارت‌دیگر تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی در تمام دستگاه‌های اجرایی و ادارات دولتی ازجمله سازمان صداوسیما و مخابرات، در این طرح دیده شده است.

در اینجا باید به این موضوع دقت شود که چنانچه پیمانکاران در نهادهایی مانند مخابرات و وزارت نیرو به شکل مستقیم درآمد داشته باشند و پولی از این سازمان‌ها دریافت نکنند، طرح ساماندهی استخدامی کارکنان دولت شامل کارگران قراردادی در این نوع از شرکت‌ها نخواهد شد.

تنها در صورتی کارکنان قراردادی می‌توانند از طرح ساماندهی نیروهای شرکتی بهره‌مند شوند که پیمانکاران آن‌ها، درآمد خود را از نهاد دولتی کسب کرده باشند. به‌عبارت‌دیگر در این حالت کارگران قراردادی حقوق و دستمزد خود را باواسطه (پیمانکاران)، از سازمان دولتی دریافت کرده‌اند.

ذکر این نکته ضروری است که موضوع طرح ساماندهی نیروهای شرکتی در ارتباط با شرکت‌های خصوصی نخواهد بود. به شکلی که پیمانکاران در شرکت‌های خصوصی می‌توانند نیروهای کاری خود را مطابق با قانون کار جذب نمایند.

مطلب مرتبط: مرجع معتبر اخبار استخدامی؛ آزمون‌های استخدامی بانک، دستگاههای اجرایی و اخبار قانون کار

وضعیت نیروهای کاری بعد از تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

پس از تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، وضعیت نیروهای کاری به دو صورت خواهد بود: نیروی‌های کاری رسمی و قراردادی. این بدان معنا است که انواع مختلف قرارداد کاری بعد از تصویب طرح ساماندهی نیروهای شرکتی، حذف خواهند شد.

خبر بسیار خوب برای کارکنان قراردادی سازمان‌ها و ادارات دولتی این است که این نیروها بعد از 2 سال، به شکل نیروهای رسمی با نهاد مربوطه ادامه همکاری خواهند داشت. همچنین درصورتی‌که این مورد در قرارداد نیروهای کاری دیده نشود، برابر با قانون مجازات اسلامی با متخلفان برخورد خواهد شد.

با اجرای طرح ساماندهی نیروهای شرکتی، تمام کارکنان قراردادی ازجمله پرستاران 89 روزه که از محل خزانه دولت حقوق خود را دریافت می‌کنند، دارای امنیت شغلی بسیار بالایی خواهند شد.

آیا طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در مجلس تصویب شد؟

تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

به گزارش سایت شناسنامه قانون، طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت با 173 رای موافق (77.9 درصد) از 223 نفر نماینده حاضر در جلسه علنی مجلس در روز یکم اسفندماه 1401 به تصویب رسید.

ماده واحده طرح ساماندهی استخدام کارکنان به این شرح است: “از زمان لازم‌الاجرا شدن این قانون، به کارگیری هر نوع نیروی انسانی تحت هر عنوان، به صورت مستمر و تمام وقت در تمامی دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی)، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته به آن‌ها، صرفاً از طریق انتشار آگهی عمومی، برگزاری آزمون به صورت متمرکز در کل کشور و با طی مراحل گزینش خواهد بود”.

تعیین تکلیف وضعیت پرستاران شرکتی با تصویب طرح ساماندهی استخدامی کارکنان دولت

ازآنجایی‌که پرستاران شرکتی بخش قابل‌توجهی از نیروهای حوزه بهداشت و درمان کشور را تشکیل می‌دهند، تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی می‌تواند تأثیر بسزایی بر حقوق و امنیت شغلی این گروه از نیروهای قراردادی داشته باشد. به شکلی که با تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی، این گروه از نیروهای کاری می‌توانند از تمام مزایای پرستاران رسمی بهره‌مند شوند.

مطلب مرتبط: چطور از فرصت‌های استخدام جدید و آگهی‌های شغلی باخبر شویم؟

اخبار جدید از طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

بر اساس مطلبی که خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در تاریخ 1 اسفند 1401 منتشر کرده است، طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت با 173 رای موافق از 223 نفر نماینده حاضر در جلسه علنی روز دوشنبه اول اسفند به تصویب رسیده است.

بر اساس طرح ساماندهی نیروهای شرکتی، قرارداد تمام افراد دارای 2 سال سابقه کار که در یکی از دستگاه‌های دولتی یا سازمان‌هایی که مطابق با موضوع ماده 20 برنامه ششم هستند فعالیت دارند، بعد از بررسی صلاحیت‌های شغلی تبدیل به قرارداد کار معین خواهد شد.

فاکتورهای مختلفی مانند حقوق و دستمزد بالا، مزایای کاری مختلف و امنیت شغلی، یک فرصت شغلی را به کاری ایده‌آل برای افراد تبدیل می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از کارکنان قراردادی و شرکتی که سال‌ها است با نهادهای دولتی همکاری می‌کنند، از امنیت شغلی پایین خود گلایه دارند. به دلیل اهمیت این موضوع، نمایندگان مجلس در کمیسیون اجتماعی طرحی را در جهت حل این مشکل مطرح کرده‌اند.

این طرح که با عنوان «طرح ساماندهی استخدامی کارکنان دولت» شناخته می‌شود، توانسته است نور امید را در دل نیروهای قراردادی ادارات و سازمان‌های دولتی کشور زنده نماید. به همین دلیل در این مقاله به بررسی طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت پرداختیم. همچنین جزئیات تازه و آخرین اخبار از طرح ساماندهی نیروهای شرکتی را خدمت شما ارائه نمودیم.

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران با معدل 19.02. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

دسته بندی :
اخبار استخدامی
بدون دیدگاه