گزارش کارآموزی چیست، چه اهمیتی دارد و چگونه می‌توانیم یک گزارش کارآموزی خوب بنویسیم؟

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
گزارش کارآموزی چیست، چه اهمیتی دارد و چگونه می‌توانیم یک گزارش کارآموزی خوب بنویسیم؟

بسیاری از سازمان‌ها برای آماده‌سازی دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جهت ورود به محیط کار، دوره‌های کارآموزی برگزار می‌کنند و در انتهای دوره از کارآموزان یک گزارش کارآموزی (Internship Report) می‌خواهند. این گزارش، نقش بسیار مهمی در بالا رفتن شانس استخدام شما در آن سازمان یا حتی در سازمان‌های دیگری دارد که پیش از تصمیم‌گیری برای شروع همکاری با شما، با کارفرماهای قبلی شما تماس می‌گیرند.

برای شرکت در دوره‌های کارآموزی مشاغل مختلف، کلیک کنید.

دوره‌های کارآموزی دانشجویان علاوه بر مزایای مشخصی که برای کارآموزان دارند و سابقه و تجربه‌ی کار آن‌ها را افزایش می‌دهند، برای سازمان برگزار کننده نیز بسیار مفید هستند. یکی از دلایل اصلی که سازمان‌ها این دوره‌ها را برگزار می‌کنند، شناسایی استعدادهای برتر و جذب آن‌ها در پایان دوره‌ی کارورزی است. به‌خصوص کارآموزی رشته کامپیوتر و رشته‌های مشابه می‌تواند برای کارفرما و کارجوها یک معامله دوسربرد باشد.

بنابراین، خیلی مهم است که در طول دوره، نهایت تلاش خود را برای یادگیری، ایجاد ارتباطات سازنده با همکاران و انجام درست و به موقع وظایف محوله، به کار گیرید. در پایان دوره نیز می‌توانید با ارائه‌ی یک گزارش خوب شانس خود را برای استخدام شدن توسط سازمان، بالا ببرید.

در این مقاله می‌خواهیم شما را با نحوه نوشتن گزارش کارآموزی آشنا کنیم و اهمیت این گزارش را برای شما توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

در رابطه با دوره‌های کارآموزی و مزایای آن‌ها بیشتر بخوانید.

چرا در دوره‌های کارآموزی شرکت کنیم؟

چرا در دروه های کارآموزی شرکت کنیم

اگر سری به صفحه‌ی «فرصت‌های شغلی» در سایت استخدام جاب ویژن بزنید و آگهی‌های شغلی را مطالعه کنید، خواهید دید که یکی از مهم‌ترین معیارهای مورد نظر کارفرمایان برای شروع همکاری با کارجویان، سابقه کار است. برای خیلی از کسانی که تازه پایان نامه خود را ارائه کرده و فارغ‌التحصیل شده‌اند و هیچ سابقه کاری ندارند، این سوال پیش می‌آید که در شرایطی که تمامی کارفرمایان سابقه کار می‌خواهند، چگونه می‌توان وارد بازار کار شد و سابقه کار کسب کرد؟

یک راه حل ساده برای این مشکل وجود دارد: گذراندن دوره کارآموزی یا Internship.

در بسیاری از دوره‌های کارآموزی، کارفرما شما را بیمه می‌کند و سابقه‌ی بیمه به عنوان سابقه کار برای شما محسوب می‌شود. حتی اگر دوره کوتاه باشد و بیمه نشوید، می‌توانید در هنگام ارسال رزومه برای فرصت‌های شغلی یا در هنگام مصاحبه‌های استخدامی، به کارفرمای دوره‌ی کارآموزی خود، ارجاع دهید.

از دیگر مزیت‌های دوره‌های کارآموزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در بعضی از این دوره‌ها (به‌خصوص دوره‌های کارآموزی رشته کامپیوتر) به کارآموزان حقوق پرداخت می‌شود و در بعضی موارد این حقوق در حد حقوق وزارت کاری یا حتی بیشتر است.
  • دوره‌های کارآموزی تجربه‌ی شما را بالا می‌برند.
  • مهارت‌های نرم (soft skills) و مهارت‌های سخت (hard skills) شما در طول دوره‌های کارآموزی تقویت می‌شوند.
  • ارتباطاتی سازنده با دیگر کارآموزان و حتی کارفرما و همکاران خود برقرار می‌کنید.

هدف اصلی سازمان‌ها از برگزاری دوره‌های Internship چیست؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا سازمان‌ها، چنین دوره‌هایی را برگزار می‌کنند. شاید بتوان گفت که مهم‌ترین هدف سازمان‌ها، به ویژه سازمان‌های خصوصی و تجاری از برگزاری internship، شناسایی استعدادهای برتر و رشد و پرورش آن‌ها به منظور جذب شایسته‌ترین افراد در پایان دوره است. گاهی اوقات سازمان‌ها در رابطه با این موضوع در ابتدای دوره به کارآموزان اطلاع می‌دهند اما گاهی اوقات این موضوع را مطرح نمی‌کنند. در هر صورت، شما به عنوان یک کارآموز باید کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و در پایان با یک گزارش کارآموزی خوب، عملکرد خود در طول دوره را در ذهن کارفرما تازه کنید تا شانس شما برای پذیرفته شدن در آن سازمان بالا برود.

گزارش کارآموزی چیست و چه اهمیتی دارد؟

گزارش کارآموزی چیست

این گزارش، شامل خلاصه‌ای دقیق و متناسب از تجربیاتی است که شما در طول دوره کسب کرده‌اید و در بسیاری از سازمان‌ها برای تکمیل دوره، ضروری است. در بالا به یکی از مهم‌ترین جنبه‌های اهمیت این گزارش اشاره کردیم. شما با نوشتن چنین گزارشی به کارفرمای خود می‌گویید که در طول دوره کارورزی چه مهارت‌ها و تجربیاتی کسب کرده‌اید.

internship report شامل جزئیات مرتبط با تجربه‌ی کارآموزی مثل معرفی محل کارآموزی، توصیف جایگاه خود در سازمان، وظایفی که انجام داده‌اید و مهارت‌هایی که آموخته‌اید، می‌باشد. کارفرما می‌تواند علاوه بر ارزیابی عملکرد شما در طول دوره با استفاده از این گزارش، دوره‌های کارآموزی آتی را بهبود ببخشد.

تمامی برنامه‌های کارآموزی نیازمند گزارش پایانی نیستند. با این حال، اگر سازمانی که شما در دوره‌ی آن شرکت کرده‌اید، از شما این گزارش را می‌خواهد، برای انجام آن زمان کافی اختصاص دهید زیرا نوشتن درست آن نه تنها شانس شما را برای جذب شدن در آن سازمان بالا می‌برد، بلکه به شما کمک می‌کند تا تمامی جزئیات دوره را مرور کرده و چیزهایی را که آموخته‌اید، به سرعت فراموش نکنید. حتی اگر سازمان از شما گزارش نخواهد، تهیه‌ی این گزارش برای استفاده‌ی شخصی خود شما بسیار مفید است.

چگونه گزارش کارآموزی بنویسیم؟

با جستجوی ساده‌ای در اینترنت می‌توانید به صفحاتی برسید که خدمات دانلود رایگان نمونه گزارش کارآموزی را ارائه کرده‌اند. پیشنهاد ما به شما این است که به جای استفاده از این فرم‌های آماده، خودتان نحوه نوشتن آن را بیاموزید. در این صورت دیگر فرقی ندارد قصد نوشتن گزارش کارآموزی برق را دارید یا هر رشته دیگری؛ تنها با دانستن این نکات می‌توانید به توانایی خودتان تکیه کرده ویک گزارش دقیق و استاندارد بنویسید.

ارائه گزارش جهت ارزیابی بهتر عملکرد کارآموز در طول دوره، ضروری است. مراحل اصلی نوشتن گزارش یک دوره‌ی کارآموزی عبارتند از:

  • نوشتن صفحه‌ی عنوان یا همان صفحه‌ی اول
  • نوشتن فهرست مطالب
  • نوشتن بخش اطلاعات کلی و سابقه‌ی سازمان
  • تشریح موقعیت و وظایف خود در سازمان
  • تشریح تجربیات و مهارت‌هایی که در طول دوره کسب کرده‌اید
  • نتیجه‌گیری و پیشنهادات

۱- صفحه اول گزارش کارآموزی

صفحه اول گزارش کارآموزی

صفحه اول فرم گزارش کارآموزی شما باید شامل نام و نام خانوادگی، کلاس، نام سرپرست کارآموزی، تاریخ و نام سازمان باشد. خیلی از کارآموزان این صفحه را به طور کامل نمی‌نویسند و بنابراین، نوشتن کامل و جذاب آن می‌تواند وجه تمایز گزارش شما با دیگران باشد.

۲- فهرست مطالب

قرار دادن فهرست مطالب در این گزارش می‌تواند بسیار مفید باشد زیرا وقتی کارفرما یا هر کس دیگری می‌خواهد آن را مطالعه کند، به راحتی می‌تواند بخش مورد نظر خودش را پیدا کند.

۳- متن مقدمه برای گزارش کارآموزی

متن مقدمه برای گزارش کارآموزی باید شامل معرفی محل کارآموزی، معرفی شرکت و سابقه‌ی آن مثل تاریخ تأسیس، هدف سازمان، کارهای روزانه‌ی سازمان و هر اطلاعات مرتبط دیگری باشد. شاید به این فکر کنید که کارفرما خودش این اطلاعات را دارد اما نوشتن آن‌ها نشان می‌دهد که شما سازمانی را که دوره را در آن گذرانده‌اید، به خوبی می‌شناسید که این موضوع می‌تواند برای کارفرما جذاب باشد و شانس استخدام شما در آن سازمان را بالا ببرد. به علاوه، ممکن است در آینده که در مصاحبه‌های شغلی در سازمان‌های دیگر شرکت می‌کنید، از شما درخواست شود تا گزارش کارآموزی خود را ارائه دهید.

۴- موقعیت و وظایف شما در سازمان

بخش اصلی internship report روی تجربیاتی متمرکز است که در طول دوره در سازمان داشته‌اید. پیش از اینکه در رابطه با تجربیات و مهارت‌هایی که کسب‌کرده‌اید، صحبت کنید، بهتر است که جایگاه و وظایف خود را در سازمان به‌صورت دقیق و متناسب تشریح نمایید. این کار به مخاطب دید بهتری در رابطه با دوره‌ای که سپری کرده‌اید، خواهد داد و به شما این امکان را می‌دهد تا در رابطه با دستاوردهای خود در طول دوره، صحبت کنید.

۵- تجربیات و مهارت‌هایی که در طول دوره کسب کرده‌اید

در بخش اصلی گزارش خود باید در رابطه با تجربیات و مهارت‌های خاصی که در طول دوره آموخته‌اید، صحبت کنید. سعی کنید این مهارت‌ها و تجربیات را به سابقه‌ی آموزشی خود، ارتباط دهید. به علاوه، جزئیات تجربیاتی را که در سازمان داشته‌اید، تشریح کنید.

۶- نتیجه‌گیری و پیشنهادات

بد نیست در رابطه با مهارت‌ها و تجربیاتی که مایل بودید که بیاموزید، صحبت کنید. برای مثال اگر می‌خواستید که مهارت‌های ارتباط مستقیم با مشتری را یاد بگیرید، در رابطه با آن صحبت کنید؛ اگر امید داشتید در جنبه‌های فنی کار مشارکت بیشری داشته باشید، به آن موضوع اشاره کنید. این اطلاعات ضمن اینکه به طور غیرمستقیم به کارفرما القا می‌کند که شما میل و انگیزه‌ی زیادی برای یادگیری دارید، به او کمک می‌کند تا نقطه ضعف‌های دوره را پیدا کرده و آن‌ها را در دوره‌های بعدی، برطرف کند.

به یاد داشته باشید که ممکن است افراد متعددی مثل مربی شما، واحد منابع انسانی یا مدیریت سازمان این گزارش را مطالعه کنند. به علاوه، اگر دوره‌ی کارآموزی بخشی از دوره‌ی تحصیلی شما باشد، این گزارش ممکن است به دست اساتید و هم‌کلاسی‌های شما نیز برسد. بنابراین، در نوشتن گزارش کاملا حرفه‌ای عمل کرده و پیش از ارائه‌ی گزارش، چندین بار آن را بخوانید و اصلاح کنید. ممکن است در برخی موارد لازم باشد گزارش به‌صورت حضوری و با پاورپوینت نیز ارائه شود که لازمه اجرای صحیح آن، تسلط به این نرم‌افزار است.

گزارش کارآموزی عمران

گزارش کارآموزی عمران

نحوه‌ی نوشتن فرم گزارش کارآموزی عمران تفاوت زیادی با گزارش‌های دیگر دوره‌ها ندارد. در صورتی که در طول دوره به صورت هفتگی یا روزانه به محل پروژه سر می‌زنید، باید یک دوربین عکاسی یا یک گوشی دارای دوربین خوب، همراه خود داشته باشید تا از محل پروژه عکس بگیرید و آن‌ها را ضمیمه‌ی گزارش خود کنید. محاسباتی را که در طول پروژه انجام داه‌اید و نقشه‌هایی که کشیده‌اید، باید در گزارش پایان دوره‌ی شما موجود باشند. یکی از نکاتی که باید در طول دوره‌ی internship مهندسی عمران به آن توجه داشته باشید، رعایت نکات ایمنی است. حتما به جزئیات، به خصوص در خصوص ایمنی، در گزارش خود اشاره داشته باشید.

گزارش کارآموزی وکالت

گزارش کارآموزی وکالت

در دوره‌های کارآموزی وکالت، یک وکیل به عنوان سرپرست کارآموز انتخاب می‌شود. کارآموز باید به طور پیوسته متون حقوقی و پرونده‌ها را مطالعه کرده و گزارش‌هایی را آماده کند و به وکیل سرپرست خود ارائه دهد. به علاوه، کارآموز در این دوره‌ها موظف است که هر سه ماه یک بار، یک گزارش کامل از کارهای دفتری، حضور در جلسات دادگاه و شرکت در کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی‌ها به سرپرست خود ارائه دهد و وکیل نیز باید ظرف یک هفته پس از دریافت این گزارش، نظرش را در رابطه با آن به کانون وکلای دادگستری مرکز اعلام کند.

کارآموز باید در تمامی جلسات دادگاه حاضر باشد و گزارشی کامل از هر جلسه آماده کند. دقت داشته باشید که تمامی این گزارش‌ها باید با فرمت درست تایپ و پرینت گرفته شود تا در اختیار کمیسیون قرار بگیرد. هر گزارش نیز باید شامل نظر استنباطی خود کارآموز باشد. همانطور که می‌بینید، گزارش کارآموزی وکالت اهمیت بسیار زیادی دارد و اجباری است. این گزارش، در پایان دوره ارائه نمی‌شود بلکه باید هر سه ماه ارائه شود و خود گزارش سه ماه شامل گزارش‌های دقیقی از تمامی جلسات دادگاه و دیگر پرونده‌‌ها است. همه گزارش‌های کارآموزی دانشجویان حقوق باید به کمیسیون کانون وکلای دادگستری مرکز برود و نقشی تعیین‌کننده در دریافت مجوز وکالت خواهد داشت.

نمونه گزارش کارآموزی حسابداری

گزارش کارآموزی حسابداری

گزارش پایان دوره در کارآموزی‌های حسابداری نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند نقش پررنگی در استخدام شما در سازمان ارائه‌دهنده‌ی دوره داشته باشد. یک نمونه گزارش کارآموزی حسابداری شامل تمامی موارد یک internship report استاندارد است. البته شما باید گزارش‌های ماهیانه‌ی خود را ضمیمه‌ی گزارش پایان دوره نمایید.

با مراجعه به سایت تخصصی استخدام و کاریابی جاب ویژن می‌توانید جدیدترین دوره‌های کارآموزی حسابداری (مثل حسابداری در بانک) از جمله را پیدا کرده و در آن‌ها شرکت کنید.

جمع‌بندی

دوره‌های کارآموزی، مزایای زیادی هم برای کارفرما و هم برای کارآموزان دارند. یکی از مزایای گذراندن دوره کارآموزی برای سازمان‌ها این است که از این طریق می‌توانند استعدادهای برتر را شناسایی کنند، پرورش دهند و در نهایت آن‌ها را استخدام کنند. یکی از معیارهای کارفرمایان برای انتخاب شایسته‌ترین افراد از میان کارآموزان، گزارشی است که آن‌ها در پایان دوره، ارائه می‌دهند.

در این مقاله به شما گفتیم که گزارش جهت ارزیابی کارآموز باید شامل همه بخش‌های پرسشنامه گزارش کارآموزی مثل صفحه‌ی عنوان، نام سرپرست کارآموزی، فهرست مطالب، مقدمه و سابقه سازمان، جایگاه و وظایف شما در سازمان، مهارت‌ها و تجربیاتی که در طول دوره آموخته‌اید و نتیجه‌گیری و پیشنهادات باشد. این ساختار استاندارد باید در گزارش‌های کارآموزی بسیاری از مشاغل رعایت شود. همچنین برخی دانشگاه‌ها ممکن است از شما فایل ارائه پاورپوینت گزارش را نیز درخواست کنند.

برای پیدا کردن معتبرترین دوره‌های کارآموزی و ارسال رزومه به آن‌ها، به صفحه‌ی «فرصت‌های شغلی» کاریابی اینترنتی جاب ویژن مراجعه کرده و در بخش «جستجوی پیشرفته» از فیلتر «سابقه کاری مورد نیاز» گزینه‌ی «کارآموزی» را انتخاب کنید.

البته گزارش‌های مربوط به دوره‌های internship در مشاغل مختلف، تفاوت‌هایی نیز با هم دیگر دارند. برای مثال در گزارش دوره‌ی کارآموزی عمران باید عکس‌های محل پروژه و در گزارش دوره‌ی کارآموزی حسابداری باید گزارش‌های هفتگی و اهیانه‌ی حسابداری، ضمیمه باشند. گزارش کارآموزی وکالت با گزارش‌های internship در مشاغل دیگر تفاوت‌های زیادی دارد و باید به صورت سه ماهه به وکیل سرپرست و کمیسیون کانون وکلای دادگستری مرکز ارائه شود و نقش اصلی را در دریافت پروانه‌ی وکالت دارد.

منبع

Indeed

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه