۱۰ سازمانی که هرگز نباید برای آن‌ها کار کنید!

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 6دقیقه
۱۰ سازمانی که هرگز نباید برای آن‌ها کار کنید!

خیلی از ما، دوره‌های بیکاری را تجربه کرده‌ایم و می‌دانیم که بیکار بودن و فرآیند جستجوی کار در سایت‌های استخدام و کاریابی، تا چه اندازه می‌تواند استرس‌زا و خسته‌کننده باشد. با این حال، نباید اجازه دهید که چنین شرایطی سبب شود که چشم و گوش بسته، کار کردن در هر سازمانی را بپذیرید.

گاهی اوقات، کار کردن با بعضی از سازمان‌ها، حتی اگر پول خوب و شغلی معرکه به شما پیشنهاد می‌کنند و دوستان شما می‌گویند که بد نیست آن شغل را امتحان کنید، می‌تواند اشتباه بزرگی باشد و آینده حرفه‌ای و حتی زندگی شخصی شما را نابود سازد.

استخدام

در این مقاله می‌خواهیم چند نوع سازمان‌ را به شما پیشنهاد کنیم که حتی در وضعیت نامطلوب بیکاری نیز نباید به کار کردن با آن‌ها تن دهید. با جاب ویژن همراه باشید.

1- سازمان‌هایی با نرخ بالای خروج و جابجایی کارکنان

یکی از نشانه‌های چنین سازمانی، انتشار مداوم آگهی‌های استخدامی برای یک موقعیت شغلی است. اگر یک شرکت، هر پنج ماه یکبار نیازمند کارکنان جدید برای جایگاه‌های شغلی است که در حال حاضر، برای آن‌ها نیرو دارد، آن شرکت با یک مشکل اساسی مواجه است که به این سادگی‌ها نمی‌تواند آن را حل کند.

به عنوان مثال، چنین وضعیتی می‌تواند به این دلیل باشد که سازمان نمی‌داند که چه نوع نیرویی نیاز دارد. به علاوه، نرخ بالای تعویض کارکنان در یک شرکت به این معنی است که آن شرکت، فرهنگ سازمانی درستی برای حفظ کارکنان خودش ندارد. مشکل دیگر کار کردن با چنین سازمانی این است که کارکنان، هرگز امنیت شغلی ندارند و هر روز، می تواند آخرین روز کاری آن‌ها باشد. چنین وضعیتی، قطعا استرس زیادی روی دوش کارکنان چنین سازمانی قرار خواهد داد و مانع پیشرفت حرفه‌ای آن‌ها خواهد شد.

به دلیل مشکلاتی که در بالا برای شما توضیح دادیم، کار کردن برای چنین سازمانی می‌تواند اتلاف وقت، منابع و انرژی شما باشد. در اکثر موارد، شما هیچ سودی از کار کردن با چنین شرکتی نخواهید برد.

2- شرکت‌هایی با فرهنگ سازمانی ضعیف

فرهنگ سازمانی ضعیف

شناسایی شرکت‌های دارای فرهنگ سازمانی ضعیف، بسیار ساده است؛ شما می‌توانید تجربیات منفی کارکنان یا حتی مصاحبه شوندگان آن‌ها را در بخش نظرات وبلاگ‌های مختلف یا شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید. چنین شرکت‌هایی یک دستورالعمل جامع برای ایجاد تجربه‌ای خوب در کارکنان خودشان ندارند و مدیران استخدامی آن‌ها، در طول جلسات مصاحبه استخدامی، هیچ سوالی مرتبط با فرهنگ از مصاحبه‌شوندگان نمی‌پرسند.

با اینکه ممکن است فرهنگ سازمانی ضعیف، مشکل بزرگی به نظر نرسد اما در نظر داشته باشید که دیدگاهی منفی در جامعه، نسبت به بعضی ازشرکت‌های دارای ضعف در فرهنگ سازمانی ایجاد شده است. دیدگاه عمومی منفی نسبت به این سازمان‌ها می‌تواند چندین مشکل برای پرسنل ایجاد کند؛ اولین اینکه چنین سازمان‌هایی ممکن است مشتریان خود را دست بدهند و با مشکلات مالی مواجه شوند. دوم اینکه، کار کردن برای چنین سازمانی می‌تواند دیدگاهی منفی نسبت به خود شما ایجاد کند و شانس شما را برای پذیرفته شدن در مصاحبه‌های استخدامی بعدی، کاهش دهد.

همیشه از کار کردن با سازمان‌هایی که مانع از تحقیق شما از پرسنل می‌شوند، اجتناب کنید. همچنین، اگر مدیران استخدامی در مصاحبه شغلی از پاسخ دادن به سوالات مرتبط با فرهنگ سازمانی طفره می‌روند، بهتر است بی‌خیال کار کردن با آن شرکت شوید.

همچنین، نباید کار کردن با سازمان‌هایی را بپذیرید که از کارکنان خود، انتظارات غیر واقعی دارند و از آن‌ها بیش از حد، کار می‌کشند.

مطلب مرتبط: 17 نشانه که می‌گویند زمان تغییر شغل فرا رسیده است!

3- سازمان‌هایی که فقط ظاهر خوبی از خودشان به نمایش می‌گذارند

بعضی از سازمان‌ها، وب‌سایت‌های کاملا حرفه‌ای و جذابی دارند، در بسیاری از خبرگزاری‌ها نامشان مطرح می‌شود، خودشان را حامی محیط زیست نشان می‌دهند و بهترین سیاست‌های تبلیغات و بازاریابی را دارند.

با این حال، وقتی از نزدیک به چنین سازمان‌هایی نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که واقعیت با چیزی که چنین سازمان‌هایی به نمایش می‌گذارند، کاملا متفاوت است؛ شرایط کاری نامطلوب برای کارکنان، دفاتر کاری بسیار شلوغ و کثیف با سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و تهویه هوای بسیار نامطلوب، فناوری‌های قدیمی و کهنه، عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی و موارد مشابه، تنها بعضی از ویژگی‌های این سازمان‌ها هستند.

به شما توصیه می‌کنیم که هرگز برای چنین سازمان‌هایی کار نکنید.

۴- شرکت‌هایی که فقط به کارکنان رده‌بالای خود اهمیت می‌دهند

شرکت‌هایی که کارکنان رده‌بالا و با تجربه خود را در اولویت همه‌چیز قرار می‌دهند و برای کارکنان رده‌پایین و کم‌سابقه خود، ارزشی قائل نیستند، از بدترین شرکت‌هایی هستند که می‌توانید در آن‌ها مشغول به کار شوید.

معمولا چنین سازمان‌هایی، صدای کارکنان رده پایین و کم‌سابقه‌تر خود را نمی‌شوند و فقط مسئولیت‌هایی ابتدایی و کارهایی روتین به آن‌ها می‌سپارند. پر واضح است که کار کردن برای چنین سازمان‌هایی، مانعی بزرگ برای پیشرفت حرفه‌ای شما خواهد بود.

شما باید برای شرکت‌هایی کار کنید که در آن‌ها، با تمامی کارکنان، به صورت یکسان رفتار می‌شود و امکان پیشرفت حرفه‌ای برای همه به یک میزان وجود دارد.

5- سازمان‌های راکد

بعضی از مشخصات سازمان‌های راکد عبارتند از: فقدان فرصت‌های پیشرفت حرفه‌ای و عدم راهنمایی و جهت‌دهی پرسنل تازه‌کار. به هیچ قیمتی نباید برای چنین شرکتی کار کنید زیرا همانند یک باتلاق است که به سختی می‌توان از آن خارج شد و به پیشرفت حرفه‌ای ادامه داد.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ بیاورید

6- سازمان‌های بدقول

با اینکه وعده دادن به کارجو، کار غلطی نیست اما بعضی از سازمان‌ها، وعده‌های زیادی مثل حقوق بالا، فرهنگ سازمانی عالی، تعادل کار و زندگی و غیره و غیره به کارجویان می‌دهند اما نمی‌توانند به هیچ کدام از آن‌ها عمل کنند.

در صورتی که با چنین شرایطی مواجه شدید، به هیچ وجه در خروج از آن سازمان تردید نکنید. برای پیدا کردن شغل جدید نیز خیلی نگران نباشید. روزانه، تعداد زیادی فرصت شغلی در سایت استخدام جاب ویژن منتشر می‌شوند و شما می‌توانید به صورت رایگان، برای آن‌ها رزومه بفرستید و خیلی سریع، یک کار خوب در یک سازمان عالی پیدا کنید.

اگر هم هنوز با چنین سازمانی وارد همکاری نشده‌اید، باید به شما بگوییم که شناسایی سازمان‌های بدقول، خیلی هم کار سختی نیست؛ چنین سازمان‌هایی وعده‌های هیجان‌انگیز متعددی به شما می‌دهند که خیلی از آن‌ها با واقعیات بازار کار و درآمد سازمان، همخوانی ندارند.

7- شرکت‌هایی بدون هدف مشخص

وقتی یک شرکت، هدفی مشخص و برنامه‌هایی بلند-مدت ندارد، پرسنل با تجربه آن نمی‌توانند راه را به درستی به پرسنل کم‌تجربه نشان دهند. واضح است که کار کردن برای یک شرکت بدون هدف و بدون جهت مشخص، چیزی جز اتلاف وقت نیست و جلوی پیشرفت حرفه‌ای شما را می‌گیرد. شما باید برای شرکتی کار کنید که اهداف و دورنمای کاملا مشخصی داشته باشد تا هم‌راستا با این اهداف بتوانید پیشرفت شغلی و حرفه‌ای داشته باشید.

مطلب مرتبط: آزار در محیط کار، از کلیشه‌ها تا قوانین

8- سازمان‌هایی که اطلاعات زیادی به شما نمی‌دهند

چنین شرکت‌هایی که اصطلاحا، شرکت روح (ghost company) نامیده می‌شوند، هیچ اطلاعاتی، برای مثال در رابطه با چارت سازمانی، نحوه محاسبه پاداش، کارکنان کنونی، اساس‌نامه و … به شما نمی‌دهند. به شما توصیه می‌کنیم که هرگز برای چنین سازمان‌هایی مشغول به کار نشوید؛ زیرا کار کردن برای چنین سازمان‌هایی ممکن است شما را در معرض مشکلات حقوقی و قضایی قرار دهد.

9- شرکت‌هایی که مصاحبه‌های گروهی برگزار می‌کنند

مصاحبه گروهی

بعضی از شرکت‌ها، مصاحبه‌های خود را به صورت گروهی برگزار می‌کنند. اگر این شرکت‌ها نمی‌توانند برای تک تک کاندیداها وقت اختصاص دهند، یعنی رفتار غیرحرفه‌ای در دعوت به مصاحبه داشته و فرهنگ سازمانی درستی ندارند. چنین سازمان‌هایی، کوچک‌ترین اهمیتی به کارکنان خود نمی‌دهند و فقط به درآمدزایی فکر می‌کنند. قطعا کار کردن برای این سازمان‌ها، بسیار ناخوشایند و تجربه‌ای وحشتناک خواهد بود.

10- سازمان‌هایی که به کارکنان جدید خود آموزش نمی‌دهند

اگر سازمانی از شما انتظار دارد که بدون آموزش دیدن، کار کردن در آن سازمان را با حداکثر بازدهی شروع کنید، سازمان مناسبی برای همکاری نیست. چنین سازمان‌هایی که حاضر نیستند برای آموزش دادن پرسنل جدید خود سرمایه‌گذاری کنند، معمولا فرصت پیشرفت حرفه‌ای را برای پرسنل خود فرآهم نمی‌آورند و به غیر از سود و منابع خود، به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کنند. قطعا کار کردن برای این شرکت‌ها، نه تنها سبب پیشرفت حرفه‌ای شما نخواهد شد، بلکه تجربه‌ای ناخوشایند نیز خواهد بود.

رزومه ساز

در رابطه با سازمان‌ها بیشتر بدانید

پیش از اینکه با یک سازمان قرارداد ببندید یا حتی پیش از مرحله مصاحبه یا ارسال رزومه، باید در رابطه با سازمان تحقیق کنید. هر چه در فرآیند استخدام جلوتر می‌روید، باید تحقیقات خود را عمیق‌تر نمایید.

برای مثال، در هنگام ارسال رزومه، فقط کافی است دیدی کلی نسبت به سازمان داشته باشید. زمانی دعوت به مصاحبه می‌شوید، باید در رابطه با نوع فعالیت‌های سازمان و تاریخچه آن کسب اطلاعات کنید (چنین اطلاعاتی، شانس موفقیت شما در جلسه مصاحبه را نیز افزایش خواهند داد). اگر در مصاحبه پذیرفته شدید، باید تحقیقات عمیقی در رابطه با سازمان داشته باشید و در صورت امکان، به صورت حضوری به سازمان مراجعه کرده و در رابطه با شرایط کار در آن سازمان، از کارکنان کنونی یا حتی کارکنان سابق، تحقیق کنید.

شما می‌توانید در سایت کاریابی جاب ویژن، علاوه بر ساخت رزومه رایگان با استفاده از سرویس رزومه ساز جاب ویژن و ارسال رزومه به آگهی‌های شغلی، اطلاعات مفیدی را در رابطه با هر سازمان کسب کنید.

هر آگهی شغلی در جاب ویژن دارای یک بخش «درباره شرکت» است که اطلاعاتی خلاصه در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین، می‌توانید در صفحه «آشنایی با شرکت‌ها» در جاب ویژن اطلاعاتی نسبتا کامل و کاربردی کسب کنید.

ارسال رزومه برای شرکت‌های معتبر در جاب ویژن

ارسال رزومه به بهترین شرکت ها در جاب ویژن

اگر تا کنون نتوانسته‌اید کاری مناسب در یک سازمان خوب و معتبر برای خود پیدا کنید، نا امید نشوید! کاریابی آنلاین جاب ویژن روزانه تعداد زیادی آگهی استخدام منتشر می‌کند و شما می‌توانید در این کاریابی، به تعداد نامحدود و به صورت رایگان برای بهترین فرصت‌های شغلی در بزرگ‌ترین و معتبرترین سازمان‌های کشور، رزومه ارسال کنید.

جمع‌بندی

با اینکه پیدا کردن شغل در کشور ما بسیار دشوار است، وقتی کارجویان نباید به کار کردن برای هر سازمانی راضی شوند. بسیاری از سازمان‌ها، حتی اگر حقوق و دستمزد بالایی به شما پیشنهاد دهند، محل مناسبی برای کار کردن نیستند. در این مقاله، ۱۰ نوع سازمانی را که هرگز نباید برای آن‌ها‌ کار کنید، به شما معرفی کردیم.

کارجویان گرامی می‌توانند با مراجعه به سایت استخدام جاب ویژن، برای فرصت‌ها شغلی در بهترین و معتبرترین سازمان‌های ایران رزومه بفرستند. به علاوه، اطلاعاتی نسبتا کامل در رابطه با هر شرکتی که در جاب ویژن، آگهی شغلی منتشر می‌کند، در این وبسایت وجود دارد.

شما نیز تجربیات شغلی ناخوشایند خود را با ما به اشتراک بگذارید. آیا شما نیز سابقه کار کردن در شرکت‌هایی مشابه شرکت‌های فوق را داشته‌اید؟ با به اشتراک گذاشتن تجربیات شغلی تلخ خود در بخش نظرات این مقاله می‌توانید مانع از تکرار آن تجربه‌ها برای دیگر کارجویان شوید.

منبع: www.glassdoor.com

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه