در مصاحبه استخدامی چه سوالاتی از کارفرما بپرسیم؟

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 6دقیقه
در مصاحبه استخدامی چه سوالاتی از کارفرما بپرسیم؟

هنگامی که در یک مصاحبه شغلی حاضر می‌شوید، سوالاتی که شما از فرد مصاحبه‌گر می‌پرسید می‌تواند به اندازه پاسخ‌هایی که به سوالات او مي‌دهید اهمیت داشته باشد. ممکن است تعجب کنید و با خود بگویید که مگر در یک مصاحبه شغلی من هم باید سوال بپرسم؟ باید بگویيم بله، مصاحبه های شغلی فرصتی برای معرفی و گفتگوی دو نفره است و شما به‌عنوان کارجو نیز باید سوالات خود را از کارفرما بپرسید. اما در مصاحبه شغلی چه سوالاتی از کارفرما بپرسیم؟

استخدام

واقعیت این است که سوالاتی که شما در این فرآیند از کارفرما می‌پرسید؛ اهمیت بسیار زیادی در شناخت روحیات و تصمیم برای استخدام شدن در آن شرکت دارد. به همین خاطر در ادامه این مقاله سعی داریم تا پنج سوال مهم و اساسی که بهتر است هنگام مصاحبه شغلی بپرسيد را بررسی کنیم.

1. آيا اين شغل ويژگی‌ها و مهارت‌های خاصی نياز دارد؟

سوال در مورد شغل

برخی از موقعیت‌های شغلی نیازمند ویژگی‌ها و مهارت‌هایی است که بديهی به نظر می‌آیند؛ اما ممکن است برخی از موقعیت‌های شغلی نیازمند مهارت‌های خاصی باشند که کارجو باید آن‌ها را یاد بگیرد. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که در مصاحبه شغلی چه سوالاتی از کارفرما بپرسیم، بهتر است درباره ویژگی‌ها و مهارت‌های شغلی در هر مصاحبه سوال کنید.

به عنوان مثال، یک تراشکار باید به فنون و ابزارهای تراشکاری تسلط لازم و کافی را داشته باشد؛ اما یک منشی علاوه بر کارهای دفتری باید از مهارت روابط عمومی بالایی برای ارتباط با مشتریان و مراجعین برخوردار باشد.

بنابراین، روابط عمومی در دسته ویژگی‌های خاصی قرار می‌گیرد که برای این موقعیت شغلی ضروری است و ممکن است برای یک فرد درونگرا مناسب نباشد. در نتیجه، در صورتی که درباره ویژگی‌ها و مهارت‌های مورد نظر موقعیت شغلی سوال کنید؛ می‌توانید آن را با ویژگی‌های شخصیتی خود مقایسه کرده و بسنجید که آیا مناسب این موقعیت شغلی هستید یا نه. یک بازارياب باید اعتماد به نفس بالا و مهارت کافی در مذاکره با مشتریان داشته باشد تا آنان را متقاعد به خرید محصولات کند؛ بنابراین یک فرد کم حرف یا شخصی که اعتماد به نفس ضعیفی دارد مناسب شغل بازاریابی نیست.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

2. حقوق و دستمزد من چه قدر است؟

معمولاً در آگهی‌های استخدامی که رزومه خود را برای آن‌ها ارسال می‌کنید؛ میزان حقوق ذکر شده است. اما در صورتی که اطلاعاتی درباره این موضوع نداشتید؛ حتماً سوال کنید، زیرا فاکتور مهمی برای انتخاب یا عدم انتخاب یک شغل محسوب می‌شود.

اگر دقیقتر می‌خواهید بدانید که در مصاحبه شغلی چه سوالاتی از کارفرما بپرسیم، بهتر است درباره مزایا، مرخصی‌ها، اضافه کاری، پورسانت، ترفیع رتبه یا حقوق و تاخیر در پرداخت‌های شرکت نیز سوال کنید. توجه داشته باشید که این سوالات را به گونه‌ای مطرح کنید که مصاحبه شبیه ‌به جلسه بازجویی نشود.

همچنین می‌توانید هنگام ساخت رزومه در سایت‌های کاریابی، میزان حقوق مورد نظر خود را نیز وارد کنید. با این کار، شرکت‌هایی که حقوق پرداختی کمتری از میزان مورد انتظار شما دارند، احتمالا با شما تماس نگرفته و یا در صورت تماس، این موضوع را مطرح خواهند کرد.

3. می‌توانید در مورد مسئولیت‌های روزمره این نقش بیشتر توضیح دهید؟

پرسیدن این سوال به شما کمک می‌کند تا درک و شناخت بیشتری نسبت به موقعیت شغلی پیدا کنید. پاسخ مصاحبه کننده بینش خوبی در مورد مهارت‌ها و تجربه‌های مورد نیاز موقعیت شغلی به شما می‌دهد و همچنین کمک می‌کند تصمیم بگیرید که آیا این موقعیت شغلی برای شما مناسب است یا خیر. به طور مثال، برخی از مشاغل، وظایف روزمره، تکراری و روتین دارند، بنابراین شناخت این موضوع کمک می‌کند تا بدانید به عنوان فردی که در کار خود نیاز به چالش و خلاقیت دارد، این موقعیت شغلی برای شما مناسب نیست.

4. مهم‌ترین چالش‌های این موقعیت شغلی چیست؟

فراموش نکنید که هر موقعیت شغلی و کسب و کاری با چالش‌های جدی مواجه است. همواره ممکن است رقبایی سرسخت و بهتر وارد بازار کار شوند یا تغییرات فناوری و تکنولوژی بر روند خدمات تاثیرگذار باشد یا نوسانات اقتصادی باعث ایجاد اختلال در روند کار شود. بنابراین هیچ‌گاه در یک موقعیت شغلی امنیت دائمی وجود ندارد. شما نیز اگر می‌خواهید روند رشد مثبتی را در محل کار خود تجربه کنید، باید با چالش‌های مختلف آن آشنا شده و برای مواجهه با آن‌ها آمادگی لازم را کسب کنید.

پس در جواب این سوال که در مصاحبه شغلی چه سوالاتی از کارفرما بپرسیم، باید پرسش‌هایی در مورد نحوه كنار آمدن شرکت با چالش‌ها و چگونگی برخورد با آن‌ها را مطرح کنید. این سوالات شما را به عنوان فردی هدفمند جلوه می‌دهند که برای آینده شرکتی که قصد فعالیت در آن را دارد اهمیت قائل است و این موضوع شانس شما را برای گرفتن آن فرصت شغلی افزایش می‌دهد.

5. عملکرد من در این موقعیت شغلی چگونه ارزیابی می‌شود؟

این پرسش و پاسخ آن به شما کمک می‌کند تا بدانید که در محیط کار چگونه باید باشید. نوع ارزیابی شما بستگی زیادی به نظر و تصمیمات کارفرمایی دارد و در هر شرکتی می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، در صورتی که عملکرد شما بر اساس میزان تعاملات شما با همکاران‌تان و یا رفتار داوطلبانه سنجیده می‌شود؛ باید تلاش کنید که در این راستا قدم بردارید. اما اگر در پایان هر دوره عملکردتان بر اساس ساعات کاری با ساير همکاران‌تان مقایسه می‌شود؛ باید تلاش کنید که این مولفه را افزایش دهید و ساعات بیشتری را کار کنید.

6. آیا فرصت‌هایی برای آموزش و پیشرفت در نقش یا شرکت وجود دارد؟

در جواب اینکه در مصاحبه شغلی چه سوالاتی از کارفرما بپرسیم، باید بگوییم شناخت فرصت‌های پیشرفت مورد بسیار مهمی است. پرس و جو در مورد فرصت‌های رشد و توسعه به مصاحبه کننده نشان می‌دهد که شما در مورد حرفه خود جدی بوده و آینده‌نگر هستید. این سوال همچنین کمک می‌کند تا انتخاب شغلی بهتری داشته باشید و ارزیابی کنید که آیا می‌توانید آینده‌ای را برای خود در این شرکت و موقعیت شغلی متصور شوید یا خیر.

مطلب مرتبط: 5 سوالی که بهتر است در مصاحبه شغلی درباره مزایای شرکت بپرسید

7. می‌توانید درباره تیمی که قرار است در آن کار کنم بیشتر توضیح دهید؟

این سوال به شما کمک می‌کند تا ساختار شرکت را درک کنید، بدانید به چه کسی باید گزارش بدهید و بخش مربوط به خود را بهتر بشناسید. تیمی که با آن‌ها کار می‌کنید مهم‌ترین افرادی هستند که باید شناخته و اطلاعات بیشتری درباره‌شان داشته باشید.

بنابراین، در پاسخ به این سوال که در مصاحبه شغلی چه سوالاتی از کارفرما بپرسیم، باید بگوییم پرسیدن سوال در جهت شناخت تیم اهمیت زیادی دارد.

8. می‌توانید درباره فرهنگ کاری سازمان کمی توضیح دهید؟

پرسیدن این سوال یک راه عالی برای ارزیابی محیط کاری شرکت است و به شما این فرصت را می‌دهد که بفهمید آیا با آن سازگار هستید یا خیر.

از پاسخ استخدام‌کنندگان، متوجه خواهید شد که آیا (و چگونه) سازمان رضایت و شادی کارکنان را در اولویت قرار می‌دهد، مزایای پیشنهادی شرکت و همچنین تعادل کار و زندگی، امکان دورکاری و… در این شرکت چگونه است.

9. کارمندان در وقت آزاد خود به چه کارهایی می‌پردازند؟

اوقات فراغت کارمندان

فرهنگ یک شرکت یا سازمان همواره از موضوعات مورد بحث است و هميشه برای يك متقاضی كار، استانداردهایی وجود دارد. اکثر كارفرمايان بر این باورند یک کارمند خوب و راضی کسی است که کاری را که انجام می‌دهد دوست داشته باشد و در کنار آن از مصاحبت با افرادی که همکاران او محسوب می‌شوند راضی بوده و لذت ببرد.

یک فرد جویای کار با این سوال به صورت غيرمستقيم بيان مي‌كند که می‌تواند با فرهنگ شغلی محل کار ارتباط برقرار کرده و بخشی از آن شود. اگر شما با آن فرهنگ نتوانید کنار بیاید هرگز از شغل خود راضی نبوده و بازدهی مناسبی نخواهید داشت.

چه زمانی این سوالات را مطرح کنیم؟

همانگونه که پرسیدن هر سوال باید متناسب با موقعیت باشد؛ باید توجه کنید که زمان پرسیدن این سوالات نیز اهمیت دارد. معمولاً در پایان مصاحبه رسم است که مصاحبه‌گر از شما درخواست می‌کند تا اگر حرفی يا سوالی دارید مطرح کنید. این موقعیت بهترین فرصت است که شما سوالات خود را مطرح کنید. اما در حین مصاحبه در صورتی که موضوع بحث متناسب با سوالات شما بود و موقعیت این اجازه را به شما می‌داد نيز می‌توانید سوالات خود را مطرح کنید. توجه داشته باشید که به صورت مداوم از کارفرما سوال نکنید تا جریان مصاحبه به خوبی پیش رود.

مطلب مرتبط: رد شدن در مصاحبه استخدامی پایان ماجرا نیست!

چه سوالاتی را نبايد در مصاحبه مطرح كنيم؟

سوالات ممنوعه در جلسه مصاحبهتا اینجا به پاسخ این سوال که در مصاحبه شغلی چه سوالاتی از کارفرما بپرسیم پرداختیم، اما دانستن سوالاتی که نباید بپرسید نیز اهمیت زیادی دارد. شما باید مطابق با وضعیت موجود و شرایط فرد مقابل خود صحبت کرده و سوالات خود را مطرح کنید. همانطور که برخی از سوالات را حتماً باید در جلسه مصاحبه مطرح کنید؛ سوالاتی وجود دارد که پرسیدن آن‌ها در جلسه مصاحبه چندان جالب نخواهد بود. این سوالات را می‌توان در سه دسته زیر طبقه‌بندی کرد:

زمینه فعالیت شرکت: شما با اندک تحقیق قبل از مصاحبه می‌توانید به این اطلاعات دست یابید. در صورتی که چنین سوالی یا سوالات مشابه آن را در جلسه مصاحبه مطرح کنید؛ نشان می‌دهد که شما علاقه چندانی به آن موقعیت شغلی نداشته و یا حتی به خود زحمت نداده‌اید که درباره زمینه کاری شرکت تحقیق کنید.

مرخصی: در صورتی که درباره تعداد مرخصی‌‌ها در طول ماه یا سال سوال بپرسید؛ ممکن است در ذهن کارفرما درباره نظم کاری شما تاثیر منفی ایجاد کند. توجه داشته باشید که اگر کارفرما بحث را به آن سمت کشاند؛ مثلاً اگر درباره روزهایی که نیاز به مرخصی دارید سوال کرد شما می‌توانید صادقانه نظر خود را در این باره بیان کنید.

پرسش درباره مسائل شخصی کارفرما یا دیگران: به عنوان مثال اگر درباره حقوق کارمندان یا حقوق کارفرمای خود بپرسید، این کار شما را یک شخص غیر حرفه‌ای نشان داده و تاثیر منفی بر ذهن مصاحبه‌کننده خواهد گذاشت.

جمع‌بندی

پرسیدن سوال از کارفرما در رابطه با شرایط مختلف کار می‌تواند کمک زیادی به گزینش و استخدام شدن کارجویان در آن شرکت بکند. بهتر است قبل از حاضر شدن در جلسه مصاحبه، فهرستی از مهم‌ترین سولاتی که قرار است در مصاحبه استخدامی بپرسید را آماده کنید و براساس شرایط و روند جلسه مصاحبه، سوالات خود را به مرور با کارفرما مطرح کنید. پرسیدن این سوالات نشان‌دهنده میزان اشتیاق و آمادگی شما برای آن موقعیت شغلی است و به کارفرما نشان می‌دهد که تا چه اندازه به پیشرفت و رشد شرکت اهمیت می‌دهید. این کار شانس شما را برای قبولی در جلسه مصاحبه افزایش می‌دهد.

نویسنده

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
بدون دیدگاه