بررسی میانگین حقوق و درآمد گرافیست در ایران و دنیا

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
بررسی میانگین حقوق و درآمد گرافیست در ایران و دنیا

یکی از دغدغه‌های هر طراح گرافیستی این است که از منصفانه بودن مبلغ حقوقش مطمئن باشد. آیا فکر می‌کنید به عنوان گرافیست و با توجه به سطح مهارت‌ها و سابقه کاری‌تان، مبلغ حقوق مناسبی دریافت می‌کنید؟ به نظرتان میانگین درآمد گرافیست در ایران چقدر است؟ طراحان و همکاران شما در کشورهای دیگر دنیا چقدر درآمد دارند؟

در این مقاله از سری مقالات سایت استخدام جاب ویژن قصد داریم نگاهی داشته باشیم بر سطح حقوق و درآمد گرافیست و میانگین حقوق این متخصصین را در شهرهای مختلف ایران و همین‌طور برخی کشورهای بزرگ دنیا بررسی کنیم. شما می‌توانید بعد از مطالعه این مقاله، سری به ابزار ماشین حساب حقوق و دستمزد بزنید و میزان درآمد خود را به طور دقیق محاسبه کنید.

ماشین حساب حقوق و دستمزد

گزارش سراسری حقوق و دستمزد جاب ویژن

این نظرسنجی در اسفند 1401 برگزار شد و بیش از 74 هزار نفر از 79 گروه شغلی در آن شرکت کردند. تعداد بالای مشارکت افراد در این نظرسنجی باعث اعتبار بالای آن شده و به منبع و مرجعی معتبر و موثق برای تعیین حقوق در سال 1402 شده است. هم اکنون بسیاری از کارفرمایان، مدیران منابع انسانی و همچنین کارجویان و شاغلین از نتایج این گزارش به عنوان مبنای مذاکرات حقوقی برای سال جدید استفاده می‌کنند.

نتایج میانگین حقوق در سه گروه دسته‌بندی شده است:

  • دسته اول شهر تهران
  • دسته دوم شهرهای بزرگ شامل کرج، مشهد، اصفهان، شیراز، اهواز و تبریز
  • دسته سوم شهرهای کوچک شامل تمام شهرهای دیگر به جز دو دسته بالا

همانطور که گفتیم گزارش حقوق و دستمزد جاب ویژن، میانگین درآمد در 79 گروه شغلی و در سه سطح کارشناس، کارشناس ارشد و مدیر را ارائه می‌کند. گروه شغلی رشته گرافیک و هنر یکی از این 79 گروه است که در این مقاله در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

لینک مرتبط: استخدام طراح گرافیک

درآمد طراح گرافیک و بازار کار گرافیست

درآمد گرافیست در کشورهای دنیا

دیجیتالی شدن کسب و کارها باعث رونق بازار کار گرافیست ها هم شده است و امروزه اکثر شرکتها و سازمان‌ها برای امور مختلف مثل تبلیغات، ارائه محصول جدید و بازاریابی و فروش به تخصص و هنر طراحان نیاز دارند.

در گزارش سراسری حقوق و دستمزد جاب ویژن، مشاغل گرافیست، مدیر هنری، تصویرساز، انیماتور و موشن گرافیست در یک دسته‌بندی کلی و تحت عنوان طراحی و گرافیک و هنر قرار گرفتند.

براساس نظرسنجی که از افراد شاغل در این حوزه انجام شده نتایج زیر به دست آمد:

میانگین حقوق و درآمد گرافیست در تهران

سطح کارشناس: میانگین درآمد گرافیست و طراح در سطح کارشناس در تهران برابر با 8.5 میلیون تومان در سال 1401 بوده است. کارشناسان گرافیک انتظار داشتند در سال 1402 مبلغ دستمزد و حقوقشان 38% افزایش پیدا کند و به 11.7 میلیون تومان در ماه برسد.

سطح کارشناس ارشد: طراحانی که چندین سال تجربه و سابقه کاری دارند و در سطح کارشناس ارشد مشغول به کار هستند در سال 1401 به طور میانگین 12 میلیون تومان درآمد داشته‌اند. این افراد برای سال 1402 درخواست 30% افزایش حقوق را دارند تا به این ترتیب مبلغ دریافتی‌شان به میانگین 15.6 میلیون تومان در ماه برسد.

سطح مدیر: طراحان و گرافیستهایی که به مشاغل مدیریتی و سرپرستی مثل مدیرهنری، مدیر خلاقیت و سرپرست تیم گرافیک رسیده‌‌‌اند در سال 1401 به طور میانگین 17.5 میلیون تومان درآمد داشته‌اند. این مدیران با درخواست 34% افزایش حقوق، انتظار دریافت میانگین 23.5 میلیون تومان در ماه را داشته‌‌اند.

میانگین درآمد گرافیست در شهرهای بزرگ

سطح کارشناس: گرافیست‌‌ها و طراحانی که در شهرهای بزرگ در سطح کارشناس مشغول به کار هستند در سال 1401 به طور میانگین 6.6 میلیون تومان درآمد ماهیانه داشته‌‌اند. میزان افزایش حقوق درخواستی این افراد برای سال 1402 برابر با 41% بود تا به مبلغ 9.3 میلیون تومان افزایش پیدا کند.
نکته قابل توجه این است که براساس نتایج این گزارش، میانگین درآمد موشن گرافیک و گرافیست در تهران با میانگین درآمد در شهرهای بزرگ یکسان است و از این نظر، تفاوتی وجود ندارد.

کارشناس ارشد و مدیر: حقوق طراح گرافیک در سطح کارشناس ارشد و مدیر در شهرهای بزرگ به طور میانگین 8.5 میلیون تومان بوده است. این افراد برای سال 1402 تقاضای 39% افزایش حقوق و افزایش درآمدشان به 11.8 میلیون تومان را داشته‌اند. (با توجه به تعداد کم داده‌ها، دو سطح کارشناس ارشد و مدیر با همدیگر ادغام شدند)

میانگین درآمد گرافیست و هنر در شهرهای کوچک

با توجه به کافی نبودن داده‌ها در سطوح ارشدیت مختلف، داده‌های مربوط به شهرهای کوچک به صورت تجمیعی و در قالب یک نتیجه ارائه شده است.
براساس این نتایج، طراحان گرافیک و هنر در شهرهای کوچک به طور میانگین 6 میلیون تومان درآمد داشته‌‌اند که با توقع افزایش 45% برای سال 1402 انتظار دارند میانگین درآمدشان به 8.7 میلیون تومان در ماه افزایش پیدا کند.

مطلب مرتبط: میزان درآمد داروساز در ایران و جهان

کسب درآمد از طراحی گرافیک در کشورهای مختلف دنیا

درآمد گرافیست در خارج از کشور در برخی از کشورهای دنیا عبارت‌اند از:

آمریکا: درآمد گرافیست در آمریکا به طور میانگین سالانه 69.478 دلار است. به این ترتیب، یک گرافیست تازه‌کار و جونیور (با تجربه کاری 1-3 سال) به طور متوسط سالانه 50.042 دلار می‌تواند درآمدزایی داشته باشد. از طرف دیگر، گرافیست سینیور و باتجربه (با تجربه کاری بیشتر از 8 سال) به طور میانگین 85.525 دلار در یک سال درآمد خواهد داشت.

کانادا: میانگین درآمد گرافیست در کانادا نیز با توجه به نظرسنجی‌ها و آمار به دست آمده، حدود 72.217 دلار کانادا برآورد شده است. گرافیست جونیور با سابقه کاری کمتر از 3 سال در این کشور می‌تواند سالیانه 52.015 دلار درآمد داشته باشد. از سوی دیگر، حقوق سالانه طراح سینیور با تجربه 8 سال و بیشتر، حدود 88.896 دلار خواهد بود.

انگلیس: میانگین درآمد موشن گرافیست و گرافیست در انگلیس به طور متوسط 35.898 پوند در سال تخمین زده شده است. یک فارغ التحصیل رشته گرافیک جونیور که کمتر از 3 سال سابقه کاری دارد به طور میانگین سالیانه 25.856 پوند درآمد دارد. میانگین درآمد گرافیست سینیور با سابقه کاری 8 سال و بالاتر هم 44.189 پوند در سال در نظر گرفته شده است.

فرانسه: طراحان گرافیک در کشور فرانسه به طور متوسط 45.955 یورو در سال درآمد دارند. طراح کم‌تجربه و جونیور در یک سال می‌تواند 33.080 یورو درآمد کسب کند و طراح سینیور با سابقه کاری 8 سال و بیشتر هم به طور متوسط 56.536 یورو درآمدزایی خواهد داشت.

ایتالیا: در کشور اروپایی دیگر، یعنی ایتالیا، میانگین درآمد گرافیست کمی پایینتر از فرانسه و حدود 38.325 یورو در سال است. طراح گرافیک کم‌تجربه (سابقه کاری 1-3 سال) در این کشور به طور میانگین سالیانه 27.580 یورو درآمد دارد؛ همچنین گرافیست سینیور و با تجربه بیش از 8 سال نیز میتواند درآمدی در حدود 47.135 یورو داشته باشد.

*لازم به ذکر است اطلاعات آماری این بخش از سایت salaryexpert.com استخراج شده‌اند.

رزومه ساز

طراح گرافیست کیست و چه کارهایی انجام می‌دهد؟

طراحان گرافیک از رنگ، تصویر، فونت و طرح برای برقراری ارتباط بصری و رساندن یک پیام و مفهوم خاص استفاده می‌کنند. این طراحان علاوه بر این، موارد دیگر مثل طراحی لوگو و آرم تجاری، بسته‌بندی محصول، محصولات چاپی و طراحی وبسایت را نیز انجام می‌دهند.

طراحان گرافیک با توجه به تخصص و سطح مهارت‌هایشان به طور کل در صنایع مختلفی می‌توانند مشغول به کار شوند. به طور مثال، یک گرافیست ممکن است در یک آژانس طراحی و تبلیغاتی در کنار سایر طراحان استخدام شود و پروژه‌های مختلف را برای مشتریان انجام دهد. روزنامه‌‌ها و نشریات، آژانس‌های تبلیغاتی، شرکت‌های IT و سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف هم برای انجام امور مختلف به تخصص فارغ التحصیلان رشته گرافیک و هنر نیاز خواهند داشت. علاوه بر این، بسیاری از طراحان گرافیک به صورت فریلنسر و خوداشتغالی کار می‌کنند و در ازای انجام پروژه‌های مختلف، دستمزد دریافت می‌کنند.

بخش عمده کار طراحان گرافیک پشت کامپیوتر می‌گذرد و این افراد با استفاده از نرم افزارهای مختلف طراحی، پروژه‌های و طرح‌های مختلف را اجرا می‌کنند. همچنین نوع کار این افراد به گونه‌ای است که می‌توانند به شکل دورکاری نیز استخدام شوند.

نرم افزارهای ادوبی فتوشاپ، ایلوستریتور، ایندیزاین و کورل از جمله نرم افزارهای کاربردی و مهم در حوزه طراح گرافیکی به شمار می‌روند؛ اما یک طراح برای موفقیت در کارش علاوه بر مهارت‌های فنی به برخی ویژگیهای فردی مثل ذوق و خلاقیت، دید هنری، مهارتهای ارتباطی قوی، توانایی ارائه و برقراری ارتباط با مشتریان نیاز دارد.

چه عواملی بر میزان درآمد موشن گرافی و رشته گرافیک و هنر تاثیرگذارند؟

گرافیک رشته‌ای عملی است و مهارت‌های عملی و تسلط بر نرم افزارهای طراحی و گرافیک اهمیت بسیار بالایی در این حوزه دارد. با این حال، اکثر کارفرماها و سازمان‌ها برای استخدام گرافیست، حداقل مدرک کارشناسی در رشته‌های گرافیک و هنر مانند گرافیک رایانه و گرافیک کامپیوتری و مانند آن را شرط اصلی جذب در نظر می‌گیرند. در ادامه به عواملی که بر بالا بردن میزان حقوق و درآمد رشته گرافیک تاثیر زیادی دارند می‌پردازیم:

میزان تجربه و سابقه کاری

اوایل که به عنوان طراح استخدام می‌شوید معمولا حقوق چندان بالایی ندارید. اما هرچه تجربه و سابقه کاری شما بیشتر شود به تبع آن، میانگین درآمدتان نیز بیشتر خواهد شد. گرافیست تازه‌کار معمولا شرح وظایف کمی هم دارد و اغلب در کنار سایر گرافیست‌های باتجربه مشغول به کار می‌شود؛ اما با کسب تجربه و مهارت‌ می‌توانید به سطوح ارشد و مدیریت ارتقاء پیدا کنید و حقوق بیشتری هم داشته باشید.

تسلط بر نرم افزارهای مختلف طراحی

عوامل تاثیرگذار بر حقوق گرافیست

این روزها بخش عمده کار طراحان به کمک نرم افزارهای مختلف طراحی انجام می‌شود. به همین دلیل هرچه با تعداد بیشتری نرم افزار آشنا باشید و بر آن‌ها تسلط داشته باشید می‌توانید موقعیت شغلی بهتری به عنوان طراح پیدا کنید و حقوق بالاتری نیز داشته باشید.
نرم افزارهای فتوشاپ، ایلوستریتور، ایندیزاین و کورل از جمله اصلی‌ترین نرم افزارهای حوزه طراحی هستند.

مهارت‌های نرم و ویژگی‌های فردی

برای اینکه در موقعیت شغلی طراح گرافیست موفقیت بیشتری داشته باشید به برخی مهارت‌های فردی و به اصطلاح نرم هم نیاز پیدا خواهید کرد. چه به صورت فریلنس کار کنید یا به صورت فول تایم، به عنوان طراح نیاز دارید ارتباط خوبی با مشتریان و کارفرمایان برقرار کنید. بنابراین داشتن مهارت‌های ارتباطی کلامی و نوشتاری خوب از جمله نقاط قوت یک طراح موفق هستند.
مهارت‌های دیگر مثل کار گروهی، درک خواسته‌ها و نیاز مشتری، توانایی ارائه قوی، انتقادپذیری، مدیریت زمان و خوش قول بودن، ذوق و خلاقیت و پاسخگویی از جمله ویژگی‌هایی هستند که باعث پیشرفت شغلی و افزایش درآمد شما خواهند شد.

شبکه ارتباطات قوی

بسیاری از فارغ التحصیلان رشته گرافیک به صورت فریلنس و پروژه‌ای کار می‌کنند. حتی آن دسته از گرافیست‌هایی که فول تایم کار می‌کنند نیز در ساعات غیرکاری، اغلب پروژه‌های فریلنسینگ را انجام می‌دهند. هرچقدر شبکه ارتباطات قوی و مهارت‌های ارتباطی بهتری داشته باشید مشتریان بیشتری خواهید داشت و به عنوان یک طراح گرافیک حرفه‌ای شناخته خواهید شد. در نتیجه، درآمد و حقوق بهتر و بالاتری نیز می‌توانید داشته باشید.

رزومه کاری حرفه‌ای و جذاب

هرچقدر هم باتجربه و بامهارت باشید بدون داشتن یک رزومه کاری استاندارد و جذاب، شانس کمی برای تصدی یک موقعیت شغلی خوب خواهید داشت. بنابراین، در اولین فرصت نسبت به تکمیل و ساخت رزومه کاری خود اقدام کنید.
رزومه ساز رایگان جاب ویژن به شما این امکان را می‌دهد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، رزومه‌ای حرفه‌ای در قالبی جذاب و زیبا برای خود بسازید و با خیال راحت، آن را برای کارفرمایان مختلف ارسال کنید. از آنجا که ارائه نمونه کار، تاثیر بسیار زیادی در استخدام طراحان گرافیست دارد، رزومه ساز امکان اضافه کردن لینک نمونه کار را نیز در اختیار شما قرار داده است. همچنین می‌توانید برای ساخت رزومه بهتر، مقاله ۷ نکته‌ای که گرافیست‌ها باید در رزومه‌نویسی به آن‌ها توجه کنند را مطالعه کنید.

جمع‌بندی

شغل طراح گرافیست از آن دست مشاغل جذاب و پرکاربرد است که علاوه بر مهارت‌های تخصصی، ذوق و خلاقیت و دید هنری فرد نیز تاثیر زیادی در موفقیت و کسب درآمد از گرافیک دارند. در حال حاضر، با توجه به دیجیتالی شدن کسب و کارها، تقاضای زیادی برای استخدام گرافیست وجود دارد. هرچقدر میزان تسلط بیشتری بر نرم افزارهای طراحی داشته باشید و مهارت‌های فنی و فردی لازم برای این شغل را داشته باشید موفقیت بیشتری خواهید داشت و به دنبال آن، حقوق و درآمد بالاتری نیز کسب خواهید کرد.

در این مقاله، در مورد میانگین درآمد گرافیست در شهرهای مختلف ایران و همینطور چند کشور بزرگ دنیا صحبت کردیم تا دید بهترین از سطح حقوق و دستمزد این موقعیت شغلی هنری پیدا کنید. با مراجعه به آگهی‌های استخدام جدید گرافیست در جاب ویژن می‌توانید این فرصت‌های شغلی را پیدا کنید و در صورت تمایل، برای آن‌ها رزومه ارسال کنید. آگاهی از میانگین درآمد گرافیست به شما کمک خواهد با حقوق منصفانه‌تری، قرارداد ببندید و مطمئن باشید که حقوق دریافتیتان با سطح مهارت‌ و تجربیات کاریتان سازگاری و تناسب خوبی دارد.

نویسنده

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه