مزایا و معایب دورکاری

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 3دقیقه
مزایا و معایب دورکاری

پژوهش‌های اخیر نشان داده است که بیشتر از 40% کارمندان تجربه دورکاری دارند و این عدد رو به افزایش است. بسیاری از سازمان‌ها هم از این روش استقبال می‌کنند و بازدهی کارمندان در دورکاری را برابر با کار کردن در شرکت می‌دانند و بسیاری از کارمندان هم موافق دورکاری هستند چون راحتتر می‌توانند تعادل زندگی در بخش‌های مختلف آن را مدیریت کنند. اما حقیقت این است که نمی‌توان به طور دقیق در مورد دورکاری اظهار نظر کرد. اینکه وقتی کارمندان در دفتر کارشان حضور ندارند چگونه کار می‌کنند؟ آیا مسائل مختلف در منزل باعث عدم تمرکز نمی‌شوند؟ و یا وقتی در منزل هستیم همان بازدهی را خواهیم داشت؟ سوالاتی هستند که پاسخ آنها مشخص نیست.

مزایا و معایب دورکاری

برای پاسخ به این سوالات در یک نظرسنجی از تجربه 1000 نفر که در یک از این سه دسته قرار می‌گرفتند استفاده شد:

  • کسانی که به طور تمام وقت دورکار بودند
  • کسانی که بخشی از کارشان به صورت دورکاری و بخشی در دفتر کارشان بود
  • کسانی که تمام وقت در شرکت حضور داشتند

نتیجه این نظرسنجی مزایا و معایب دورکاری را بر اساس تجربه این سه دسته تا حدی مشخص کرد.

رضایت شغلی

نتایج نشان داد به طور کلی کسانی که بخشی یا کل کار آنها به صورت دورکار است رضایت شغلی بیشتری دارند و نسبت به حقوق، پیشرفت شغلی و به طور کلی شغلشان حس بهتری دارند و زندگی شادتری دارند.

البته باید گفت کار کردن به صورت ترکیبی از دورکاری و حضوری برای کارمندان مفیدتر از دورکاری کامل است. بیشترین میزان رضایت از زندگی شخصی و تعادل میان کار-زندگی در این گروه از افراد دیده شد.

در نمودار زیر درصد کارمندانی که از جنبه‌های مختلف نسبت به کارشان راضی هستند نشان داده شده است.

با توجه به نمودار زیر جالب است که نتیجه نظرسنجی نشان داد که تعداد کارمندانی که احساس می‌کنند مدیرشان بیشتر برای آنها ارزش قایل است، کسانی هستند که بخشی از کارشان به صورت دورکار انجام می‌شود و کسانی که به صورت تمام وقت در شرکت حضور دارند کمترین رضایت را در این بخش دارند.

مزایای دورکاری

یکی از بزرگترین مزایای دورکاری حذف شدن رفت و آمدها و زمانی است که در ترافیک گذرانده می‌شود. برنامه انعطاف پذیر نیز یکی دیگر از مزایای مهم دورکاری است و این مزیت بیشتر برای والدینی که فرزند خردسال دارند اهمیت دارد و زمان بیشتری را می‌توانند با فرزندشان بگذرانند.

یک دیگر از مزایای دورکاری برای برخی از افراد عدم نظارت توسط مدیرشان و تمرکز بیشتر آنها در محیط خانه است. در نمودار زیر سایر مزایای دیگر دورکاری نشان داده شده است.

مزایا و معایب دورکاری

کارهایی که در دور کاری سبب اتلاف وقت می‌شود

نتایج نظرسنجی نشان داد که مقاومت در برابر کارهای سرگرم‌ کننده در منزل بسیار سخت است. تقریبا یک سوم افرادی که در نظرسنجی شرکت کردند حداقل یک بار در طول روز تلویزیون نگاه می‌کنند. یکی دیگر از مسایلی که می‌تواند روی بازدهی در دورکاری تاثیر بگذارد کارهای شخصی افراد است. در نمودار زیر به طور کامل می‌توانید مواردی که در دورکاری سبب اتلاف وقت می‌شود را ببینید.

مزایا و معایب دورکاری

آیا کارمندان دوست دارند دورکار شوند؟

جالب است که وقتی از کارمندان تمام وقت پرسیده شد به نظر شما دورکاری چگونه است، 78% از آنها گفتند که کسانی که دور کارند خوشحالتر هستند و تنها حدود یک چهارم این افراد معتقد بودند که افرادی که در دورکاری هستند سخت‌کوشی و تلاش کمتری دارند.

همچنین یک سوم این افراد بر این باور بودند که کارمندانی که در دورکاری هستند برای مدیران سازمان از اهمیت بیشتری برخوردارند و کارهای مهمتری را انجام میدهند و احتمالا به همین خاطر این افراد قدرت بیشتری دارند تا بتوانند مدیرشان را برای کار کردن در منزل متقاعد کنند.

زمان مفید کاری

با توجه به اینکه مسئله زمان مفید کاری و بازدهی سوال پر چالشی بود به بررسی بیشتر آن پرداختیم. بررسی‌ها نشان داد هر سه دسته از لحاظ زمان کلی که کار می‌کنند تقریبا برابر هستند اما بیشترین زمان مفید کاری برای افراد دورکار است. در نمودار زیر می‌توانید به طور دقیق خروجی این بررسی را ببینید.

ویژگی‌هایی که دورکاران برای دفتر کار قائل‌اند

تعداد زیادی از افرادِ دورکاری که در این نظرسنجی شرکت کردند، بر این باور بودند که کار کردن در کنار همکاران مزیتی برای حضور در دفتر کار است و بیشتر دورکاران در طول هفته احساس تنهایی می‌کنند. حدود نیمی از این افراد گفتند احتمالا در آینده به دنبال یک شغل دیگر که نیازمند حضور باشد، خواهند بود. در شکل زیر تمامی مواردی که مزیت کار کردن به صورت حضوری در دفتر کار از نظر دورکاران است، به طور کامل آورده شده است.

مزایا و معایب دورکاری

دورکاری، آری یا خیر؟

این پژوهش نشان داد که افراد دورکار زمان مفید کاری و بازدهی برابری دارند و رضایت بیشتری از جنبه‌های مختلف زندگی دارند. اما خب دورکاری معایب خودش را هم دارد. هنگامی که وقت زیادی صرف رفت و آمد تا محل کار می‌شود و زمانی را باید در آنجا گذراند، فرصت تعامل با همکاران نیز بیشتر به وجود می‌آید. گرچه که دورکاری برای بعضی از افراد بسیار جذاب است، برخی دیگر آن را جدا شدن از اجتماع می‌دانند. در آخر نکته مهم در دورکاری ایجاد محیط مناسب برای کار کردن است تا در دراز مدت بتوان در محیط خانه کار کرد.

منبع: سایت Porch

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه